«من پشتون‌ هزاره‌ام»؛ زنان ننگرهار در اعتراض به کشتار دانش‌آموزان هزاره در کابل به خیابان آمدند

حمله به دانش‌آموزان هزاره در غرب کابل واکنشی جهانی به دنبال داشت

قرار است روز شنبه، ۱۶ مهر، در شماری از کشورهای غربی، هم‌زمان تجمع‌هایی  برگزار شود-RAWA/Facebook@

شماری از زنان ساکن جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار، در شرق افغانستان، روز سه‌شنبه، ۱۲ مهر، با برپایی تجمعی، کشتار دانش‌آموزان هزاره در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل را محکوم کردند و خواهان توقف حملات هدفمند علیه هزاره‌ها شدند.

جمعیت انقلابی زنان افغانستان (راوا) با انتشار تصاویری از این گردهمایی، نوشت که این تجمع در ادامه اعتراض‌ها به کشتار هزاره‌ها برگزار شد و هدف از آن اعلام حمایت و همدردی زنان ننگرهار با قربانیان حمله مرگبار به مرکز آموزشی کاج بود.

زنانی که در این تجمع شرکت کردند، شعارنوشته‌هایی چون «من پشتون هزاره‌ام، انتقام خون هموطنانم را می‌گیرم»، «تو برادر هزاره مرا می‎‌کشی، من پشتون انتقامش را می‌گیرم»،  در دست داشتند.

شهر ننگرهار که با پاکستان هم‌مرز است، در یک‌ سال اخیر افزایش فعالیت داعش خراسان را شاهد بوده است. طالبان در ماه‌های نخست سلطه بر افغانستان، حرکت‌های اعتراضی و مدنی در این شهر را با خشونت سرکوب کردند و به هیچ گروهی اجازه ندادند تجمع اعتراضی برگزار کند. گردهمایی زنان ننگرهار در محکومیت حمله به مرکز آموزشی کاج هم در حالی برگزار شد که طالبان در شهرهای هرات، مزارشریف، کابل و کاپیسا، اعتراض‌های زنان و دانشجویان را با خشونت سرکوب و ده‌ها تن را بازداشت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که یک مهاجم انتحاری حدود ساعت ۷ صبح جمعه، ۸ مهر، با حمله به مرکز آموزشی کاج در منطقه هزاره‌نشین کابل، حدود ۶۰ دانش‌آموز را کشت و نزدیک به ۱۰۰ تن را زخمی کرد. این مرکز آموزشی در اوت ۲۰۱۸ نیز آماج حمله‌ای مشابه قرار گرفته بود که در آن حمله نیز ۵۰ دانش‌آموز کشته و ۷۰ تن زخمی شدند. مسئولیت حمله سال ۲۰۱۸ به این مرکز را داعش خراسان به عهده گرفت اما هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله اخیر را نپذیرفته است.

با وجودی که طالبان مدعی‌اند با کشتار هزاره‌ها و شیعیان افغانستان مخالف‌اند، افراد این گروه روزهای جمعه و شنبه، شماری از اعضای خانواده‌ قربانیان را که در بیمارستان‌ها به جست‌وجوی پیکر عزیزانشان بودند، بازداشت کردند. طالبان همچنین زنانی را که برای اهدای خون به زخمی‌های حادثه، جلو بیمارستان‌ها جمع شده بودند، کتک زدند.

تجمع اعتراضی زنان در ننگرهار که آن را مرکز آشوب و انفجارهای یک‌ سال اخیر می‌دانند، نشان می‌دهد که حمله به دانش‌آموزان هزاره واکنش گسترده‌ همه اقوام افغانستان را برانگیخته است.

در کنار اعتراض‌های زنان در شهرهای مختلف افغانستان، حامیان کارزار آنلاین «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» در توییتر از مرز سه میلیون نفر گذشت. این هشتگ در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه در برخی از کشورهای غربی فراگیر و ترند اول شد و واکنش شمار زیادی از چهره‌های مشهور رسانه‌ای را به دنبال داشت.

هزاران تن از شهروندان افغانستان در کشورهای مختلف جهان از جمله کانادا، آمریکا، پاکستان، اندونزی و کشورهای اروپایی، در اعتراض به تداوم کشتار هزاره‌ها تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

قرار است روز شنبه، ۱۶ مهر، هم تجمع‌های به صورت همزمان در شماری از کشورهای غربی برگزار شود.