بالاگرفتن تنش میان فلسطین و اسرائیل؛ جوان ۲۰ ساله هفت شهروند را در تل‌آویو زخمی کرد

حماس از حمله روز سه‌شنبه در تل‌آویو به‌عنوان «انتقام قهرمانانه عملیات جنین» یاد کرد

ظهر روز سه‌شنبه ۱۳ تیر (چهارم ژوییه)، پلیس و مقام‌های بهداشتی اسرائيل از زخمی شدن دست‌کم هفت نفر در تل‌آویو در پی حمله یک مهاجم فلسطینی با خودرو خبر دادند.

پلیس اعلام کرد که ضارب، خودروی خود را به مردم در یک پیاده‌رو کوبید، سپس از آن خارج شد و دیگران را با چاقو زخمی کرد.

به گزارش تایمز اسرائيل، وضعیت سه تن از قربانیان از جمله یک زن ۴۶ ساله وخیم است، دو تن در وضعیت متوسط قرار دارند و دو نفر دیگر جراحات خفیف دارند.

پلیس با تایید اینکه این حادثه یک حمله تروریستی است، گفت که مهاجم مظنون به ضرب گلوله یک غیرنظامی مسلح در محل حادثه کشته شد.

مقام‌های امنیتی درباره هویت این فرد ضارب گفتند که او مجوز ورود به اسرائیل را نداشت.

به گفته آن‌ها، مهاجم عابد الوهاب خلیله، ۲۰ ساله، از شهر السمو در جنوب کرانه باختری در نزدیکی الخلیل بوده و هیچ تخلف امنیتی قبلی نداشته است. گزارش‌های پیشین رسانه‌های عبری‌زبان حاکی از آن بود که مهاجم مجوز ورود به اسرائیل برای مراقبت‌های پزشکی را داشته است.

نیروهای امنیتی همچنین اعلام کردند که چندین نفر را که با مهاجم مرتبط بودند دستگیر کرده‌اند و «شرایط از نظر سابقه و انگیزه او در حال بررسی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، پلیس اسرائيل ضمن تمجید از شهروندی که مهاجم را به ضرب گلوله کشت، تاکید کرد که این حادثه، اهمیت حمل سلاح گرم از طرف غیرنظامیان را نشان می‌دهد.

این حمله‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که روز دوشنبه نیروهای اسرائیلی در تهاجمی گسترده به شهر جنین در کرانه باختری رود اردن دست‌کم ۹ نفر را کشتند. پس از آن، وزیر خارجه اسرائیل با قدردانی از ارتش این کشور برای انجام این عملیات، جمهوری اسلامی ایران را به تامین بودجه برای تبدیل اردوگاه جنین به مامن فعالیت‌های «تروریستی» متهم کرد.

حمله به شهر جنین که در نخستین ساعات بامداد دوشنبه سوم ژوئیه آغاز شد، بزرگ‌ترین عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری در ۲۰ سال گذشته است. در این عملیات پهپاد‌ها، بولدوزها و خودروهای زرهی به کار گرفته شدند.

تمجید حماس، محکومیت از طرف فرانسه و استرالیا

پس از حمله روز سه‌شنبه در تل‌آویو، حماس از این اقدام تمجید کرد.

این سازمان مستقر در غزه با اشاره به عملیات تهاجمی در کرانه باختری از طرف اسرائیل در روز دوشنبه، حمله با خودرو و چاقو در تل‌آویو را «انتقام قهرمانانه عملیات نظامی در جنین» خواند.

در همین حال، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائيل، در سخنانی گفت: «اسرائیلی‌ها باید در برابر ترور متحد شوند.»

او در واکنش به حادثه روز سه‌شنبه تل‌آویو افزود: «دشمنان ما می‌خواهند در همه جای سرزمین اسرائیل به ما آسیب برسانند و ما باید در برابر آن‌ها اتحاد و عزم خودمان را نشان دهیم.»

وزیر دارایی اسرائيل با حمایت از حمله به کرانه باختری ادامه داد: «جنگجویان قهرمان ما برای ضربه زدن به تروریست‌ها و نمایندگان آن‌ها در جنین کار می‌کنند و ما برای سلامت و موفقیت آن‌ها دعا می‌کنیم.»

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌های دیگر در روز سه‌شنبه، نیروهای دفاعی اسرائیل می‌گویند که سربازان دست‌کم ۱۱ بمب دست‌ساز را که در کنار جاده‌ها در اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری پنهان شده بودند، کشف و منهدم کردند.

روز سه‌شنبه همچنین فرانسه و استرالیا حمله تل‌آویو را محکوم کردند. صفحه سفارت فرانسه در توییتر نوشت: «هیچ چیز نمی‌تواند تروریسم را توجیه کند.» رالف کینگ، سفیر استرالیا، نیز با انتشار توییتی اعلام کرد که از اخبار حمله تروریستی شوکه شده است و تاکید کرد که «هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان هرگز قابل توجیه نیست».

روز دوشنبه نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اظهار نگرانی عمیق از حمله‌های اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری گفته بود: «تمامی عملیات نظامی باید با رعایت کامل قوانین بشردوستانه بین‌المللی انجام شود.»

بیشتر از جهان