مظنون درز اطلاعات پنتاگون از مدت‌ها پیش مشغول به‌ کار بود

کاربر دارای شناسه منطبق با تکسیرا از فوریه ۲۰۲۲ اطلاعات اقدام‌های جنگی روسیه را در گروه گپ‌وگفت شبکه دیسکورد منتشر می‌کرد

دقیقا مشخص نیست چه مقدار اسناد به بیرون درز کرده است‌ــ AFP

طبق یک گزارش جدید، مظنون درز دادن اسناد حساس پنتاگون مدتی طولانی‌تر از آنچه قبلا گمان می‌رفت، اطلاعات را در فضای مجازی منتشر می‌کرد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز از بررسی مطالب منتشرشده در فضای مجازی، جک تکسیرا، یک [نیروی] گارد ملی هوایی، احتمالا از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ در نشت اطلاعات حساس دست داشته است.

به گزارش این روزنامه، کاربری با شناسه منطبق با تکسیرا از فوریه ۲۰۲۲ اطلاعات محرمانه اقدام‌های جنگی روسیه را در گروه گپ‌وگفتی در شبکه دیسکورد منتشر می‌کرده است.

پس از کشف مقدار زیادی اسناد بسیار محرمانه درباره جنگ اوکراین در فضای مجازی، این فرد ۲۱ ساله در یورش ۱۳ آوریل پلیس فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) به منزلش در ماساچوست دستگیر شد.

این اطلاعات موسوم به «اسناد پنتاگون» عبارت‌اند از اسلایدهای انتشار یافته عمومی از فایل‌های عکس‌برداری‌شده شامل نقشه دقیق میدان‌های نبرد جنگ روسیه در اوکراین و همچنین اشاره‌ای نگران‌کننده به اعتقاد ایالات متحده مبنی بر تمام شدن موشک‌های سامانه ضدهوایی کی‌یف و افزون بر آن، افشاگری‌های ناخوشایند در مورد نگرش آمریکا راجع به بسیاری از متحدانش در جهان از جمله بریتانیا، کره جنوبی، مصر، اسرائیل و امارات متحده عربی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست دقیقا چه مقدار اسناد به بیرون درز کرده؛ طبق برآوردهای مختلف، شمار آن‌ها بین ۵۰ تا صدها سند بوده است.

نیویورک تایمز نخستین بار در ۶ آوریل، گزارشی از این ماجرا منتشر کرد و بلینگ‌کت از آن هنگام انتقال اسناد به یک سرور مختص گیمرها به نام مرکز تاگ شیکر را رصد می‌کرده است.

طبق این گزارش جدید، در حالی که اطلاعات درزکرده ابتدا در اکتبر ۲۰۲۲ به صورت ناشناس در این گروه شبکه دیسکورد پدیدار شدند، سابقه نخستین رصد آن به فوریه ۲۰۲۲ می‌رسد.

اصالت بخش‌های زیادی از این اسناد همچنان موردتردید است اما درز آن‌ها بسیاری را در واشنگتن عصبانی کرده است.

تکسیرا که از نیروهای گارد ملی هوایی ماساچوست بود و در سپتامبر ۲۰۱۹، به آن پیوست، به عنوان متخصص فناوری اطلاعات مشغول به کار بود و به همین دلیل دارای مجوز فوق‌سری بود.

© The Independent

بیشتر از جهان