طالبان استخراج معادن زمرد پنجشیر را آغاز می‌کنند

در پنجشیر۱۷۲ معدن زمرد وجود دارد

یک کارگر معدن زمرد در پنجشیر-MOHD RASFANAFP

مولوی محمدآغا حکیم، استاندار طالبان در پنجشیر، روز سه‌شنبه ۲۰ تیر، در جلسه اداری با مسئولان محلی طالبان این استان گفت به زودی روند استخراج معادن زمرد در پنجشیر، آغاز می‌شود. در اطلاعیه‌ای که دفتر استانداری طالبان در پنجشیر منتشر کرد، آمده که امنیت در این استان تامین شده است و استخراج معدن آغاز می‌شود.

در اطلاعیه طالبان، هیچ جزئیاتی در مورد معادن زمرد و چگونگی استخراج آن ارائه نشده است.

در پنجشیر، حدود ۱۷۲ معدن زمرد وجود دارد و نخستین معدن در این استان را در سال ۱۹۷۰، یک زمین‌شناس اهل روسیه کشف کرد. گفته می‌شود که زمرد افغانستان، در میان زمردهای بقیه کشورها از جمله برزیل، کلمبیا و زامبیا، از کیفیت بهتری برخوردار است، چون زمرد افغانستان شفاف و بدون ترک و لکه است. زمرد که پس از الماس، دومین سنگ قیمتی دانسته می‌شود، تاکنون در افغانستان بیشتر به‌صورت غیرقانونی و غیرکارشناسانه استخراج شده است.

معادن زمرد در پنجشیر، در دل کوه‌های این استان و در ارتفاعات ۳ تا ۴ هزار متری از سطح زمین قرار دارد و کاوشگران و معدنچیان باید با پای پیاده خودشان را به مکان‌های کشف‌شده سنگ زمرد برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پس از سلطه بر افغانستان، شرکت‌های خارجی به‌ویژه شرکت‌های چینی را به استخراج معادن دعوت کردند. تاکنون یک قرارداد ۲۵ ساله میان طالبان و یک شرکت چینی برای استخراج نفت حوزه آمودریا در شمال افغانستان امضا شده و همچنین قرار است یک شرکت بزرگ چینی دیگر استخراج معدن مس عینک را آغاز کند.

طی نزدیک به دو سال گذشته، شمار زیادی از بازرگانان چینی با سفر به افغانستان و در دیدار با رهبران طالبان، وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت را در افغانستان و در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش استخراج معادن داده‌اند، اما عملا روند استخراج از معادن افغانستان از طرف شرکت‌های چینی آغاز نشده است. با این حال، طالبان از زمان سلطه بر افغانستان، معادن زغال‌سنگ در شمال افغانستان را به‌طور بی‌رویه استخراج کرده‌اند و به شرکت‌های پاکستانی فروخته‌اند. همچنین، چندین معدن طلا، لاجورد و دیگر سنگ‌های قیمتی در بدخشان، تخار و هلمند استخراج شده‌اند. در حالی که هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد طالبان در استخراج معادن وجود ندارد، نگرانی‌ها از غارت منابع طبیعی افغانستان و استفاده از آن در زمینه تقویت افراطی‌گری و تروریسم افزایش یافته است. جبهه مقاومت ملی، در دی ماه سال گذشته، در واکنش به امضای توافقنامه ۲۵ ساله میان طالبان و یک شرکت چینی در زمینه استخراج حوزه نفتی آمودریا، گفت تا زمانی که بحران افغانستان حل نشده و ثبات در این کشور برقرار نشده است، امضای هرگونه توافقنامه استخراج معادن، به نفع مردم افغانستان نیست و دولت‌ها و شرکت‌های بین‌المللی باید از این کار خودداری کنند.

بیشتر از اقتصاد