وزیر خارجه عربستان سعودی شنبه در تهران است؛ احتمال تعیین ساختمانی جدید برای سفارتخانه

در پی از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی، بحرینی‌ها هم برای آشتی سیاسی با ایران اعلام تمایل کرده‌اند

دیدار وزاری خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی‌ــ

RSS/EFE

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه ۲۵ خرداد اعلام کرد که شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز شنبه ۲۷ خرداد به تهران سفر خواهد کرد. هم‌زمان، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از احتمال بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران در روز شنبه با حضور وزیر خارجه عربستان سعودی خبر داد.

این در حالی است که خبرگزاری عصرایران، روز پنجشنبه در خبری دیگر مدعی شد که به گفته چند منبع آگاه، مقام‌های سعودی به‌تازگی یک طبقه از هتل اسپیناس‌پالاس در منطقه سعادت‌آباد تهران را برای مدتی طولانی رزرو کرده‌اند که تا زمان بازگشایی رسمی سفارت عربستان سعودی در تهران و ایجاد تمهیدات امنیتی خاص برای ساختمان اصلی، دیپلمات‌های سعودی فعالیت‌های خود را در این هتل آغاز کنند.

بر اساس این خبر، وزارت خارجه عربستان سعودی در حال بررسی دو گزینه بازسازی ساختمان فعلی سفارت در تهران و استفاده دوباره از آن، یا خرید ساختمانی جدیدی برای سفارت است. ساختمان تخلیه‌شده سفارت عربستان سعودی در تهران در شمال شرقی پایتخت و در منطقه نیاوران قرار دارد.

پس از حمله گروهی از نیروهای افراطی و وابسته به بسیج و سپاه پاسداران به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران و همچنین کنسولگری این کشور در مشهد، روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور به‌طور کامل قطع شد و سعودی‌ها دیپلمات‌های ایرانی را از کشورشان اخراج کردند اما مذاکرات اسفند ۱۴۰۱ میان دو کشور با حضور علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و مقام‌های ارشد عربستان سعودی، در نهایت به آشتی دوباره دو کشور و تصمیم برای ازسرگیری روابط سیاسی و تجاری منجر شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در ادامه تغییر سیاست تهران، برای آشتی با کشورهای منطقه به امارات متحده عربی نیز سفر کرد تا پس از هشت سال سردی روابط میان دو کشور، سفیر جدید ایران در ابوظبی را معرفی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نهایت، حسین امیرعبداللهیان و شاهزاده فیصل بن فرحان، روز شانزدهم فروردین‌ در چین با یکدیگر دیدار کردند و بر اساس قراردادی که به توافق‌نامه پکن معروف شد، پذیرفتند ضمن ازسرگیری روابط گسترده، سفارتخانه‌های خود را هم ظرف دو ماه بازگشایی کنند.

به این ترتیب سفارت ایران در ریاض شانزدهم خردادماه با حضور دیپلمات‌های دو کشور مجددا بازگشایی شد و اعزام حجاج ایرانی نیز پس از محدودیتی چندساله، دوباره مانند سابق و با حداکثر ظرفیت آغاز شد.

باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، هم روز چهارشنبه به از سرگیری قریب‌الوقوع روابط دیپلماتیک میان بحرین و جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنم به‌زودی اتفاق بیفتد.»

منامه که هم‌زمان با قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران در سال ۲۰۱۶، روابطش را با دولت ایران قطع کرد، حالا به نظر می‌رسد در پی عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض، به ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی تمایل دارد.