مصائب فیلترینگ برای نابینایان در ایران؛ اختلال در مسیریابی و قطع درآمد

فیلترینگ به کسب‌وکار آنلاین نابینایان هم آسیب‌ جدی زده است

تشدید محدودیت‌های اینترنتی به از کار افتادن نرم‌افزار‌های جهت‌یابی نابینایان در ایران منجر شده است-AFP

قطعی اینترنت و تشدید فیلترینگ در ایران نه‌تنها به فرار سرمایه و گردشگر و اخلال در سیستم بانکی و ضرروزیان‌های هنگفت کسب‌وکار‌های آنلاین منجر شد، بلکه نابینایان را هم با انواع دردسرها مواجه کرده است.

بیش از سه ماه است که به موازات خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اینترنت بیش از گذشته با کندی و قطعی و تشدید فیلترینگ همراه شده است. مقام‌های مسئول با این ادعا که اینترنت‌ و شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ساز خیزش جاری بوده است، تنها می‌گویند که برای رفع فیلتر برخی رسانه‌های اجتماعی «شرط و شروطی» دارند که باید محقق شود.

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز سه‌شنبه اعلام کرد که بنا نیست فیلترینگ اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی رفع شود. او هشدار داد که اگر متولیان رسانه‌های اجتماعی و مجازی بخواهند همچنان به ایجاد «ناامنی و هدایت جریان‌های اغتشاشگر» کمک کنند، «طبیعی است که ما هم همان موضع‌ قبلی را خواهیم داشت.»

مسدود بودن اینستاگرام و فیلترینگ گسترده در ایران فعالیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌وکار در اینستاگرام را که درآمد ۱۰ میلیون نفر به آن وابسته است، تحت تاثیر قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلال در سیستم‌های خدمات‌دهی آنلاین و رویگردانی گسترده گردشگران از سفر به ایران نیز از دیگر تبعات قطعی اینترنت و فیلترینگ در سه ماه گذشته‌اند و  برای رفع آن‌ها در هفته‌های آتی هم چشم‌انداز روشنی پیش‌ روی مردم ایران نیست.

روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه خود، گزارشی درباره پیامدهای قطعی اینترنت و تشدید فیلترینگ بر زندگی نابینایان منتشر و ابعاد دیگری از تبعات منفی این وضعیت را بررسی کرد.

بخشی از نابینایان صاحب کسب‌وکار‌ خرد در اینستاگرام، تلگرام یا واتساپ در سه ماه گذشته و در پی تشدید محدودیت‌های اینترنتی، با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. آن‌طور که روزنامه شرق نوشته است، بسیاری از افراد می‌توانند برای دور زدن فیلترینگ فیلترشکن جدید، مناسب و ... نصب و مثل قبل از این فضاها استفاده کنند، اما این امکان برای افراد نابینا به‌سادگی فراهم نیست.

امید هاشمی، کنشگر حوزه توان‌یابان، در این زمینه گفت که با فیلترینگ گسترده، امکان «تشکیل کمپین و پیگیری بسیاری از مطالبات و پاسخگویی مسئولان» از بین رفته است. هاشمی افزود: «این فضاها بزرگ‌ترین امکان برای افراد با آسیب بینایی بودند تا در موارد نقض قوانین مثل بدرفتاری با نابینایان بتوانند مسائل خود را پیگیری کنند.»

او اشاره کرد که بسیاری از فعالیت‌های ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا برای معلولان و نابینایان با فیلترینگ به حاشیه رفته و سازمان بهزیستی هم در زمینه تبعات فیلترینگ موضع‌گیری نکرده است.

ابوذر سمیعی، یکی دیگر از فعالان این حوزه، نیز خاطرنشان می‌کند که در پی فیلتر شدن اینستاگرام، بسیاری از معلولان درآمد‌ خود را از دست داده‌اند چون نمی‌توانند همچون سایرین به مشاغلی چون دستفروشی یا رانندگی روی آورند. به گفته سمیعی، رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل ایتا یا شاد هم «برای نابینایان مناسب نیستند و بسترهای لازم برای فعالیتشان فراهم نیست».

او همچنین گفت با قطع یا کند شدن اینترنت، امکان استفاده از نرم‌افزارهایی مثل «چشمان من باش» و نرم‌افزارهای دیگر برای جهت‌یابی و مسیریابی دیگر مثل گذشته فراهم نیست و این مسئله باعث شده است استقلال نابینایان لطمه بخورد.

فعالان حوزه افراد دارای معلولیت هشدار می‌دهند که افراد با نیازهای ویژه با از دست دادن ابزار تسهیل‌گری و بستر‌های امرار معاش خود دچار یاس، خشم و ناامیدی خواهند شد. وضعیتی که سال‌ها است در ایران عمومیت دارد و به بروز انواع اعتراض‌‌ها منجر شده است.