سودان؛ آغاز درگیری‌های تازه همزمان با پایان آتش‌بس ۲۴ ساعته

به گفته شاهدان، فقط ۱۰ دقیقه پس از پایان آتش‌بس در ساعت شش صبح روز یکشنبه، خارطوم بار دیگر شاهد گلوله‌باران بود

دود از ساختمان‌های پشت خیابانی در خارطوم بلند می‌شود، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳ ـ AFP

پس از پایان آتش‌بس ۲۴ ساعته میان ارتش و شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» در سودان، گلوله‌باران و تیراندازی در خارطوم بار دیگر از سر گرفته شد.

از اواسط ماه آوریل سال جاری میلادی، زمانی که درگیری میان این دو گروه آرامش سودان را بر هم زد، درگیری‌های مرگبار در این کشورِ واقع در شمال شرقی آفریقا همچنان در جریان است.

آخرین آتش‌بس ۲۴ ساعته میان این دو گروه، به غیرنظامیان گرفتار در پایتخت اجازه داد که از خانه خارج شوند و مواد غذایی و سایر لوازم ضروری را تهیه و ذخیره کنند. با این حال، شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفتند فقط ۱۰ دقیقه پس از پایان آتش‌بس در ساعت شش صبح روز یکشنبه، ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)، پایتخت سودان بار دیگر شاهد گلوله‌باران و درگیری‌های مسلحانه‌ بود.

به گفته شاهدان، آتش توپخانه سنگین در خارطوم و شهرهای اطراف آن در شمال به گوش رسید و سپس درگیری به جنوب پایتخت نیز کشیده شد.

یکی از ساکنان جنوب خارطوم که با صداهای ناشی از شروع جنگ از خواب بیدار شده بود، گفت آرامش یک‌روزه «مانند یک رویا» بود که از بین رفت. شهروند دیگری که در حومه شمالی پایتخت زندگی می‌کند، از «بازگشت وحشت» با «موشک‌ها و گلوله‌هایی که دیوار خانه‌ها را می‌لرزاند» ابراز تاسف کرد.

تصاویر منتشرشده از این روز نشان می‌دهد برای پنجمین روز متوالی، دود بر فراز تاسیسات نفت و گاز الشجره در نزدیکی نیروگاه نظامی یرموک در خارطوم مشاهده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع تاکنون چندین مرتبه برای آتش‌بس توافق، و سپس آن را نقض کرده‌اند. آن‌ها این‌بار به آتش‌بس ۲۴ ساعته‌ای که با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی شکل گرفت، پایبند ماندند، اما با پایان آن، بلافاصله جنگ را ازسرگرفتند. واشنگتن و ریاض هشدار داده بودند که در صورت نقض این آتش‌بس، ممکن است تلاش‌های خود را برای میانجیگری متوقف کنند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی، روز شنبه، ۱۰ ژوئن، اعلام کرد دو طرف متخاصم «توافق کردند که اجازه حرکت و ارسال کمک‌های بشردوستانه را در سراسر کشور بدهند». همچنین در ادامه این بیانیه چنین تاکید شد: «در صورتی که طرف‌ها آتش‌بس ۲۴ ساعته را رعایت نکنند، تسهیل‌‌کنندگان [گفت‌وگوها] مجبور خواهند شد مذاکرات را که از اواخر ماه گذشته در شهر جده عربستان سعودی به حالت تعلیق درآمده، مورد بازنگری قرار دهند.» دو کشور میانجی‌ در عین حال اعلام کردند که «در ناامیدی مردم سودان از اجرا نشدن آتش‌بس‌های قبلی شریک‌اند».

بر اساس آمارهای منتشرشده، درگیری‌هایی که خارطوم و منطقه غربی دارفور را فرا گرفته، تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۸۰۰ نفر منجر شده است. همچنین، سازمان ملل می‌گوید نزدیک به دو میلیون نفر آواره شده‌اند؛ از جمله ۴۷۶ هزار نفر که به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

از آغاز درگیری‌ها بیش از ۲۰۰ هزار سودانی عمدتا از راه زمینی وارد مصر شده‌اند. در چنین شرایطی، قاهره نیز در روز شنبه اعلام کرد شرایط را برای آن دسته از شهروندهای سودان که قبلا از گرفتن روادید معاف شده بودند - شامل زنان در هر سنی، کودکان زیر ۱۶ سال و افراد بالای ۵۰ سال – سخت‌تر  می‌کند. مقام‌های مصر مدعی شده‌اند که قوانین جدید به‌قصد «جلوگیری یا محدود کردن» ورود مردم سودان به این کشور نیست، بلکه برای جلوگیری از «فعالیت‌های غیرقانونی افراد و گروه‌هایی که برای سودجویی ویزای ورود جعل می‌کنند»، در نظر گرفته شده است.

بیشتر از جهان