تی‌تی‌پی در قلمرو عملیاتی در پاکستان استان جدیدی اعلام کرد

استان‌های خودخوانده تحت کنترل تی‌تی‌پی به ۱۰ استان افزایش یافته است و هفت استان در ایالت خیبر پختونخوا است

تحریک طالبان پاکستانی حملات خود در پاکستان را افزایش داده است-QAZI RAUF/AFP

تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) بخش‌هایی از کلات و مکران ایالت سیستان و بلوچستان را به‌عنوان استان جدید تحت کنترل خود اعلام کرده است.

در بیانیه تی‌تی‌پی آمده است که پیش‌تر فقط منطقه ژوب در ایالت بلوچستان جزو استان خودخوانده این گروه بوده است.

با وجود این، استان‌های خودخوانده تی‌تی‌پی به ۱۰ استان افزایش یافته است و هفت استان فقط در ایالت خیبر پختونخوا است.

بیشتر فعالیت تی‌تی‌پی در خیبر پختونخوا متمرکز است. در شش ماه اخیر، این گروه حمله‌های خود را به بیشترین حد رسانده است و این باعث نگرانی شدید مقام‌های پاکستانی شده است.

گفته می‌شود که تی‌تی‌پی از استراتژی‌های جنگی و تبلیغاتی طالبان در جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن‌ها استفاده می‌کند. تحریک طالبان پاکستان با دنبال کردن راه طالبان افغانستان، که به پیروزی در جنگ منجر شد، می‌کوشد کنترل قلمروهای بیشتری را در مناطق قبیله‌ای پاکستان در دست گیرد.   

طالبان در افغانستان، در زمان جنگ با نظام جمهوری، برای هر استان، شهرستان، و دادگاه مسئولان خود را معین کرده بودند و حالا تی‌تی‌پی همین شیوه را دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت طالبان به درخواست پاکستان مبنی بر مبارزه با تی‌تی‌پی پاسخ مثبت نداده است و در عوض می‌خواهد که مهاجران وزیرستانی را از نزدیکی مرز پاکستان به بخش‌های دیگر افغانستان، از جمله به استان‌های شمالی، منتقل کند.

در پی سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱، تی‌تی‌پی به تسلیحات پیشرفته آمریکایی دست یافت. جنگجویان تی‌تی‌پی در کنار طالبان افغانستان برای سرنگونی حکومت افغانستان جنگیده‌اند. گمان می‌رود طالبان در ازای کمک تی‌تی‌پی به آنان برای تسلط بر افغانستان، بخشی از غنایم جنگی را به این گروه بخشیده‌اند.

افزون بر این، گزارش‌های متعددی مبنی بر قاچاق تسلیحات آمریکایی نیروهای حکومت سرنگون‌شده افغانستان به پاکستان نیز وجود دارد. نیروهای پیشین افغانستان به برخی از تجهیزات جنگی سبک در سطح نیروهای ناتو مجهز بودند، در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه چنین تجهیزاتی در اختیار ندارند.

اول خرداد امسال، مرکز مبارزه با تروریسم در مقاله‌ای نوشت که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تی‌تی‌پی نیز در پاکستان جسورتر و در عین حال تقویت شده است. در آن مقاله آمده بود که حکومت طالبان با تحریک طالبان پاکستانی همدلی دارد، و اکنون این گروه از قدرتی راهبردی برخوردار شده که در تاریخ آن بی‌سابقه است. 

بیشتر از جهان