زنان؛ قربانیان «سونامی سرطان» در ایران

بر اساس آمارهای منتشر شده شایع‌ترین نوع سرطان در ایران سرطان پستان است و از هر ۸ زن، یک نفر در معرض ابتلا به این بیماری کشنده قرار دارد

ابتلا به سرطان مهمترین عامل «مرگ‌ومیرهای زودرس» در ایران محسوب می‌شود-Mehr News

خبرگزاری رکنا با انتشار گزارشی در روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، به موضوع موج گسترده ابتلای ایرانیان به سرطان پرداخت و از قول برخی کارشناس‌ها و ارجاع به آمارهای رسمی منتشر شده، نوشت مردم ایران، خاصه زنان ساکن کشور، در حال دست‌وپنجه نرم کردن با «سونامی سرطان» هستند.

از این‌رو رکنا در بخشی از گزارش روز سه‌شنبه خود نوشت:«بر اساس آمارها سالانه نزدیک به ۵۵ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند، اما برخی کارشناس‌ها بر این باور هستند که آمار مرگ‌ومیر در این حوزه بسیار بیشتر از این رقم است.»

نویسنده این گزارش همچنین تاکید می‌کند که با همه این اوصاف در حال حاضر ابتلا به سرطان مهمترین عامل «مرگ‌ومیرهای زودرس» در ایران محسوب می‌شود و جامعه پزشکی و کارشناس‌های حوزه سلامت و بهداشت نسبت به تداوم این وضعیت ابراز نگرانی می‌کنند.

بر پایه اطلاعات منتشر شده در این گزارش ابتلا به سرطان سومین عامل مرگ‌ومیر در ایرانِ امروز به‌حساب می‌آید و عواملی چون «رژیم‌های غذایی نامناسب، استفاده از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، مصرف دخانیات و منابع آب ناسالم» جزو عواملی به‌حساب می‌آیند که زمینه ابتلای افراد به انواع مختلف سرطان را فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان چهار عاملی که در گزارش رکنا به‌عنوان عوامل اصلی زمینه‌ساز ابتلای مردم ساکن ایران به سرطان به آن اشاره شد، موضوع منابع ناسالم آب آشامیدنی از بحران‌هایی به‌حساب می‌آید که طی سال‌های گذشته بارها خبرساز شد.

به‌عنوان مثال معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در شهریور ماه سال گذشته خورشیدی گفت مردمِ ساکن بسیاری از مناطق استان خوزستان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محروم‌اند؛ واقعیتی که ‌گسترش بیماری‌های متعددی، از جمله وبا، در این استان را به‌همراه داشته است.

پیش از این نیز برخی کارشناس‌ها هشدار دادند آب آشامیدنی استان خوزستان آلوده به فاضلاب است که همین امر ابتلای شمار قابل توجهی از مردم ساکن این استان، به‌ویژه مردم ساکن مناطق غربی و شرقی شهر اهواز، به بیماری «هپاتیت A» را در پی داشته است.

با تمامی این اوصاف، مشکل آلودگی منابع آب آشامیدنی تنها به استان خوزستان محدود نمی‌شود و بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در رسانه‌های داخل ایران، شمار قابل توجهی از استان‌های ایران با این معضل روبرو هستند که مشمول استان‌های کردستان، قم، شیراز و اصفهان نیز می‌شود.

با این‌حال آمارهایی که در گزارش روز سه‌شنبه رکنا منتشر شد حاوی جزئیاتی است که می‌تواند نگرانی‌هایی جدی در مورد وضعیت بهداشت و سلامت عمومی مردم ایران ایجاد کند. این خبرگزاری در فرازی از گزارش مورد نظر از قول کارشناس‌های حوزه پزشکی نوشت «سرطان پستان» یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در ایران محسوب می‌شود و از هر ۸ زن، یک نفر در خطر ابتلا به این نوع سرطان کشنده قرار دارد.

پیش از این، و در فروردین‌ ماه سال جاری خورشیدی، رئیس مرکز تحقیقات سرطان نیز نسبت به گسترش سرطان سینه در ایران هشدار داد و ضمن اشاره به این واقعیت که میانگین سن افراد مبتلا به سرطان پستان در ایران ۱۰ سال پایین‌تر آمده است، گفت:«میانگین سن ابتلا به این نوع سرطان در ایران بین ۴۵ الی ۵۵ سال است.»

بیشتر از بهداشت و درمان