در شرایط قرمز کرونایی بیش از سه میلیون نفر بیکار می‌شوند

آمار کشته‌های کرونا رو به افزایش است. در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند

در صورت قرمز شدن شرایط کرونا در کشور، موج جدید بیکاری ایجاد خواهد شد - عکس از شبکه‌های اجتماعی

دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند، گفت: «بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند و با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد.»

به گزارش ایسنا، محمدباقر مجتبایی در مورد اینکه چه مشاغلی شامل گروه یک می‌شوند، اظهار داشت که سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها، سبزی‌فروشی‌ها، میدان‌ها میوه و تره‌بار، مراکز عرضه محصولات لبنی و پروتئینی، نانوایی و مراکز درمانی، دامپزشکی و تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و کامپیوتر و سایر خدمات فنی و فروش قطعات مربوطه در مجموعه گروه یک قرار دارند.

او تأکید کرد در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی در کشور فعال هستند که با شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در آن‌ها، مجموعاً ۹ میلیون نفر در کل اصناف اعم از کارفرمایان و شاغلان در اصناف فعالیت دارند که با بعد ۳.۸ نفر خانوار می‌توان گفت ۳۵ میلیون نفر معادل ۴۲ درصد جمعیت خانواده صنفی هستند.

در نقشه رنگ‌بندی مناطق ایران براساس وضعیت شیوع کرونا، بعد از رنگ قرمز که به معنای «وضعیت بسیار پرخطر»است، رنگ نارنجی نشان‌دهنده وضعیت «پرخطر» است. بنابر دستورالعمل‌ها اعلام شده بود که مشاغل گروه شغلی سطح سه و چهار باید در مناطق و شهرهایی که با این رنگ مشخص می‌شوند، تعطیل باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار کشته‌های کرونا رو به افزایش است

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که تا روز ۱۵ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و ۱۶۱ بیمار دیگر نیز جان خود را از دست دادند. براین‌اساس، تعداد کل درگذشته‌های ناشی از کرونا بر اساس آمار وزارت بهداشت به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری همچنین تأکید کرد: «در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.»

به گفته او، ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

در همین رابطه، علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، هم در حساب کاربری توییتر خود خطاب به مردم نوشت: «برای موارد غیر اورژانسی به بیمارستان مراجعه نکنید. بر اساس دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، باتوجه‌به افزایش مراجعات بستری و سرپایی کرونا به مراکز درمانی، حداکثر ظرفیت بیمارستان‌ها در اختیار این بیماران قرار خواهد گرفت و جراحی‌های الکتیو تا پس از پایدارشدن شرایط به تعویق خواهد افتاد.»