آفریقای جنوبی: ۲۲ کشور از سراسر جهان تمایل دارند به گروه بریکس بپیوندند

ایران، آرژانتین، بنگلادش و عربستان سعودی از جمله کشورهایی‌اند که تمایل دارند به این گروه بپیوندند

گروه بریکس در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد- AFP

در آستانه برگزاری نشست سران پنج کشور عضو گروه بریکس، آفریقای جنوبی روز پنجشنبه گفت که ۲۲ کشور از سراسر جهان تمایل دارند به این گروه بپیوندند. 

بریکس، گروهی که خود را وزنه تعادل در مقابل سلطه اقتصادی غرب می‌داند، نامش را از حروف اول کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی گرفته است. بریکس قبلا برای گسترش گروه، اعلام آمادگی کرده بود. 

آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی در منطقه  آسیا و بریکس، در ژوهانسبورگ به رسانه‌ها گفت: «۲۲ کشور به‌طور رسمی برای عضویت کامل در بریکس به این گروه مراجعه کرده‌اند و شمار مساوی از کشورها نیز هستند که به‌طور غیررسمی درخواست عضویت در بریکس را دارند.»

او گفت که ایران، آرژانتین، بنگلادش و عربستان سعودی ازجمله کشورهایی‌اند که تمایل دارند به بریکس بپیوندند. این مقام آفریقای جنوبی گفت که علاقه روزافزون برای پیوستن به بریکس تازگی ندارد، اما نشان‌دهنده «اعتماد» به دستاوردهای آن در یک‌و‌نیم دهه گذشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در نشست قبلی بریکس در تیر ۱۴۰۱ از طریق ویدیو کنفرانس سخنرانی کرد و گفت ایران می‌تواند شریکی «پایدار و قابل‌اتکا» برای دسترسی کشورهای بریکس به «گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهان» باشد. 

رئیسی این سخنان را چند روز پس از ابراز نگرانی برخی کشورهای منطقه خاورمیانه درباره نقش مخرب جمهوری اسلامی در تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی در منطقه بیان کرد. 

رئیس همچنین گفت که ایران آماده است «همه» ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های ترانزیت، ثروت انسانی و دستاوردهای علمی خود را در خدمت اهداف بریکس قرار دهد. 

نماینده آفریقای جنوبی در آسیا ضمن اشاره به «نابرابر بودن معماری جهان که کشورهای درحال توسعه را به حاشیه می‌راند و چند کشور سلطه‌گر آن را هدایت می‌کنند»، گفت که بریکس «نه‌تنها یک قدرت در تلاش برای تغییر در سیاست جهانی است، بلکه وقایع فضای اقتصاد جهانی را نیز تغییر می‌دهد.» او افزود: «ما جهانی می‌خواهیم که صدایمان در آن شنیده شود.»

آفریقای جنوبی از ۳۱ مرداد تا دوم شهریور در ژوهانسبورگ میزبان نشست بریکس خواهد بود و درمجموع ۶۹ کشور ازجمله تمامی کشورهای آفریقایی به آن دعوت شده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور، نیز خواستار حضور در نشست شده، اما هنوز تصمیمی درباره این درخواست اتخاذ نشده است. 

سوکلال گفت که آفریقای جنوبی به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد و همه اعضا باید درباره آن به اجماع برسند. 

بریکس در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و اعضای آن ۲۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و ۴۲ درصد از جمعیت کره زمین را به خود اختصاص می‌دهند.

بیشتر از جهان