پس از هفته‌ها غیبت وزیر خارجه، چین وزیر خارجه جدیدش را معرفی کرد 

بر اساس تصمیم پکن، هم‌اکنون وانگ‌ یی، دیپلمات کهنه‌کار چینی، سکان وزارت خارجه چین را در دست گرفته است

وانگ یی، دیپلمات ۶۹ ساله قبلا از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نیز وزیر خارجه چین بود- ELMOND JIYANEGCISAFP

پس از هفته‌ها غیبت وزیر خارجه چین از انظار عمومی و مجامع دیپلماتیک و گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت حرفه‌ای او، پکن اعلام کرد که کین گانگ را هفت ماه پس از انتصاب به سمت وزارت خارجه، برکنار کرده است. 

رسانه‌های چینی گفتند که کین گانگ از یک ماه پیش از انجام وظایف خود معاف شده بود و بر اساس تصمیم پکن، هم‌اکنون وانگ‌ یی، دیپلمات کهنه‌کار چینی، سکان وزارت خارجه چین را در دست گرفته است.

کین گانگ، دیپلمات ۵۷ ساله، پس از مدت کوتاهی که سفیر چین در ایالات متحده آمریکا بود، در ماه دسامبر کارش به‌عنوان وزیر خارجه را آغاز کرد. 

او آخرین بار در تاریخ ۲۵ ژوئن و در دیدار با دیپلمات‌های خارجی که به چین سفر کرده بودند، دیده شد.

پس از غيبت او از حضور در نشست دیپلماتیک بین‌المللی در اندونزی، وزارت خارجه چین اعلام کرد که کین گانگ به دلایل مربوط به سلامت در مرخصی به سر می‌برد، اما نبود اطلاعات دقیق موجب بروز گمانه‌زنی‌ها شد. 

خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران و دیپلمات‌ها، نوشت که این وضعیت تردیدها درباره نبود شفافیت و تصمیم‌گیری در میان طبقه رهبری کشور را بیشتر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانگ یی، دیپلمات ۶۹ ساله چینی و کسی که در زمان غیبت کین، جای او را پر کرد و اکنون اعلام شده که در سمت وزارت خارجه ابقا شده است، از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نیز وزیر خارجه چین بود. او اخیرا به‌عنوان جانشین وزیر خارجه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق ایالات متحده، و همچنین جان کری، فرستاده ایالات متحده آمریکا در امور اقلیمی که به چین سفر کرده بودند، ملاقات کرد.

این تحولات در بدنه سیاست خارجی چین در گرماگرم تحولات بین‌المللی و در میانه مناسبات متلاطم آن کشور با رقیب و ابرقدرت دیگر جهان یعنی ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد. 

پکن گفت که مناسبات دیپلماتیکش با واشنگتن در حال حاضر در پایین‌ترین سطح است.

دو اقتصاد برتر جهان بر سر مسائلی از جمله جنگ اوکراین و روابط نزدیک پکن با مسکو، اختلاف‌های دو طرف در زمینه‌های تجاری و فناوری، و مسئله تایوان و حمایت‌های واشنگتن از استقلال این جزیره مورد ادعای چین، با هم اختلاف دارند.