ده‌ها پروژه بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان تعلیق شدند

دستورهای محدودکننده و مداخله ماموران وزارت امر به معروف طالبان در امور فعالیت نهادهای بشردوستانه افزایش یافته است

یک مقام طالبان در حال توزیع کمک‌های بشردوستانه یک سازمان امدادرسان به نیازمندان‌ــ AFP

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارشی از افزایش مداخله مقام‌های طالبان در فعالیت نهادها و پروژه‌های امدادرسان در افغانستان خبر داد و اعلام کرد در اثر این دخالت‌ها، فعالیت ۸۳ پروژه تعلیق، دو  مجموعه موقتا تعطیل شدند و یک پروژه هم به مکان دیگری منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، نهادهای فعال در امور بشردوستانه در افغانستان در ماه سپتامبر از  ۱۷۳ مورد مداخله  مستقیم در فعالیت‌هایشان خبر دادند که عامل ۹۸ درصد آن‌ها مقام‌های طالبان بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که مداخله در امور بشردوستانه نسبت به یک ماه پیش ۶۶ درصد افزایش یافته است و نیازمندان در مناطق جنوب، غرب و شرق افغانستان از این نظر آسیب دیده‌اند.

بنا بر اعلام دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد این مداخلات به شکل برخوردهای خشونت‌آمیز با کارمندان نهادهای امدادرسان، مداخله در امور مالی و امکانات نهادها و منع سفر گروه‌های امدادرسان در داخل افغانستان بوده‌اند که مقا‌م‌های طالبان به‌تکرار علیه فعالان خدمات بشردوستانه انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل اضافه کرد که در کنار افزایش دخالت‌های مقام‌های طالبان، صدور دستورهای محدودکننده برای سازمان‌های امدادرسان نیز افزایش یافته است و وزارت اقتصاد، وزارت صحت عامه (بهداشت)، دفاتر استانداری و فرماندهی پلیس این گروه در ماه سپتامبر ۱۳ دستورالعمل محدود‌کننده برای سازمان‌های امدادرسان صادر کرده‌اند.

در کنار مداخلات مقام‌های طالبان و صدور دستورهای محدود‌کننده، از زمان انتشار قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ماه اوت، ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر تا ۲۲ اکتبر، ۴۷ مورد در امور و فعالیت‌های نهادهای بشردوستانه مداخله کرده‌اند.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، ماموران امر به معروف طالبان کارکنان نهادهای امدادرسان را به بهانه‌های مختلف از جمله رعایت نکردن حجاب، جدا نبودن محیط کار مردان و زنان، تردد زنان کارمند بدون همراهی مرد محرم و نیز تفیش در ایست‌‌بازرسی‌ها و درخواست اطلاعات حساس و محرمانه تحت فشار و آزار قرار داده و شماری از کارکنان زن را هم تهدید کرده‌اند.

مداخله و تهدیدهای طالبان علیه فعالیت نهادهای بشردوستانه در ماه سپتامبر به بازداشت ۹ کارمند و بسته شدن اجباری سه مرکز منجر شده که بخشی از تلاش‌ها برای کمک به نیازمندان در افغانستان را مختل کرده است.

پیش از این نیز مقام‌های سازمان ملل در گزارش‌های متعددی از مداخله مستقیم مقام‌های طالبان در چگونگی توزیع کمک‌های بشردوستانه، اخاذی از پروژه‌های توسعه‌ای و همچنین آزار و اذیت کارکنان به‌ویژه زنان کارمند بخش‌های بهداشت و آموزش خبر داده‌اند.

اداره بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان هم در گزارش نوامبر ۲۰۲۳ خود اعلام کرد که طالبان از نهادهای فعال در امور بشردوستانه ۱۰ میلیون دلار اخاذی کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

نمایندگان کنگره آمریکا از جمله مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، هم در چند نشست علنی با انتقاد از ارسال بسته‌های پول نقد از ایالات متحده به افغانستان تحت سلطه طالبان گفت که این‌ پول‌ مالیات‌دهندگان آمریکایی‌ است که به جیب گروه‌های تروریستی و دشمنان آمریکا می‌رود.