طالبان خواهان برقراری روابط با اسرائیل‌‌اند

نعیم وردک چندی قبل گفته بود امارت طالبان با هیچ کشوری، از جمله اسرائیل، مشکلی ندارد

گفته می‌شود حدود ۲۰۰تن از اعضای کلیدی یک جناح‌ قدرتمند طالبان با برقراری روابط با اسرائیل موافق‌اند- ALEXANDER ZEMLIANICHENKO/ AFP

یک رسانه اسرائیلی به نقل از منابعی در کابل مدعی شد که طالبان خواهان برقراری روابط با اسرائیل‌اند و مایل‌اند با مقام‌های اسرائیلی صحبت کنند.

رسانه «آی۲۴نیوز» (I24News) مستقر در اسرائیل، روز سه‌شنبه، ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر)، در مطلبی نوشت: «صدها تن از اعضای این گروه اسلامگرا، از جمله مقام‌های ارشد آن، به امید دست‌یابی به توافق دوجانبه، به برقراری روابط محرمانه با اورشلیم علاقه‌مندند.»

این رسانه اسرائیلی مدعی است یک مقام دولت پیشین افغانستان که اکنون در کابل زندگی می‌کند و به مقام‌های وزارت کشور طالبان نزدیک است، ادعا کرده که این گروه در دیدگاه خود درمورد اسرائیل تجدید نظر کرده‌اند و به برقراری روابط با آن دولت، تمایل دارند. در گزارش این رسانه، نام منبع خبری مذکور به دلایل امنیتی محفوظ مانده است.

این منبع در ادامه گفته است که حدود ۲۰۰ تن از اعضای کلیدی یکی از جناح‌های قدرتمند طالبان، با برقراری روابط با اسرائیل موافقند.

او می‌افزاید: «آن‌ها می‌خواهند رژیم خود را تقویت و حفظ کنند. بنابراین، به ایجاد روابط قوی با قدرت‌های منطقه نیاز دارند و اسرائیل را به‌مثابه قدرتی بانفوذ و مستحکم می‌بینند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه اسرائیلی به نقل از منبعش در کابل، در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که چندی پیش نعیم وردک، سفیر طالبان در دوحه، در مصاحبه‌ای با «الجزیره» گفته بود که امارت طالبان با هیچ کشوری، از جمله اسرائیل، مشکلی ندارد و خواهان برقراری روابط با همه کشورهای جهان است.

پیش از این، در سپتامبر سال گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته بود که امارت طالبان برقراری روابط با اسرائیل را رد می‌کند. مجاهد با انتقاد از عملکرد اسرائیل در قبال فلسطینان، اقدامات ارتش اسرائیل را ظالمانه توصیف کرده بود.

بیش از یک ‌سال از تشکیل کابینه طالبان می‌گذرد، اما تمامی تلاش‌های این گروه برای به‌رسمیت شناخته‌شدن ازسوی دولت‌های جهان در حکم حکومت رسمی افغانستان، ناکام مانده است. حکومت‌های پاکستان، چین، روسیه، ایران، قطر و ازبکستان که همسو با طالبان دانسته می‌شوند، نیز از به‌رسمیت‌شناختن حکومت این گروه خودداری کرده‌‎اند.

سران طالبان همواره ادعا می‌کنند که رژیم آنان شرایط را برای به‌رسمیت شناخته‌شدن ازسوی جهان، تکمیل کرده است و باید در حکم حکومت رسمی افغانستان شناخته شود. در پاسخ به درخواست رهبران طالبان، برخی از رهبران دولت‌های جهان و دیپلمات‌های غربی از آنان خواسته‌اند که به تشکیل دولت فراگیر که نمایندگان همه اقوام و گروه‌های اجتماعی در آن دخیل باشند، اقدام کنند. رژیم طالبان، ساختار قومی و گروهی یکدستی شناخته می‌شود و به باور دیپلمات‌های کشورهای مختلف، چنین ساختاری نمی‌تواند افغانستان و تنوع قومی و فرهنگی آن را نمایندگی کند.

بیشتر از جهان