جریمه ۱۱۷ میلیارد تومانی خشکاندن درختان خیابان پهلوی

خیابان پهلوی (ولیعصر) پس از انقلاب با نامهربانی‌های زیادی مواجه شده است

خشک شدن ۱۲ اصله درخت در خیابان «پهلوی» با هدف بهتر دیده شدن نمای سازه، بازتاب منفی در افکار عمومی داشته است. همشهری

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌‌گوید که عامل خشکاندن برخی درختان خیابان «پهلوی» {ولیعصر} تهران به پرداخت ۱۱۷ میلیارد تومان جریمه محکوم شده است.

پیرهادی گفت که «ولیعصر» یکی از «خیابان‌های با ارزش تهران است و ثبت ملی شده است و احتمالاً علاوه بر این مبلغ، جریمه‌ای هم از سوی قوه قضائیه» برای عامل چنین اقدامی تعیین خواهد شد.

به گفته او مجموعه حقوقی شهرداری تهران و منطقه یک و سازمان بوستان‌ها پیگیر این پرونده‌اند و قرار است دست‌کم بیش از ۱۰۰ اصله درخت با بن مناسب در خیابان «ولیعصر» کاشته شود.

خشک شدن ۱۲ اصله درخت در خیابان «ولی‌عصر»، نبش خیابان «محمودی» با هدف بهتر دیده شدن نمای سازه، بازتاب منفی قابل توجهی در افکار عمومی داشته است.

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران هم در واکنش به این انتقاد‌ها از دادستان تهران خواست این پرونده را بررسی و در «صورت احراز تعدی به حقوق عمومی جامعه» با عاملان چنین اقدامی با جدیت برخورد کند.

این در حالی است که علی‌محمد مختاری،  مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفته که این ۱۲ اصله درخت از روی عمد خشکانده شده است.

مختاری گفته است که «شهرداری تهران به هیچ عنوان از قطع درختان و خشکاندن آنها کوتاه نخواهد آمد.»

دو روز پیش نیز خبرگزاری «تسنیم» گزارش کرد یک ساختمان نوساز دیگر در محدوده «باغ فردوس» در خیابان «ولیعصر» اقدام به خشک کردن درختان برای بهتر دیده شدن نمای ساختمان خود کرده است.

این خبرگزاری نوشت «ظاهراً تا به امروز به دلیل عدم برخورد قاطع با بانیان و عوامل این نوع اقدامات زشت و مخرب همچنین به دلیل میزان پایین جرائم نقدی در نظر گرفته شده برای چنین اقداماتی، شاهد تکرار این روبرو هستیم.»

در ایران چند سالی می‌شود که صحبت از مرگ درختان خیابان  پهلوی یا همان «ولیعصر» تهران در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ خیابانی که درست ۱۰۰ سال پیش و در سال ۱۳۰۰، رضا شاه پهلوی ساخت آن را آغاز کرد و کاشت چنارهای زیبایش کم کم شروع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دلیل سازگاری چنار با آب و هوای تهران، به دستور رضاه شاه پهلوی، دو طرف خیابان پهلوی به فاصله هر دو متر یک چنار کاشته شد و بین هر دو چنار یک بوته گل سرخ! 

طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه به گفته کارشناسان که از راه‌آهن شروع می‌شد و تا تجریش ادامه داشت، با همین زیبایی شهرت منطقه‌ای و بین‌المللی گرفت و در میان خارجی‌ها به خیابان چنارستان معروف شد.

اما این خیابان پس از انقلاب با نامهربانی‌های زیادی مواجه شد به طوری که در مرداد سال ۱۳۹۰، روزنامه شرق در گزارشی اعلام کرد که « ۲۴هزار چنار ولیعصر به ۱۱هزار کاهش یافته است.» 

در آن گزارش، شهرداری تهران مدعی شده بود که دلیل مرگ چنارهای خیابان پهلوی، وجود آفتی به نام زنجره است که برگ این درختان را زرد کرده و آنها را دچار خزان زودرس می‌کند. 

بهمن ۱۳۹۸ هم خبری در مورد ناپدید شدن شبانه چند اصله چنار خیابان ولیعصر منتشر شد. شهرداری تهران بلافاصله مسئولیت آن را به گردن گرفت و گفت که آن درخت‌ها ناپدید نشده‌اند و شهرداری کار جایگزینی چنارهای آسیب دیده را آغاز کرده است. 

در اسفند ماه ۹۹  نیز مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از کاشت ۳۵۰۰ اصله درخت چنار کهنسال در خیابان ولیعصر برای تثبیت چهره خیابان خبر داد. این چنارها قرار بود جای آن‌هایی را که مرده‌اند، بگیرند.