ارتش اسرائیل پایان عملیات «روزهای پشیمانی» در ایران را اعلام کرد؛ دو نیروی ارتش کشته شدند

ده‌ها جنگنده و هواپیمای سوخت‌رسان در عملیات «روزهای پشیمانی» اسرائیل حضور داشتند

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از انفجارهای حوالی ۲ بامداد شنبه در ایران، از حدود ساعت پنج صبح، دور دوم حمله‌های اسرائیل به ایران آغاز شد و پس از سومین دور حمله‌ها در حدود ساعت شش صبح، پایان عملیات «روزهای پشیمانی» که در آن پایگاه‌های موشکی و سیستم پدافندی جمهوری اسلامی هدف گرفته شد اعلام شد. ارتش اسرائیل اعلام کرده است در پاسخ به حملات متدوام رژیم ایران علیه اسرائیل طی ماه‌های گذشته و مطابق با دستورالعمل‌های رده‌های سیاسی، به‌طور دقیق به اهداف نظامی در ایران حمله می‌کند.
ارتش اسرائیل می‌گوید در حمله و دفاع کاملا آماده است و تحولات ایران و نیروهای نیابتی آن را دنبال می‌کند.

برخی گزارش‌ها نیز به شنیده شدن صدای انفجار در اطراف کرج اشاره دارد. صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز شنیده شدن صدای انفجار در ایران، شامل تهران را تایید کرده است.

درحالی که رسانه‌های جمهوری اسلامی هنوز دلیل این انفجارها را توضیح نداده‌اند، اکسیوس به نقل از دو منبع مطلع نوشت، حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران در پاسخ به حمله‌های موشکی اول اکتبر جمهوری اسلامی آغاز شده است.

اورشلیم‌پست نیز گزارش داده که همزمان سیستم‌های دفاع هوایی در عراق و سوریه فعال شده‌اند. گزارش این روزنامه اسرائیلی به وقوع انفجار در نزدیکی فرودگاه «امام خمینی» نیز اشاره دارد.

این روزنامه پیش‌تر مدعی شده بود ساختمانی که عصر جمعه در تهرانپارس دچار حریق شد نیز با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مرتبط بوده است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود...

دو نیروی ارتش کشته شدند

ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دو نفر از اعضای پدافند ارتش در جریان حملات اسرائیل به ایران کشته شده‌اند. در بیانیه ارتش جمهوری اسلامی آمده است:‌ «ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از حریم امنیت ایران زمین و جلوگیری از آسیب به ملت و منافع ایران دو تن از رزمندگان خود را در شب گذشته حین مقابله با پرتابه‌های» اسرائیل از دست داد. در این بیانیه به نام این افراد و محل کشته شدن آن‌ها اشاره‌ای نشده است.

سخنگوی دولت: خسارات محدود است، مردم آرام باشند

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت پزشکیان در واکنش به حمله بامداد شنبه اسرائیل به ایران گفت که «خسارات محدودی» وارد شده و مردم باید آرام باشند و از «دل دادن به شایعات» پرهیز کنند. او در مورد نقاطی که هدف قرار گرفته است سخنی نگفت.

سخنگوی دولت همچنین گفت که اکنون کشور در وضعیت عادی است.

موضع مهاجرانی در مورد این حمله مشابه نحوه پوشش رسانه‌های حکومتی از دقایق نخست این رویداد است. رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی از ساعاتی پیش سعی در کوچک‌نمایی این حمله دارند و این می‌تواند به نوعی زمینه‌سازی برای پرهیز از پاسخ متقابل باشد.

رسانه‌های نزدیک به سپاه مدعی‌اند که پدافند هوایی جمهوری اسلامی موفق عمل کرده و اقدام اسرائیل در تهران، خوزستان و ایلام «ضعیف» بوده است.

واشنگتن پست: حمله اسرائیل در سطحی انجام شد که ایران بتواند وارد آمدن «ضربه بزرگ» را منکر شود

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک منبع امنیتی در اسرائیل نوشت اسرائیل حمله خود را با هدف به حداقل رساندن تلفات و حفظ تأثیر در سطحی طراحی کرد که به ایران اجازه دهد وارد آمدن خسارات عمده را منکر شود و تنش‌‌ها کنترل شود.

با این وجود این منبع گفته است که حمله بامداد شنبه اسرائیل به ایران بزرگتر از حمله‌ای بود که در پاسخ به نخستین حمله ایران در فروردین‌ماه انجام شد.

در حمله ۳۰ فروردین اسرائیل به پایگاه شکاری اصفهان سامانه پدافند هوایی اس‌۳۰۰ هدف قرار گرفت. به تازگی فرمانده سابق سپاه پاسداران تایید کرد که در آن حمله دو موشک به این نقطه نظامی در اصفهان اصابت کرده بود.

نخست وزیر بریتانیا گفت که ایران نباید به حملات اسرائیل پاسخ دهد

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا روز شنبه گفت ایران نباید به موج حملات اسرائیل پاسخ دهد و از همه طرف‌ها خواست تا خویشتنداری کنند.

اوایل روز شنبه، اسرائیل به سایت‌های نظامی در ایران حمله کرد و گفت که در حال تلافی حملات تهران به اسرائیل در هفته‌های گذشته است.

استارمر در یک نشست مطبوعاتی گفت: «من به‌روشنی می‌گویم که اسرائیل حق دارد از خود در برابر تجاوز ایران دفاع کند. من به همان اندازه صریح می‌گویم که ما باید از تشدید بیشتر تنش در منطقه اجتناب کنیم و از همه طرف‌ها بخواهیم خویشتنداری نشان دهند. ایران نباید پاسخ دهد.»

پروازها در ایران به حالت عادی بازگشت

مقام‌های سازمان هواپیمایی کشوری در ایران پس از توقف کوتاه مدت پروازها که در پی حملات هوایی اسرائیل به چندین پایگاه نظامی در اوایل صبح شنبه انجام شد، از سرگیری فعالیت فرودگاه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «پروازها از ساعت ۹ صبح روز شنبه  به حالت عادی باز می‌گردد».

عربستان سعودی حمله به ایران را محکوم کرد

وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای حمله نظامی بامداد شنبه به ایران را محکوم کرد. در این بیانیه که نامی از اسرائیل در آن برده نشده آمده است که «حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران را که نقض حاکمیت این کشور و نقض قوانین و هنجارهای بین المللی است، محکوم می‌کنیم».

در این بیانیه آمده است که ریاض بر موضع خود در مورد مخالفت با «تشدید تنش» و «گسترش درگیری به نحوی که امنیت و ثبات کشورها و مردم منطقه را تهدید کند» تاکید می‌کند.

عربستان سعودی از همه طرف‌ها خواست «که حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و کاهش تنش‌ها را دنبال کنند». همچنین از «جامعه بین‌المللی و طرف‌های با نفوذ و فعال» خواسته شد که «نقش‌ها و مسئولیت‌های خود را در راستای کاهش تشدید و پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه انجام دهند.»

تلاش رسانه‌های حکومت برای کوچک‌نمایی حمله اسرائیل: «ضعیف بود»

درحالی که ارتش اسرائیل از حمله پایگاه‌‌های موشکی و پدافندی جمهوری اسلامی در مناطق مختلف ایران خبر داده است، رسانه‌های حکومتی از دقایق نخست این حمله‌ها از صبح شنبه، سعی در کوچک‌نمایی آن دارند. رسانه‌های نزدیک به سپاه مدعی‌اندکه پدافند هوایی جمهوری اسلامی موفق عمل کرده و اقدام اسرائیل در تهران، خوزستان و ایلام «ضعیف» بوده است.

اسرائیل این حمله‌های گسترده را در فاصله زمانی چهار ساعته از دو تا شش صبح شنبه و در سه مرحله انجام داد و صدای انفجارهای متعدد در ایران به گوش رسید و دود ناشی از برخی انفجارها همچنان در آسمان برخی مناطق قابل مشاهده است.

تسنیم مدعی شده است که تا کنون برای حمله‌ها «نتیجه به‌خصوصی» گزارش نشده است.

مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده بودند که به حمله اسرائیل پاسخ می‌دهند.

 

ده‌ها جنگنده و هواپیمای سوخت‌رسان در عملیات «روزهای پشیمانی» اسرائیل حضور داشتند
ارتش اسرائیل با اعلام نام «روزهای پشیمانی» برای مجموعه‌ حمله‌هایی که در ساعات اولیه صبح شنبه در ایران انجام شد، گفت در این عملیات در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری، ده‌ها هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل شامل جنگنده‌ها، هواپیماهای سوخت‌رسان و هواپیماهای تجسسی حضور داشتند و همه آنها پس از «عملیات پیچیده» بدون آسیب به اسرائیل بازگشتند.

 

پدافند هوایی کشور: اسرائیل به مراکز نظامی در تهران، خوزستان و ایلام حمله کرد، آسیب‌هایی وارد شد

همزمان با اعلام پایان حمله‌های اسرائیل به تاسیسات نظامی در ایران، پدافند هوایی کشور اعلام کرد، «اسرائیل نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داد.» درحالی که ارتش اسرائیل اعلام کرده است، جنگنده‌های این کشور بدون آسیب به اسرائیل بازگشته‌اند، بیانیه پدافند هوایی جمهوری اسلامی مدعی است که این سامانه موفق عمل کرده است.

این گزارش در عین حال می‌گوید، «آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»

ارتش اسرائیل می‌گوید سایت‌های تولید موشک و سیستم‌های پرتاب کننده موشک را در مناطق متعددی در ایران هدف قرار داده است.

 

ارتش اسرائیل: جمهوری اسلامی «خطا کند» و تنش‌ها را تشدید کند، پاسخ می‌دهیم

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل پس از انتشار بیانیه پایان حمله‌ها در ایران به جمهوری اسلامی هشدار داد، در صورتی که «خطا کند» و تنش‌ها را تشدید کند، اسرائیل به آن پاسخ نمی‌دهد.

او گفت حمله‌های دقیقی به اهداف نظامی در ایران انجام شد و ماموریت ارتش اسرائیل در این زمینه تکمیل شده است.

او هشدار داد در صورتی که رژیم ایران اشتباه کند و دور دیگری از تنش‌ها را آغاز کند، اسرائیل متعهد به پاسخ است.

او گفت آنهایی که اسرائیل را تهدید می‌کنند و می‌خواهند منطقه را به جنگی گسترده بکشانند، بهای سنگینی می‌پردازند.

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از منبعی ناشناس گفته است که جمهوری اسلامی آماده پاسخگویی است.

 

ارتش اسرائیل: حمله به اهداف نظامی در ایران به پایان رسید، «جنگنده‌ها بدون آسیب‌دیدگی به اسرائیل بازگشتند»

ارتش اسرائیل ساعت شش صبح شنبه اعلام کرد حمله به اهداف نظامی در تعدادی از مناطق ایران به پایان رسید و جنگنده‌ها بدون اینکه آسیبی به آنها وارد شده باشد به اسرائیل بازگشته‌اند.

در این بیانیه آمده است که نیروی هوایی اسرائیل تاسیسات تولید موشک را در ایران هدف گرفته است. در این تاسیسات موشک‌هایی تولید شده بود که در یک سال اخیر در حمله‌ها به اسرائیل از آنها استفاده شده است.

همچنین سیستم‌های موشکی زمین به هوا و توانمندی‌های هوایی ایران نیز هدف گرفته شده است.

ارتش اسرائیل حدود ساعت ۲ بامداد شنبه اعلام کرده بود در واکنش به حمله‌های موشکی اول اکتبر جمهوری اسلامی، در حال حمله هدفمند و دقیق به تاسیسات نظامی ایران است.

 

سی‌ان‌ان: حمله‌های اسرائیل در ایران پس از سه موج به پایان رسید

سی‌ان‌ان ساعت شش صبح به وقت تهران به نقل از دو منبع مطلع از پایان عملیات نظامی اسرائیل در ایران پس از موج سوم خبر داد.

ارتش اسرائیل از ساعت ۲ صبح شنبه مجموعه حمله‌هایی را علیه سایت‌های نظامی در ایران انجام داد. هنوز وسعت و خسارات ناشی از این حمله‌ها به طور رسمی اعلام نشده است.

 

روایت‌های اولیه از مشارکت جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ اسرائیل در حمله به ایران؛ «به جنگنده‌ها آسیب نرسید»
درحالی که هنوز گزارش رسمی از نوع جنگنده‌ها و سلاح‌های به کار رفته در حمله اسرائیل به ایران منتشر نشده است، برخی رسانه‌ها روایت‌های اولیه‌ای را در این زمینه ارایه داده‌اند. در شرایطی که رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی مدعی عملکرد موفق پدافند هوایی هستند، i24، می‌گوید در جریان این عملیات به جنگنده‌های اسرائیل آسیبی وارد نشده است. کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل می‌گوید در این عملیات جنگنده‌های اف ۳۵، اف ۱۶ و اف ۱۵ اسرائیل حضور داشتند. اورشلیم‌پست نیز ادعا کرده است که در این حمله بیش از ۱۰۰ جنگنده شامل جت‌های رادارگریز اف-۳۵ حضور داشته‌اند.‌ i24 نیز  گزارش داده که ۱۴۰ جنگنده در این عملیات نظامی حضور داشتند. این آمار هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

 

وال استریت ژورنال: حمله اسرائیل به ایران چند مرحله است

وال استریت ژورنال گزارش داد حمله اسرائیل به ایران در پاسخ به حمله‌های موشکی اول اکتبر جمهوری اسلامی چند مرحله است و مرحله دوم آن هم اکنون در حال انجام است. ای‌بی‌سی نیز گزارش داد انتظار می‌رود این حمله‌ها در یک شب تمام شود. واشینگتن‌پست هم می‌گوید حمله‌ها تا چند ساعت دیگر ادامه دارد.

انتظار می‌رود حمله‌های اسرائیل چند ساعت دیگر طول بکشد

واشینگتن‌پست به نقل از منبع مطلع از طرح عملیات نظامی اسرائیل نوشت، انتظار می‌رود حمله‌های اسرائیل در ایران چند ساعت دیگر به طول بیانجامد. این منبع گفته است که سایت‌های نظامی هدف گرفته شده شامل پدافند هوایی و تاسیسات تولید موشک است.

 

ادعای پدافند هوایی استان تهران: صدای شنیده شده مربوط به واکنش پدافند در خارج از تهران بود
روابط عمومی پدافند هوایی استان تهران ادعا کرد، صدای شنیده شده در اطراف تهران مربوط به واکنش پدافند هوایی تهران در سه نقطه خارج از تهران بوده و ابعاد موضوع در دست بررسی است. صدای انفجارهای متعدد در ایران از حدود ساعت ۲ صبح شنبه به گوش می‌رسد و ارتش اسرائیل می‌گوید در حال حمله به سایت‌های نظامی است.
پدافند هوایی استان تهران در حالی این ادعا را مطرح کرده است که گزارش رسانه‌ها حاکی از آغاز موج دوم حمله‌های اسرائیل علیه سایت‌های نظامی در ایران است. خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید دود انفجارهای جدید در مرکز تهران قابل مشاهده است. همزمان تسنیم به نقل از منبعی که نام و هویت او را اعلام نکرده از آمادگی جمهوری اسلامی برای پاسخ به اسرائیل سخن گفته است.

 

گزارش‌ها از موج دوم حمله‌های اسرائیل در ایران

حدود ساعت پنج صبح شنبه در تهران، گزارش‌هایی از موج دوم انفجارها در ایران در حال انتشار است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید انفجار‌ها ادامه دارد و دود ناشی از انفجارهای جدید در مرکز تهران قابل مشاهده است.

رویترز نیز گزارش داده است که دست‌کم چهار انفجار در شرق تهران به گوش رسیده و سیستم پدافند هوایی همچنان فعال است.

تسنیم نیز همزمان از فعال شدن سیستم پدافند هوایی در پایتخت ایران خبر داده بود.

هر سه کانال تلویزیونی اصلی اسرائیل نیز گزارش‌هایی از موج دوم حمله‌ها در ایران منتشر کرده‌اند. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل می‌گوید حمله‌هایی در شرق ایران علیه تاسیسات فرماندهی سپاه انجام شده است.

این گزارش می‌گوید در موج نخست حمله‌ها تاسیسات تولید موشک و دفاع هوایی هدف گرفته شده است.

 

کابینه امنیتی اسرائیل با اجماع کامل به حمله به ایران رای داد

سی‌ان‌ان به نقل از دفتر نخست‌وزیر اسرائیل گزارش داد، کابینه امنیتی اسرائیل با اجماع کامل آرا حمله به ایران را تصویب کرده است.

این رای‌گیری به‌صورت تلفنی و ساعاتی قبل از آغاز حمله انجام شد.

ارتش اسرائیل در ساعات اولیه صبح شنبه انجام حمله‌های هدفمند و دقیق به سایت‌های نظامی ایران را تایید کرد.

 

سی‌ان‌ان: آسمان ایران بسته شد

درحالی که رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران بر عادی بودن وضعیت در ایران و فعال بودن فرودگاه‌های تهران پافشاری می‌کنند، سی‌ان‌ان گزارش داد حریم هوایی ایران تا ساعت ۹ صبح شنبه به وقت محلی بسته شده است.

داده‌های فلایت رادار۲۴ که سی‌ان‌ان رصد کرده نشان می‌دهد که همزمان با حمله‌های بامداد شنبه اسرائیل به ایران، چهار هواپیمای مسافربری از آسمان تهران فاصله گرفتند.

 

حمله‌های همزمان اسرائیل به تاسیسات نظامی ایران و سوریه

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد، همزمان با حمله‌های اسرائیل به ایران در حدود ساعت ۲ بامداد شنبه به وقت محلی، چند پایگاه نظامی سوریه در جنوب و مرکز این کشور نیز هدف گرفته شده است.

سانا می‌گوید، پدافند هوایی برخی موشک‌های اسرائیل را رهگیری کرده و مقامات در حال برآورد خسارت‌ها هستند.

برخی گزارش‌های غیررسمی نیز حاکی از وقوع انفجار‌های متعدد همزمان با حمله به ایران در عراق است.

 

رئیس ستاد ارتش اسرائیل در حال فرماندهی حمله‌ها علیه مواضع جمهوری اسلامی

ارتش اسرائیل تصویری از هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل منتشر کرد که در مرکز فرماندهی زیرزمینی کمپ رابین اسرائیل در حال فرماندهی حمله‌ها علیه مواضع جمهوری اسلامی است.

در این تصویر تامر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل نیز حضور دارد.

 

مقام اسرائیل: در حال حمله به اهدافی هستیم که در گذشته ما را تهدید کردند یا می‌توانند تهدیدی در آینده باشند

ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام اسرائیلی اعلام کرد، اسرائیل در حمله‌ها، تاسیسات هسته‌ای و نفتی جمهوری اسلامی را هدف نگرفته و روی تاسیسات نظامی متمرکز است.

این مقام مطلع گفت، ما در حال هدف گرفتن چیزهایی هستیم که در گذشته ما را تهدید کردند یا در آینده می‌توانند ما را تهدید کنند.

 

فارس: اسرائیل چند پایگاه نظامی را در غرب و جنوب غرب تهران هدف گرفت

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران ساعتی پس از به گوش رسیدن انفجارهای متعدد در تهران اعلام کرد، چند پایگاه نظامی در غرب و جنوب غرب تهران هدف حمله اسرائیل بوده است.

ارتش اسرائیل پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، حمله‌هایی را علیه اهداف دقیق نظامی در ایران انجام می‌دهد. این بیانیه از افعال گذشته استفاده نکرده و

روشن نیست دور دیگری از حمله‌ها در راه خواهد بود یا خیر.

 

فاکس‌نیوز: مدت کوتاهی پیش از حمله اسرائیل به کاخ سفید اطلاع داده شد

فاکس‌نیوز در گزارشی نوشت، مدت کوتاهی پیش از حمله‌های صبح شنبه اسرائیل به ایران، این حمله به کاخ سفید اطلاع داده شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر از اسرائیل خواسته بود به تاسیسات نفتی و هسته‌ای حمله نکند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در حال حمله هدفمند و دقیق به اهداف نظامی است.

 

آمریکا: در حمله اسرائیل به ایران مشارکت نداشتیم، «دفاع از خود است»

شان سوت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا در عملیات نظامی اسرائیل علیه ایران مشارکت نداشته است. او گفت، آمریکا در جریان حمله‌های اسرائیل به اهداف نظامی در ایران قرار گرفته است. اقدامی که در واکنش به حمله‌های موشکی اول اکتبر جمهوری اسلامی دفاع از خود است.