یک ایرانی دوتابعیتی به‌اتهام تلاش برای آتش‌ زدن یک کنیسه در آلمان محاکمه می‌شود

شخص بازداشت‌شده «بابک.جی» و مرتبط با عوامل حکومتی ایران معرفی شده است

پلیس مقابل یک کنیسه یهودیان در غرب آلمان- ۱۴ مه ۲۰۲۱ -AFP / Ina FASSBENDER

دادستانی فدرال و مقام‌های قضایی آلمان یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی را به طراحی و حمله عامدانه به یک کنیسه یهودیان متهم کردند. فرد بازداشت‌شده متهم است که با همکاری عامل یا عواملی وابسته به حکومت ایران، برای آتش زدن یک کنیسه در شهر بوخوم، در غرب آلمان، اقدام کرده است.

در اطلاعیه رسمی روز پنجشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) دادستانی آلمان، به اسم کامل یا هویت دقیق این فرد ایرانی‌تبار اشاره‌ای نشده است، اما در مدارکی که دادستانی و مقام‌های قضایی آلمان در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند، شخص بازداشت‌شده «بابک. جی» و مرتبط با عوامل حکومتی ایران معرفی شده است.

خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه، در گزارشی به نقل از دفتر دادستانی فدرال آلمان نوشت یک واسطه ناشناس و مرتبط با عوامل حکومت ایران در نوامبر سال ۲۰۲۲ «بابک. جی» را مامور کرده است تا یک کنیسه یهودیان را در منطقه نوردراین-وستفالن آلمان، به آتش بکشد.

یافته‌های مقام‌های دادستانی آلمان همچنین نشان می‌دهد که فرد بازداشت‌شده تلاش کرده است تا یکی از آشنایان خود را نیز متقاعد کند که با استفاده از کوکتل‌مولوتف کنیسه‌ دیگری را در شهر دورتموند، به آتش بکشد، اما این شخص قبول نکرده است.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به نقل از مقام‌های دادستانی فدرال، نوشت بابک. جی بعد از آن‌که موفق نمی‌شود آشنای خود در دورتموند را برای انجام حمله متقاعد کند، برنامه خود را تغییر می‌دهد و در تمام این مدت نیز با واسطه حکومتی خود در ایران تماس داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر‌اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر دادستانی فدرال آلمان، دادگاه کیفری شهر دوسلدورف مسئول رسیدگی به اتهام‌های این فرد ایرانی‌تبار است.

روزنامه واشینگتن‌پست در اسفندماه گذشته به نقل از چند مقام آلمانی، نوشت فرد دیگری نیز به اسم رامین یکتاپرست متهم است که به دستور عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول طراحی یک حمله مسلحانه به یک کنیسه دیگر در شهر اسن، در غرب آلمان، بوده است.

در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۲، یک‌ موتورسوار با پوشش و کلاه ایمنی‌ دو گلوله به در ساختمان یک کنیسه در شهر اسن شلیک کرد.

در آن زمان، پنج مقام امنیتی آلمان و دو مقام اطلاعاتی غربی به روزنامه واشینگتن‌پست گفتند رامین یکتاپرست فرد مظنون در سازماندهی این حمله مسلحانه است.

اطلاعیه روز پنجشنبه دفتر دادستانی آلمان یک روز بعد از آن منتشر شد که مقام‌های امنیتی و پلیس آلمان، از بازداشت دو مظنون به عضویت در گروه تروریستی حزب‌الله لبنان، خبر دادند. به گفته پلیس آلمان، «حسن. م»، شهروند لبنان و «عبداللطیف. دبلیو»، شهروند دوتابعیتی لبنانی-آلمانی، در شمال این کشور بازداشت شده‌اند.

حکومت ایران پیش‌تر متهم شده است که از طریق عوامل وابسته به حزب‌الله لبنان در کشورهای اروپایی، به فعالیت‌های تروریستی اقدام کرده است.