یحیی سنوار، طراح حمله ۷ اکتبر کشته شد

کشته شدن سنوار یک دستاورد بزرگ برای ارتش اسرائیل و نخست وزیر آن بنیامین نتانیاهو است

یحیی سنوار، از رهبران حماس، غزه، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲‌ــ MOHAMMED ABED / AFP

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که یحیی سنوار، رهبر حماس، مغز متفکر حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که جنگ ویرانگر غزه را سبب شد، روز پنجشنبه کشته شد.

کشتن او توسط نیروهای اسرائیلی که در غزه مشغول عملیات هستند، موفقیت بزرگی برای اسرائیل و رویدادی مهم در جنگ یکساله محسوب می‌شود - هرچند سناریوهای احتمالی متعددی برای جانشینی او وجود دارد.

کاتز در بیانیه‌ای گفت: «یحیی سنوار قاتل زنجیره‌ای که مسئول قتل عام و جنایات ۷ اکتبر بود، امروز توسط سربازان ارتش اسرائیل کشته شد.»

کاتز گفت: «این یک دستاورد بزرگ نظامی و اخلاقی برای اسرائیل و یک پیروزی برای کل جهان آزاد در برابر محور شرارت اسلام رادیکال به رهبری ایران است.»

او همچنین گفت که «کشتن سنوار فرصتی را برای آزادی فوری گروگان‌ها و ایجاد تغییری ایجاد می‌کند که منجر به واقعیت جدیدی در غزه خواهد شد - بدون حماس و بدون کنترل ایران.»

پیش از این واکنش رسمی، ارتش و پلیس اسرائیل تحقیقاتی در مورد بقایای جسد مردی که گمان می‌رفت متعلق به سنوار باشد، آغاز کرده بودند. این آزمایش‌ها شامل نمونه‌برداری دی‌ان‌ای و حالت دندان جسد بود.

رادیو ارتش اسرائیل گفت حذف سنوار در جریان عملیات زمینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه رخ داده است که طی آن نظامیان اسرائیلی سه شبه‌نظامی را کشتند و اجساد آنها را با خود خارج کردند.

پلیس اسرائیل پنجشنبه ۲۶ مهر، با تایید سند آزمایشگاه اعلام کرد که عکس‌های دندان یحیی سنوار به طور کامل با دندان‌های او مطابقت دارد.

دکتر یووال بیتون، که دندان‌پزشک سنوار بوده است، در این باره گفت: «واضح است که اوست. این یک پیروزی است. ما از نظر نظامی حماس را شکست دادیم، حالا باید یک پیروزی دیپلماتیک به دست آوریم.»

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس، در عملیات ارتش اسرائیل در «تل السلطان» واقع در رفح در جنوب نوار غزه کشته شده است. این عملیات با مشارکت یگان چترباز، گردان ۴۵۰ و یگان ویژه کفیر انجام شده و تصاویر و ویدیوهایی از این عملیات منتشر شده است.

رسانه‌های این کشور اعلام کردند که علاوه بر سنوار، دو فرمانده ارشد دیگر حماس به نام‌های محمود حمدان و هانی حمیدان نیز در این حمله کشته شدند. شبکه ۱۴ اسرائیل گزارش داد که گلوله‌ای که سنوار را کشت، روز گذشته ساعت ۱۳:۰۰ به وقت گرینویچ شلیک شد و جسد او روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر پیدا شد.

حماس هنوز در این مورد بیانیه‌ای صادر نکرده است.

رویترز نوشته است که در اسرائیل، خانواده‌های گروگان‌هایی که توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند، گفتند که امیدوارند اکنون آتش‌بسی حاصل شود که اسرا را به خانه بازگرداند. ساکنان غزه گفتند که معتقدند جنگ ادامه خواهد داشت.

در حالی که جنگ ویرانگر در فلسطین در آغاز دومین سال خود است، کشته شدن سنوار یک دستاورد بزرگ برای ارتش اسرائیل و نخست وزیر آن بنیامین نتانیاهو است.

سنوار که پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در مرداد گذشته در تهران به عنوان رهبر حماس معرفی شد، گمان می‌رفت که در تونل‌هایی که حماس در دو دهه گذشته در زیر غزه ساخته است، مخفی شده باشد.

مرگ او می‌تواند خصومت‌ها را در خاورمیانه که چشم‌انداز یک درگیری حتی گسترده‌تر میان تهران و اورشلیم در افقش نمایان شده، افزایش دهد.

اما پایان مردی که حمله سال گذشته را طراحی کرد که در آن شبه‌نظامیان حماس ۱۲۰۰ نفر را در اسرائیل کشتند و بیش از ۲۵۰ گروگان را به اسارت گرفتند، همچنین می‌تواند به پیشبرد تلاش‌های متوقف شده برای پایان دادن به جنگ کمک کند. اسرائیل در طول یک سال جنگ بیش از ۴۲ هزار فلسطینی را کشته است.

سنوار شخصیتی سرسخت بود که در ابتدای فعالیتش در حماس وظیفه مجازات فلسطینیان مظنون به جاسوسی برای اسرائیل را بر عهده داشت. او بعدتر به دلیل نقش داشتن در طراحی و اجرای عملیات ربودن و قتل دو سرباز اسرائیلی دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.  سنوار در جریان مبادله بیش از هزار فلسطینی با یک سرباز اسرائیلی اسیر در غزه آزاد شد و خیلی زود به صدر حماس رسید.

او مسلط به زبان عبری و در دوران زندان رابط فلسطینی‌ها‌ با مقام‌های زندان بود.