فیلم سینمایی «باربی» در حال فتح سالنهای سینما است. این فیلم اینک درک فرهنگی از ستاره بلوند همنام خود را بسیار بهبود بخشیده و بیش از ۶۰ سال پس از نخستین حضور عروسک باربی در فروشگاههای اسباببازیفروشی، او را برای نسل جدید نیز جذاب کرده است.
اما شعار فیلم، بلافاصله «کن»، عروسک همراه باربی، را با عضلههای ورزشکاری و عشق بیپایانش به باربی، صرفا یک قطعه پلاستیکی بیاهمیتتر جلوه میدهد: «(باربی) همهچیز است. او صرفا کن است.»
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
درحالیکه نشانهای تجاری، همکاریهای عظیمی با «باربی» ایجاد میکنند و عاشقان سینما برای خرید بلیت این فیلم در اکرانهای آن در رقابتاند، تاثیرگذاری «کن» بسیار محدود است. حتی در دنیای واقعی نیز او نفر دوم است.
اما کن، جز دوستپسر گهگاهی و همراه غیرضروری باربی، واقعا کیست؟
۱۱ مارس ۱۹۶۱: زمانی که کن با باربی ملاقات کرد
پای کن (مخفف کنت کارسون)، دوستپسر باربی، دو سال پس از روانه بازار شدن عروسک باربی در ۱۹۵۹، به قفسه اسباببازیفروشیها باز شد. کن در دو مدل، با موهای بلوند یا موهای قهوهای، ارائه میشد. این عروسک با بدنهای از پلاستیک سخت که مایوی قرمز بسیار کوتاهی به تن داشت، وارد بازار شد. قیمت آن سه دلار و نیم بود و نامش را از پسر روت هندلر، خالق باربی، گرفته بود.
طبق گفتههای شرکت ماتل، سازنده عروسکها، این زوج پلاستیکی هنگام فیلمبرداری نخستین آگهی تبلیغاتی خود در همان سال، با هم آشنا شدند. باربی، «عروسک معروف مدل مد نوجوان»، در یک مجلس رقص حاضر شده بود و کن با کت و شلوار تاکسیدو خود، از دور او را تماشا میکرد: عشق در نگاه اول!
راوی آگهی اصلی در ۱۹۶۱ که آنها را کنار هم آورد، میگوید: «به نحوی، باربی میدانست که او و کن با هم خواهند بود.» آنها با هم در مهمانیهای دانشگاه شرکت میکردند و پیکنیک و البته سفرهای ساحلی بیشماری میرفتند. راوی «دانایکل» روایت، حتی به ازدواج آن دو اشاره کرد.
دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰: کن سعی میکند مد روز و محبوب باشد
حتی با داشتن یک همراه همواره مد روز مانند باربی، کن هیچگاه نمیتوانست او را در زمینه سبک شخصی شکست دهد؛ البته مطمئنا تلاش خود را کرد. کن ظاهرهای مختلفی را معرفی کرد که فقط در همان دههها ممکن بود جواب دهند و حتی در آن زمان هم اغلب این ظاهرها به او نمیآمدند.
در ۱۹۸۲، کن بار دیگر با ظاهر «تاکسیدو رقص» ۱۹۶۱ عرضه شد؛ با موهای پرکلاغی و یک پیراهن موسلین سفید و کمربند صورتی روشن زیر یک کت تاکسیدو مشکی، با یک رز صورتی بر یقه. او اینطور لباس پوشید تا باربی رویایی را تحتتاثیر قرار دهد.
کن با موهای بلند و بههمریخته: این مدل کن، دهه ۹۰ با موهای بلند و نامرتب، ژل مو و یک شانه کوچک که صاحبانش میتوانستند با کمک آن، هر طور که میخواهند، به موهای او حالت دهند، روانه بازار شد. باربی همراه او، با مدل موی مواج، باظاهری بسیار موفقتر عرضه شد.
فوریه ۱۹۹۳: گوشواره مجیک کن به نماد تصادفی LGBTQ تبدیل شد
عروسک کن مدتها سوژه شوخی کسانی بود که بر اساس مدل لباسهایش و رابطه او با باربی، شبهههایی در مورد جنسیت یا مردانگیاش مطرح میکردند. کن در ۱۹۹۳ با یک پیراهن آستینکوتاه توری یاسیرنگ و جلیقه بنفش و گوشوارهای در گوشش ظاهر شد. در آن دهه، گوشواره مردانه هنوز نامتعارف بود و نشانه شبهههای جنسیتی در نظر گرفته میشد.
آنچه ماتل احتمالا پیشبینی نمیکرد، این بود که کن چقدر در بین مصرفکنندگان همجنسگرا محبوب خواهد شد، بنابراین ناامیدانه تلاش کرد این عروسک را از قفسه فروشگاهها بیرون بکشد.
۱۳ فوریه ۲۰۰۴: جدایی باربی و کن
باربی و کن بیش از ۴۰ سال بود که با هم و عاشق هم بودند؛ اما فروش باربی تا ۲۰۰۴ رو به کاهش بود. این دوران، زمانی بود که عروسکهایی با لبهای برآمده و لباسهای سکسی سلطنت میکردند و به نظر میرسید که این امر، بر رابطه زوج مرکزی ماتل تاثیر گذاشته است.
چند روز قبل از روز ولنتاین، راسل آرون، سخنگوی ماتل، اعلام کرد که باربی و عروسک دوستپسرش تصمیم گرفتهاند مدتی را جدا از هم بگذرانند.
۹ فوریه ۲۰۰۶: عمل زیبایی کن
ماتل تقریبا دو سال پس از جدایی از باربی، مدل «جدید و ارتقایافته» عروسک کن را معرفی کرد. کن جدید که بار دیگر در دو مدل بلوند و سبزه موجود بود، با شلوار کارگو، کت چرمی و گردنبندهای زنجیری درشت عرضه شد. فیلیپ بلوچ، طراح مشهور، گفت هدف این بود که «مطمئن شویم کن جذاب به نظر میرسد»، و ظاهر او از متیو مک کانهی و اورلاندو بلوم الهام گرفته شده است.
۱۸ ژوئن ۲۰۱۰: پیوند دوباره کن و باربی برای «داستان اسباببازی ۳»
این عروسکها با بازی در کنار وودی و باز لایتیر، در دنباله فیلم تحسینشده پیکسار که نامزد بهترین انیمیشن در اسکار شد، ظاهر شدند. لباسهایی که باربی و کن در این انیمیشن به تن دارند، دقیقا مربوط به دهههای ۷۰ و ۸۰است.
۱۴ فوریه ۲۰۱۱: کن باربی را پس گرفت
اندکی پیش از روز ولنتاین، بیلبوردهایی در نیویورک و لسآنجلس، ظاهرا به سفارش کن، ظاهر میشوند و با التماسهای عاشقانهای مانند «باربی، ما ممکن است پلاستیکی باشیم، اما عشق ما واقعی است»، خواهش میکردند که باربی برگردد. باربی در روز ولنتاین ۲۰۱۱، کن را دوباره پذیرفت.
۲۰ ژوئن ۲۰۱۷: کن به «هر مردی» تبدیل میشود
سرانجام، زمانی که ماتل در ۲۰۱۷ یک سری از عروسکهای کن را در أنواع مختلف رنگپوست، مدل مو و تیپ بدنی عرضه کرد، روزهای کن به مثابه یک عروسک سفیدپوست و معمولا بلوند، به پایان رسید!
۱۵ ژوئن ۲۰۲۲: رنسانس آغاز میشود
وقتی حساب توییتر «وارنر برادرز پیکچر» نخستین عکس از رایان گاسلینگ بلوند و برنزهشده را با جلیقه جین بدون آستین به اشتراک گذاشت، کن به سطح تازهای از شهرت دست یافت. گاسلینگ، برای بازی در نقش این اسباببازی در فیلم «باربی» به کارگردانی گرتا گرویگ، انتخاب شده بود.
تماشاگرانی که «باربی» را دیدهاند، میدانند که داستان کن در فیلم چگونه به پایان میرسد، یا به بیان بهتر، وقتی او را ترک میکنیم، سرنوشتش به کجا ختم میشود. زمانی که گاسلینگ یک شخصیت مدتها رنجکشیده را به ستارهای در یک فیلم تحسینشده تبدیل میکند، انتظار ساختن دنبالهای با بازی کن، اجتنابناپذیر است.
این مطلب خلاصهای از مقاله منتشرشده در «سیانان استایل» است.