رهبر حماس به ایران سفر می‌کند

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان از اسماعیل هنیه برای سفر به ایران دعوت کرده است

سخنرانی اسماعیل هنیه، رهبر جنبش فلسطینی حماس، جنوب لبنان، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲ ـ AFP

حماس روز جمعه اعلام کرد که انتظار می‌رود اسماعیل هنیه، رهبر این جنبش، به‌زودی به ایران سفر کند تا درباره «تحولات سیاسی و میدانی» با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

به گزارش اورشلیم پست، این سفر برنامه‌ریزی شده فلسطینی‌ها نشانه بهبود روابط بین حماس و ایران پس از تنش‌هایی است که بین دو طرف بر سر جنگ داخلی در سوریه به وجود آمد.

 روابط بین حماس و جمهوری اسلامی زمانی تیره شد که این گروه فلسطینی از حمایت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و متحد کلیدی رژیم ایران در خاورمیانه، خودداری کرد. با این حال، رهبران حماس به‌تازگی به‌دنبال احیای روابط خود با دولت سوریه بوده‌اند.

حماس در بیانیه‌اش اعلام کرد اسماعیل هنیه که مقیم قطر است، طی تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، برای سفر به تهران دعوت شده و قرار است در این سفر با رهبر ایران و سایر مقام‌ها درباره تحولات جاری در منطقه گفت‌وگو کند.

این گروه موردحمایت ایران گفت که اسماعیل هنیه «ضمن قدردانی از این تماس و پذیرفتن دعوت به ایران، اعلام کرد به‌زودی به تهران سفر می‌کند.»

این دعوت پس از سفر امیرعبداللهیان به لبنان صورت گرفت. فراهم کردن مقدمات سفر هنیه به ایران، سه هفته پس از شلیک ده‌ها موشک از جنوب لبنان به اسرائیل اتفاق افتاد. بر اساس برخی گزارش‌ها، حماس یا دیگر گروه‌های فلسطینی این شلیک‌ها را انجام داده‌اند.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله‌های موشکی اخیر به اسرائیل، نشانه‌ای از هماهنگی فزاینده بین گروه‌های فلسطینی و شبه‌نظامیان نیابتی ایران یعنی حزب‌الله لبنان بود.

دعوت امیرعبداللهیان از هنیه در شرایطی انجام می‌شود که رهبران حماس در گذشته فاش کرده‌اند که جمهوری اسلامی برای این گروه کمک‌های مالی ارسال می‌کند. جهاد اسلامی فلسطین، دومین گروه مسلح بزرگ در نوار غزه پس از حماس، نیز موردحمایت ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حماس در بیانیه‌اش افزود که وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با هنیه «ایستادگی ملت فلسطین را ستود و به مقاومت فلسطین که اسرائیل را آزار می‌دهد و مضطرب می‌کند، افتخار کرد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «اسماعیل هنیه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران درباره جنایات صورت گرفته در کرانه باختری و قدس، محاصره نوار غزه و نقش مقاومت در دفع تجاوزها [اسرائیل]، توضیحاتی ارائه کرد.»

 هنیه همچنین از راهپیمایی‌های سازمان‌دهی شده «روز قدس» و سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در این مراسم حکومتی در ایران تمجید کرد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و عرب، هیئتی از سازمان فلسطینی حماس به رهبری اسماعیل هنیه، روز یکشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین)‌، نیز وارد عربستان سعودی شد. 

به گزارش روزنامه الرساله که به حماس نزدیک است، این هیئت به‌منظور به‌جا آوردن مراسم حج عمره به عربستان سعودی رفت، اما احتمالا جلساتی نیز با مقام‌های سعودی داشته باشد.

روزنامه العربی الجدید (چاپ لندن و برخوردار از حمایت قطر) هم‌زمان با آن سفر نوشت که حماس امیدوار است این بازدید به بهبود روابط با ریاض منجر شود. 

روابط بین حماس و عربستان سعودی در سال‌های گذشته بسیار پرتنش بوده است. در این سال‌ها ریاض شماری از اعضای این سازمان را به اتهام پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی دستگیر کرد و در مقابل، حماس نیز رسما به این دستگیری‌ها اعتراض کرد. با این حال، نشانه‌هایی از بهبود روابط میان ریاض و حماس در چند ماه گذشته به چشم می‌خورد.

 ریاض در اکتبر گذشته و فوریه سال جاری، شماری از زندانیان وابسته به این گروه اسلام‌گرا را آزاد کرد. اسماعیل هنیه نیز پیش‌تر در سپتامبر سال گذشته میلادی، در گفت‌وگو با رسانه‌های روسیه تاکید کرد که حماس خواهان آشتی با ریاض است. 

حماس ماه گذشته میلادی با صدور بیانیه‌ای، از اعلام توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به‌ منظور احیای روابط دیپلماتیک میان دو کشور استقبال کرد و آن ‌را «قدمی مهم در راستای منافع آرمان فلسطین» دانست.  

کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، ژاپن، اسرائیل و اردن، سازمان فلسطینی حماس را تروریستی به شمار می‌آورند.