بلینکن مذاکرات دیپلماتیک با امارات، اردن و لبنان را به پایان رساند

وزیر خارجه آمریکا درباره «پایان دادن به جنگ غزه و آزادی همه گروگان‌ها» و «دوره پس از جنگ» گفت‌وگو کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، فرودگاه تل‌آویو، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۴ ـ رویترز

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در یازدهمین سفرش به منطقه پس از شروع جنگ غزه، شامگاه جمعه پس از یک هفته مذاکره دیپلماتیک به واشینگتن بازگشت.

به گزارش اورشلیم پست، وزیر خارجه آمریکا پس از بازدید از اسرائیل و عربستان سعودی، روز جمعه با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، و ایمن صفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن، در لندن دیدار کرد.

در بیانیه متیو میلر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، درمورد دیدارهای بلینکن آمده است که او و شیخ آل نهیان درمورد تلاش برای «پایان دادن به جنگ در غزه و تضمین آزادی همه گروگان‌ها» و درباره «دوره پس از جنگ» گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه تاکید شده است: «آنتونی بلینکن درمورد لبنان بر اهمیت راه‌حل دیپلماتیک، که قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل را به طور کامل اجرا کند، تاکید کرده است.» این قطعنامه شامل خلع سلاح حزب‌الله لبنان نیز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از ادامه کمک‌های بشردوستانه امارات به لبنان و غزه تشکر کرد.

بلینکن در گفت‌وگو با نجیب میقاتی بر «تعهد ایالات متحده به یک راه‌حل دیپلماتیک» برای پایان درگیری در لبنان تاکید کرد؛ راه‌حلی که به اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها امکان می‌دهد به خانه‌های‌شان بازگردند.

در ادامه بیانیه متیو میلر آمده است: «بلینکن همچنین بر حمایت ایالات متحده از دولت لبنان و نهادهای مستقل، آن ازجمله نیروهای مسلح این کشور، و همچنین مردم لبنان تاکید کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان نباید مانع امنیت و ثبات این کشور شوند.

وزرای امور خارجه آمریکا و اردن پیش از ملاقات خصوصی در جمع خبرنگاران حاضر شدند. بلینکن در جمع خبرنگاران گفت که او در طول هفته درمورد پایان دادن به جنگ در غزه و «ترسیم مسیری برای آینده» گفت‌وگوهای «سازنده و مهم» داشته است.

او افزود: «این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت. اما فکر می‌کنم که این لحظه مهم و فوری باید جدی گرفته شود و ما می‌کوشیم از آن استفاده کنیم.»

وزیر خارجه اردن نیز شرایط منطقه را «کابوس» توصیف کرد و گفت: «ما اکنون واقعا در آستانه جنگ منطقه‌ای هستیم. تنها راه نجات منطقه این است که اسرائیل تجاوز به غزه و لبنان را متوقف کند و از اقدامات یکجانبه و غیرقانونی در کرانه باختری دست بردارد. ما می خواهیم این جنگ هرچه زودتر پایان یابد و امنیت همه تضمین شود.»

محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پس از کشته شدن یحیی سنوار میانجی‌های قطری جلساتشان با شبه‌نظامیان حماس را ازسر گرفته‌اند.

او پس از دیدار با آنتونی بلینکن، با بیان اینکه میانجی‌های مصری نیز در حال مذاکره با شبه‌نظامیان حماس‌اند، افزود: «دوباره با آن‌ها تعامل کردیم و در چند روز گذشته جلساتی با نمایندگان دفتر سیاسی حماس در دوحه برگزار شد.»

اسامه بن حمدان، مقام ارشد حماس، هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد که هیئتی از این گروه در قاهره با مقام‌های مصری دیدار کرده و پیشنهاد جدید میانجی‌گران را برای حصول توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها دریافت کرده است.

ظاهرا این پیشنهاد شامل آزادی چند گروگان در قبال آتش‌بس دوهفته‌ای و ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه است.

با این حال اسامه بن حمدان در گفت‌وگو با المیادین، با اشاره به اینکه موضع حماس برای حصول توافق تغییری نکرده است، گفت: «فلسطینیان توافق‌های جزئی را نمی‌پذیرند. هر اقدام حماس برای آزادی زندانیان باید با آتش‌بس آغاز شود.»

ارون دیوید میلر، تحلیلگر ارشد موسسه کارنگی، در واکنش به اظهارات حمدان گفت: «حماس و حزب‌الله پیش از هر تصمیمی درمورد توافق کوچک یا بزرگ، منتظرند ببینند آیا حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران به تشدید درگیری‌ها ختم می‌شود یا نه.»

به‌رغم آنکه آنتونی بلینکن در سفر روز سه‌شنبه‌اش به اسرائیل خواهان کاهش درگیری‌ها در خاورمیانه شده بود، حمله اسرائيل به جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از اینکه هواپیمای وزیر خارجه آمریکا وارد حریم هوایی واشینتگن شد، رقم خورد.

بیشتر از جهان