وزیر امور خارجه عربستان سعودی وارد تهران شد

شاهزاده فیصل بن فرحان، اولین وزیر امور خارجه عربستان سعودی است که پس از هفت سال قطع روابط دو کشور، به ایران سفر می‌کند

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بعد از ظهر روز شنبه ۲۷ خرداد، به‌منظور گسترش روابط سیاسی و پایان دادن به تنش ۷ ساله با جمهوری اسلامی، وارد تهران شد.

او در بدو ورود به فرودگاه امام خمینی تهران، مورد استقبال مدیران وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفت و قرار است تا ساعتی دیگر در تالار آینه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در کنار حسین امیرعبداللهیان، پاسخگوی خبرنگاران ایرانی و خارجی باشد.

شبکه العالم خبر داده است که شاهزاده فیصل بن فرحان قرار است در این سفر که گفته می‌شود دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در آن گنجانده شده، سفارت ریاض در تهران و دیگر اماکن دیپلماتیک این کشور، مانند کنسولگری عربستان سعودی در مشهد را که در سال ۱۳۹۴ آتش زده شد، به‌طور رسمی بازگشایی کند.

در پی توافق اسفندماه سال گذشه تهران و ریاض در پکن، که با سفر علی شمخانی، نماینده ویژه علی خامنه‌ای و در غیاب حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه دولت رئیسی انجام گرفت، اخیرا جمهوری اسلامی توانست سفارت، کنسولگری و دفتر نمایندگی سازمان همکاری اسلامی خود را در عربستان سعودی بازگشایی کند.

این اولین سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران، پس از ۷ سال قطع روابط است.

پس از حمله گروهی از نیروهای افراطی و وابسته به بسیج و سپاه پاسداران به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران و همچنین کنسولگری این کشور در مشهد، روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور به‌طور کامل قطع شد و سعودی‌ها دیپلمات‌های ایرانی را از کشورشان اخراج کردند، اما مذاکرات اسفند ۱۴۰۱ با وساطت چینی‌ها، در نهایت به آشتی دوباره دو کشور و تصمیم برای ازسرگیری روابط سیاسی و تجاری منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین امیرعبداللهیان و شاهزاده فیصل بن فرحان، پیش از این، روز شانزدهم فروردین‌ در چین با یکدیگر دیدار کرده بودند و بر اساس قراردادی که به توافق‌نامه پکن معروف شد، پذیرفتند ضمن ازسرگیری روابط گسترده، سفارتخانه‌های خود را هم ظرف دو ماه بازگشایی کنند.

طی ماه گذشته اعزام حجاج ایرانی نیز پس از محدودیتی چندساله، دوباره مانند سابق و با حداکثر ظرفیت آغاز شده است.

در همین حال، باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، روز چهارشنبه هفته گذشته، به از سرگیری قریب‌الوقوع روابط دیپلماتیک میان بحرین و جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته بود: «فکر می‌کنم به‌زودی اتفاق بیفتد.»

منامه که هم‌زمان با قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران در سال ۲۰۱۶، روابطش را با دولت ایران قطع کرد، حالا به نظر می‌رسد در پی عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض، به ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی تمایل دارد.

پس از آغاز خیزش سراسری گسترده مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، و همزمان با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی دولت رئیسی به دلیل تحریم‌های گسترده غرب، علی خامنه‌ای و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آشتی با کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌ای رو آورده‌اند تا بدین طریق، به اوضاع بحرانی داخلی سروسامان بدهند.

همزمان، نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز روز ۲۵ خردادماه در گزارشی اختصاصی به نقل منابع آمریکایی، ایرانی و اسرائیلی، خبر داده بود که مقامات جمهوری اسلامی و ایالات متحده پس از انجام مذاکرات فشرده، قرار است به‌زودی توافق‌نامه‌ای غیررسمی را اجرایی کنند که بر مبنای آن، ایران به برخی از مطالبات دلاری خود در عراق و کره‌جنوبی دست یابد و در عوض به دولت بایدن این اطمینان را بدهد که در کنار توقف افزایش غلظت غنی‌سازی اورانیوم، از ادامه حملات نظامی به نیروهای آمریکایی در عراق و روسیه و همچنین ادامه حمایت‌های تسلیحاتی از روسیه در جنگ با اوکراین، دست بکشد.