اعتراض شبانه خانواده گروگان‌های اسرائیلی؛ اسرائيل بار دیگر به جنوب بیروت حمله کرد

صبح یکشنبه یک کامیون در حومه شمالی تل‌آویو به سوی مسافران منتظر در یک ایستگاه اتوبوس راند و دست‌کم ۲۰ نفر را زخمی کرد

در بحبوحه تحولات سریع و فزاینده خاورمیانه، خانواده‌ گروگان‌های اسرائيلی و هزاران فعال مدنی شنبه‌شب در سراسر اسرائیل برای حمایت از توافق یک‌مرحله‌ای برای آزادسازی گروگان‌ها تجمع کردند. این تجمع‌ها هم‌زمان با تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات میانجی‌‌ها با گروه حماس صورت گرفت.

به گزارش تایمز اسرائیل، دیوید بارنئا، رئیس موساد، قرار است روز یکشنبه به قطر، که میانجی‌گری مذاکرات را بر عهده دارد و میزبان تعدادی از رهبران ارشد حماس است، سفر کند تا پس از دو ماه توقف کامل مذاکرات، گفت‌وگوها در مورد توافق آزادی گروگان‌ها را از سر بگیرد.

با این حال، یکی از مقام‌های تیم مذاکره‌کننده اسرائیل به خانواده‌های گروگان‌ها اطلاع داده که بارنئا هنوز از دولت، برای به نتیجه رساندن این مذاکرات، اختیارات کافی نگرفته است.

تظاهرات هفتگی با سازماندهی انجمن خانواده گروگان‌ها که به دلیل تشدید نبرد ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان یک ماه تعطیل شده بود، از هفته گذشته از سر گرفته شد.

حمله به جنوب لبنان

خبرگزاری دولتی لبنان روز یکشنبه از حمله اسرائیل به جنوب بیروت، پس از فراخوان جدید ارتش اسرائیل برای تخلیه، خبر داد. بنا بر گزارش این خبرگزاری، اسرائیل در ساعات ابتدایی بامداد یکشنبه حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل پیش‌تر از ساکنان دو محله در حومه جنوبی پایتخت لبنان خواسته بود که خانه‌هایشان را تخلیه کنند. آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، به ساکنان آن مناطق هشدار داده بود: «شما در نزدیکی تاسیسات و منافع حزب‌الله سکونت دارید که ارتش اسرائیل در آینده نزدیک علیه آن‌ها عملیات خواهد کرد.»

وضعیت فاجعه‌بار در شمال غزه

تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، درباره وضعیت شمال نوار غزه هشدار داد و آن را «فاجعه‌بار» خواند. او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، به طور ویژه به وضعیت بیمارستان کمال عدوان، آخرین بیمارستان فعال در شمال غزه که روز جمعه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت، اشاره کرد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی از اینکه «کل سیستم بهداشتی غزه بیش از یک سال است که هدف حمله قرار می‌گیرد، ابراز تاسف کرد و افزود: «بیمارستان‌ها همیشه باید از درگیری محافظت شوند و هرگونه حمله به مراکز بهداشتی و درمانی نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.»

به گفته این مقام سازمان بهداشت جهانی، تنها راه برای حفاظت از باقی‌مانده سیستم بهداشتی در حال فروپاشی غزه آتش‌بس فوری است.

حمله کامیون به مسافران در تل‌آویو

پلیس و نیروهای امداد و نجات اسرائیل صبح یکشنبه گزارش کردند که یک کامیون در شهر رمت هشارون، در حومه شمالی تل‌آویو، به سوی مسافران منتظر در یک ایستگاه اتوبوس رانده و ده‌ها نفر را زخمی کرده است.

به گزارش آی۲۴ اسرائیل، پلیس در حال بررسی صحنه حادثه است و زخمی شدن دست کم ۲۰ نفر در این حادثه تایید شده است.

گفت‌وگوی وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل

بنابر اعلام وزارت دفاع ایالات متحده، در پی حملات بامداد شنبه اسرائيل به ایران،‌ لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هشدار داد: «جمهوری اسلامی ایران نباید خطا کند و به حملات اسرائیل پاسخ دهد. این حملات باید پایانی بر این تبادل آتش باشد.»

لوید آستین همچنین تاکید کرد که اکنون زمانی مناسب برای حصول توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه و همچنین رسیدن به توافقی است که امکان بازگشت ساکنان مناطق مرزی لبنان و اسرائيل را به خانه‌هایشان فراهم کند.

درخواست جمهوری اسلامی برای برگزاری نشست شورای امنیت

در پی حمله اخیر اسرائیل به ایران،‌ جمهوری اسلامی از ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست برگزاری جلسه فوری کرد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، بخش‌هایی از نامه عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد. عراقچی در این نامه از شورای امنیت به منظور «رسیدگی به نقض شدید قانون و اقدام‌های غیرقانونی و اطمینان از پاسخگو کردن اسرائیل»، درخواست نشست فوری کرده است.

در همین حال، تصاویر منتشرشده در خبرگزاری‌های داخلی ایران نشان می‌دهد که پس از حمله اسرائیل، دیوارنگاره جدیدی در محدوده میدان فلسطین تهران نصب شده که در آن به دو زبان عبری و فارسی نوشته شده «طوفان دیگری در راه است».

به نظر می‌رسد هدف از به کار بردن واژه «طوفان» اشاره به حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل است که جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش آن را «طوفان الاقصی» می‌نامند.

بیشتر از جهان