فرستاده ویژه آمریکا برای از سرگیری مذاکرات آب‌وهوایی وارد پکن شد

جان کری قرار است با همتای چینی خود در زمینه کاهش انتشار متان، محدود کردن استفاده از ذغال سنگ و مبارزه با جنگل‌زدایی گفت‌وگو کند

جان کری، فرستاده ایالات متحده آمریکا برای از سرگیری مذاکرات آب‌وهوایی روز یکشنبه، ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) وارد چین شد.

سفر فرستاده آمریکا به چین در میانه تابستانی گرم و سوزان روی می‌دهد که دانشمندان تغییرات آب‌وهوایی را دلیل آن می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف از این سفر از سر گرفتن مذاکرات دوجانبه آب‌وهوایی عنوان شده که اوت گذشته در پی دیدار نانسی پولسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان متوقف شد. پکن که ادعای حاکمیت بر تایوان را دارد از این اقدام واشنگتن برآشفت و همکاری دوجانبه با ایالات متحده در برخی زمینه‌ها از جمله مذاکره درباره تغییرات اقلیمی را به حالت تعلیق درآورد.

جان کری پس از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، سومین فرستاده واشنگتن است که با هدف تثبیت روابط چین و ایالات متحده راهی پکن می‌شود.

با وجود اختلافات دو کشور در موضوعات مختلف، کاخ سفید آب‌وهوا را حوزه‌ مناسب و بدون حاشیه برای همکاری مشترک پکن و واشنگتن می‌داند.

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که ظاهرا روابط خوبی با چین دارد، امیدوار است در مذاکره با مقام‌های این کشور، پکن را برای کنفرانس آتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در امارات متحده عربی آماده کند.

نوامبر سال جاری نزدیک به ۲۰۰ کشور در دوبی گرد هم می‌آیند تا در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد راه‌هایی برای کاهش گرمایش زمین بجویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری‌خواهان دولت بایدن را متهم می‌کنند که در حوزه دیپلماسی اقلیمی با پکن نرم برخورد کرده است. به گفته آنها در حالی که ایالات متحد اقدامات پرهزینه‌ای را برای پاک‌سازی آلودگی‌های زیست‌محطی در پیش گرفته، چین کماکان به انتشار گازهای گلخانه‌ای خود ادامه می‌دهد.

پیشینه مذاکرات دو کشور به کنفرانس تغییرات اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد که در آن نمایندگان ۱۹۵ کشور جهان توافق کردند گام‌هایی جدی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش میانگین دما بردارند.

جمهوری خلق چین، بزرگترین تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای، در ماه آوریل نیروگاه‌های فسیلی خود را افزایش داد. برخی تحلیل‌گران دلیل این تصمیم چین را پیامدهای اقتصادی ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین، از جمله تلاطم در بازار جهانی گاز می‌دانند. از سوی دیگر به دلیل گرمایش زمین و خشکسالی در سال‌های اخیر، ظرفیت نیروگاه‌های آبی چین در تامین برق به شدت کاهش یافته است.

تابستان گذشته پس از آنکه برق میلیون‌ها نفر در جنوب غربی چین به دلیل موج گرمای شدید قطع شد، پکن برای تامین انرژی مورد نیاز به انرژی‌های فسیلی روی آورد.

بنا به اعلام رویترز، فرستاده ویژه آمریکا قرار است در دیدار با شی‌ ژنهوا، همتای چینی خود در زمینه کاهش انتشار متان، محدود کردن استفاده از ذغال سنگ، مبارزه با جنگل‌زدایی و کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات اقلیمی گفت‌وگو کند.

هر دو کشور بر این باورند که بدون توجه به اختلافات‌شان در دیگر حوزه‌ها، باید در زمینه تغییرات اقلیمی با یکدیگر همکاری کنند.

بیشتر از جهان