تداوم برخورد امنیتی با زنان در آستانه سالگرد خیزش سراسری

فشارها بر فعالان سیاسی و مدنی افزایش یافته است و معترضان در ابعاد گسترده‌تری بازداشت می‌شوند

در ادامه فشارهای امنیتی بر فعالان زن، روز پنجشنبه ۲۶مردادماه، زیبا قلیچ‌‌خانی، شهروند اهل بیجار و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، پس از حضور در دادسرای این شهر بازداشت و به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد.

کردپا خبر داد که اتهام‌های مطرح‌شده علیه زیبا قلیچ‌خانی، تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی به‌دلیل نوشتن کامنت انتقادی عنوان شده است. قلیچ‌خانی با شکایت وزارت اطلاعات، به دادگاه بیجار احضار شده بود. زیبا قلیچ‌خانی، متاهل و دارای دو فرزند خردسال است که ۲۷ شهریورماه، در ارتباط با اعتراضات سراسری بازداشت و نهایتا با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی به‌صورت موقت از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شده بود.

در ماه‌های گذشته بیشترین فشارهای امنیتی و انتظامی بر روی زنان وارد شده است. راه‌اندازی دوباره گشت‌های ارشاد و فعالیت لباس شخصی‌های حامی حکومت با عنوان آمران به معروف در خیابان‌ها برای مقابله با زنان و تلاش برای وادار کردن آن‌ها به استفاده از حجاب، موجب درگیری میان آن‌ها و مردم شده است. در همین راستا دخالت یک فرد تحت عنوان «آمر به معروف» در نوع پوشش چند شهروند در رشت، به بروز درگیری میان آن‌ها انجامید و چهار شهروند بازداشت شدند.

جانشین فرمانده انتظامی گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در‌این‌باره گفت: «در‌پی ضرب‌و‌شتم و توهین به زن آمر به معروف و سرقت موبایل او در منطقه علی‌آباد رشت، رسیدگی به موضوع در دستور‌کار ماموران پلیس امنیت عمومی استان قرار گرفت.»

حسین حسن‌‌پور در ادامه بدون اشاره به هویت این شهروندان، عنوان کرد:«چهار متهم این پرونده با هماهنگی مرجع قضایی در مخفیگاهشان دستگیر شدند.»

این مقام انتظامی همچنین عنوان کرد که این افراد با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

از سوی دیگر، فشارها بر فعالان و معترضان خیزش سراسری نیز افزایش یافته است و بازداشت‌ها و احکام معترضان با شدت بیشتری انجام می‌شود. با نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی و شروع خیزش سراسری، روند برخورد با معترضان وارد مرحله‌ای تازه شده است.

چهار شهروند اهل تبریز به نام‌های عبدالله انصاری، کریم اسماعیل‌زاده، مهدی نصیرزاده و ابراهیم رضایی، در شهر تبریز به دست نیروهای حکومتی بازداشت شدند. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای حکومتی این افراد را بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه ٢۵ مرداد، در شهر تبریز بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع آگاه، این چهار شهروند مقابل ورودی ورزشگاه سهند شهر تبریز، در جریان برگزاری مسابقه بین دو تیم فوتبال تراکتورسازی و پرسپولیس بازداشت شده‌اند. ابراهیم رضایی پس از بازداشت، به زندان مرکزی تبریز منتقل شده و در انتظار تودیع وثیقه برای آزادی موقت است.

دادسرای عمومی و انقلاب شهر تبریز نیز برای آزادی موقت عبدالله انصاری، کریم اسماعیل‌زاده و مهدی نصیرزاده، وثیقه‌ای به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان تعیین کرده است. تا زمان تنظیم این خبر، از اتهام‌های این شهروندان اطلاعی در دست نیست و همچنین شرایط و مکان نگهداری عبدالله انصاری، کریم اسماعیل‌زاده و مهدی نصیرزاده نامعلوم است.

از سوی دیگر محمد مرادی کیاپی، شهروند ساکن ساری، در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به شش سال حبس تعزیری، ضبط تجهیزات فنی- مخابراتی و سیم‌کارت‌هایش به نفع دولت، ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، محمد مرادی کیاپی بر اساس حکمی که روز دوشنبه ۲۳ مرداد، در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری صادر و به او ابلاغ شد، بابت اتهام «فعالیت تبلیغی مجدد علیه نظام جمهوری اسلامی»، به یک سال حبس تعزیری و بابت اتهام «تحریک مردم جهت بر‌هم زدن امنیت کشور از طریق انتشار مطالبی عاری از حقیقت نظیر کشتار مردم توسط نظام جمهوری اسلامی و مطالبی مربوط به انتقام و جایز نبودن سکوت و غیره (به منظور تحریک مردم جهت حضور در اغتشاشات)»، به پنج سال حبس تعزیری و ضبط تجهیزات فنی- مخابراتی و سیم کارت‌های متعلق به او به نفع دولت محکوم شد.

او همچنین به‌عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، منع از اشتغال در زمینه آی‌تی و منع از حضور در فضای مجازی با امکانات و وسایل شخصی خود و دیگران محکوم شد.

در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس برای او قابل‌اجرا خواهد بود. پیش از این، زمان و شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های مرادی کیاپی تعیین شده بود و در تاریخ ۱۵ مرداد، جلسه دادگاه رسیدگی در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری برگزار شد.

ماموران اطلاعات سپاه ساری پیش‌تر در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری، محمد مرادی کیاپی را بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی واقع در روستای تیرکلا منتقل کردند. او سرانجام در تاریخ ۲۰ تیرماه، با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان تیرکلا ساری آزاد شد. محمد مرادی کیاپی پیش‌تر نیز در رابطه با خیزش سراسری سابقه بازداشت داشته است. او درنهایت پس از گذشت ۳۰ روز از زمان دستگیری، مشمول بخشنامه «عفو» شد و هم‌اکنون آزاد شده است.