تلاش چین و آمریکا برای برقراری خطوط ارتباطی هم‌زمان با افزایش تنش‌ها

وزارت امور خارجه چین: وزرای دفاع ایالات متحده و چین «گفت‌و‌گوهایی صریح، سازنده و مفید در مورد بهبود روابط و مدیریت صحیح اختلاف‌ها بین چین و ایالات متحده داشتند

یک کشتی جنگی چینی در نزدیکی ناوشکن آمریکایی در تنگه تایوان، سوم ژوئن ۲۰۲۳_ Andre T. Richard / US NAVY / AFP

دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و چینی طی مذاکرات «صریح و سازنده» در پکن توافق کردند که خطوط ارتباطی را برای جلوگیری از تبدیل تنش‌ها به درگیری باز نگه دارند. دانیل کریتنبرینک، معاون وزیر خارجه آمریکا، در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام، بالاترین مقام آمریکایی است که روز دوشنبه و از زمان افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر سرنگونی یک بالن جاسوسی چینی بر فراز آمریکا در اوایل فوریه به چین سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در آن زمان سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به چین را به تعویق انداخت و پکن از آن زمان تا حد زیادی مبادلات رسمی بین دو کشور را رد کرده است. هرچند، وزرای دفاع ایالات متحده و چین به طور مختصر در یک نشست در سنگاپور در آخر هفته گفت‌وگو کردند.

وزارت امور خارجه چین گفت که دانیل کریتنبرینک و ما ژئوسو، معاون وزیر امور خارجه چین، «گفت‌و‌گوهایی صریح، سازنده و مفید در مورد بهبود روابط و مدیریت صحیح اختلاف‌ها بین چین و ایالات متحده داشتند».

پکن گفت که «موضع رسمی خود را در مورد تایوان» و سایر مسائل اعلام کرده است و دو طرف توافق کرده‌اند که ارتباطات را حفظ کنند. تایوان یک جزیره خودگردان است که چین ادعا می‌کند قلمرو آن است و در صورت لزوم با زور به خاک اصلی چین ضمیمه خواهد شد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت که این دو مقام «بحث‌های صریح و سازنده‌ای برای حفظ خطوط ارتباطی و ایجاد دیپلماسی سطح بالا بین دو کشور داشتند».

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، ماه گذشته یک سفر مخفیانه به پکن انجام داد که نشانه دیگری از علاقه دو طرف به بازگرداندن ارتباطات از طریق کانال‌های مختلف است. به‌رغم این تلاش‌ها، تنش‌ها بین دو کشور رو به افزایش بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه از یک «حرکت ناامن» در تنگه تایوان، پس از اینکه یک کشتی جنگی چینی در فاصله ۱۳۷ متری یک ناوشکن آمریکایی قرار گرفت، شکایت کرد. پنتاگون شنبه، سوم ژوئن اعلام کرد که یک ناو جنگی چین با حرکت زیگزاگی ناایمن در اطراف یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان، موقعیت خطرناکی ایجاد کرده و ناوشکن آمریکایی را به انجام مانوری برای جلوگیری از برخورد واداشته است. این حادثه کمتر از دو هفته پس از آن رخ داد که یک جت جنگنده چین مستقیما در مسیر یک هواپیمای جنگی آمریکایی به پرواز درآمد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه هشدار داد که موضع «تهاجمی» ارتش چین که مسئول برخوردهای نزدیک با نیروهای آمریکایی در دریا و هوا است، ممکن است به زودی به تلفات منجر شود. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «شاید به‌زودی کسی آسیب ببیند؛ نگرانی‌هایی درباره این رهگیری‌های ناامن و غیرحرفه‌ای مطرح است.»

کربی گفت که این اقدام‌ها «بخشی از سطح فزاینده اقدام‌های تهاجمی» ارتش چین است. کربی با «خطرناک» و «غیرحرفه‌ای» توصیف کردن مانورهای طرف چینی، این رفتار را محکوم کرد.

این هشدار در حالی مطرح شد که وزیر دفاع چین یکشنبه، چهارم ژوئن (۱۴ خرداد)، در نشست عالی امنیتی آسیا در سنگاپور با اشاره به تفاوت نظام‌ها و رویکردهای چین و ایالات متحده، گفت: «این موضوع نباید دو طرف را از جست‌وجوی زمینه‌ها و منافع مشترک برای توسعه روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌ها بازدارد.»

او همچنین تصریح کرد که درگیری یا رویارویی شدید بین چین و ایالات متحده، «فاجعه‌ای تحمل‌ناپذیر» برای جهان خواهد بود.

بیشتر از جهان