ساخت بزرگ‌ترین ساختمان جهان در عربستان سعودی آغاز شد

این آسمان‌خراش جدید در مجموع دارای حدود ۹۸۰ هزار متر مربع فضای اداری و حدود ۱.۴ میلیون متر مربع فضای تجاری خواهد بود

تصویری از پروژه آسمان‌خراش مکعب و برج مرکزی‌اش‌ــ New Murabba Development Company

ساخت آسمان‌خراش مکعب در شمال غرب ریاض، پایتخت عربستان سعودی، آغاز شد. این ساختمان ۴۰۰ متری از نظر ارتفاع در صدر فهرست بلندترین ساختمان‌های جهان قرار نمی‌گیرد، اما از لحاظ حجم بزرگ‌ترین ساختمان جهان خواهد بود.

به گزارش راب ریپورت، مکعب یکی از بخش‌های پروژه «مربع جدید» در مساحت ۱۹ کیلومتر مربع است. مکعب بلوکی‌شکل و مزین به طرحی از مثلث‌های درهم‌تنیده خواهد بود که بازتابی از سبک معماری نجدی و همچنین هنر سنتی منطقه است. اما طرح ساختمان فراتر از این نمای هندسی است و در داخل، وسط محوطه‌ای باز و بزرگ، برجی مرکزی قرار دارد که از کف تا بالاترین نقطه سازه مارپیچ‌وار بالا می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آسمان‌خراش جدید در مجموع دارای حدود ۹۸۰ هزار متر مربع فضای اداری و حدود ۱.۴ میلیون متر مربع فضای تجاری خواهد بود. یک سالن تئاتر برای هنرهای نمایشی، دست‌کم ۱۰۰ هزار واحد مسکونی خصوصی، یک دانشگاه و یک موزه نیز بخش دیگری از امکانات این پروژه خواهد بود.

پروژه ساختمانی مربع جدید که قرار است تا سال ۲۰۳۰ پذیرای اولین ساکنانش باشد، بخشی از برنامه‌ «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است که از سال ۲۰۱۶ با هدف تنوع‌بخشی به اقتصاد و ارتقای جایگاه فرهنگی کشور آغاز شد.

برج مرکزی مکعب و محوطه اطرافش به‌عنوان مرکز شهر جدید پایتخت عمل خواهند کرد. ابعاد این سازه رتبه‌بندی جهانی اندازه ساختمان‌ها را به‌سرعت جابه‌جا می‌کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آسمان‌خراش مکعب جای کارخانه اورت بویینگ در اورت در واشینگتن را خواهد گرفت که در حال حاضر بیشترین حجم فضای قابل‌استفاده در جهان را دارا است. کارخانه اورت بویینگ که در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد دارای ۵۶ هزار و ۳۲۰ متر مربع فضای قابل استفاده است و در ابتدا برای مونتاژ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری آن زمان، یعنی بویینگ ۷۴۷، ساخته شده بود.

بیشتر از جهان