سانحه هلی‌کوپتر آمریکایی در سوریه: ارتش می‌گوید حمله‌ای در کار نبود

بر اثر سانحه هلی‌کوپتر در سوریه ۲۲ سرباز آمریکایی زخمی شدند

در سوریه دست‌کم ۹۰۰ نیروی آمریکایی به همراه تعداد نامعلومی از پیمانکاران حضور دارندــ AFP

ارتش ایالات متحده اعلام کرد بر اثر وقوع سانحه برای یک فروند هلی‌کوپتر در شمال شرق سوریه، ۲۲ نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش آمریکا ضمن بیان اینکه علت حادثه در دست بررسی است، افزود به نظر می‌رسد شلیکی از سوی دشمن در کار نبوده است. در بیانیه ارتش همچنین آمده است که سربازان زخمی تحت درمان قرار گرفتند و ۱۰ نفر از آن‌ها که به «مراقبت‌های بیشتر» نیاز داشتند، به بیمارستانی خارج از منطقه منتقل شدند.

در سوریه دست‌کم ۹۰۰ نیروی آمریکایی به همراه تعداد نامعلومی پیمانکار حضور دارند. البته نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده نیز به این کشور رفت‌وآمد می‌کنند اما چون معمولا در قالب تیم‌هایی کوچک سفر می‌کنند، در شمارش رسمی لحاظ نمی‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۱۵، به منظور مشاوره و کمک به نیروهای سوریه دموکراتیک تحت رهبری کردها در مبارزه با داعش، در سوریه حضور دارند. این گروه افراطی مارس ۲۰۱۹ در سوریه شکست خورد، با این حال نیروهای آمریکایی همچنان در تلاش‌اند از بازگشت دوباره داعش که در سال ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه را تحت کنترل خود درآورده بود، جلوگیری کنند. داعش همچنان یک تهدید جدی در منطقه محسوب می‌شود. حدود ۱۰ هزار جنگجوی داعش در بازداشتگاه‌های سوریه نگهداری می‌شوند و ده‌ها هزار نفر از اعضای خانواده آن‌ها هم در دو اردوگاه پناهجویان در شمال شرق این کشور زندگی می‌کنند.

طی سال‌های گذشته، نیروهای آمریکایی در معرض حملاتی قرار گرفته‌اند که اعضای داعش و جنگجویان تحت‌حمایت ایران در آنجا ترتیب داده بودند. اواخر ماه مارس در حمله یک هواپیمای بدون‌سرنشین به پایگاهی آمریکایی، یک پیمانکار کشته و پنج سرباز آمریکایی و یک پیمانکار دیگر زخمی شدند. جنگنده‌های آمریکایی هم در اقدامی تلافی‌جویانه، چندین نقطه در اطراف استان دیرالزور در شرق سوریه را بمباران کردند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در آن زمان گفت که این حملات پاسخی به حمله پهپادی و همچنین مجموعه‌ای از تهاجم‌های اخیر گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران به نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در سوریه بوده است.

در جریان جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه، ایران یکی از حامیان اصلی بشار اسد بود و شبه‌نظامیان نیابتی از جمله گروه لبنانی حزب‌الله و گروه‌های عراقی طرفدار تهران بخش‌هایی از شرق، جنوب و شمال سوریه و حومه‌های اطراف پایتخت سوریه را در کنترل دارند. فروردین‌ماه، یک نماینده کنگره آمریکا گفت که گروه‌های تحت حمایت ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۷۸ بار به مواضع نظامیان آمریکایی در سوریه حمله کرده‌اند.

بیشتر از جهان