روماتیسم مفصلی چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

ابتلا به روماتیسم مفصلی گاهی اوقات به بیماری‌های دیگری نظیر سندروم تونل کارپال [نشانگان مجرای مچ‌ دست] یا التهاب سایر نواحی بدن می‌انجامد که عوارض بیشتری پدید می‌آورد

روماتیسم مفصلی معمولا دست، پا و مچ‌ها را درگیر می‌کند-Canva

آدام توماس، بازیگر فیلم «جاده واترلو»، پیش از شروع این فصل برنامه «باید بیای برقصی» که ماه آینده آغاز می‌شود، اعلام کرد که به روماتیسم مفصلی مبتلا شده است.  

این بازیگر ۳۵ ساله در یک یادداشت اینستاگرامی که ۱۱ اوت منتشر کرد، به طرفدارانش گفت که نخست فکر می‌کرد این بیماری است که افراد «در سال‌های پایانی عمر» به آن مبتلا می‌شوند.

او نوشت:«رفتارم مثل بچه‌ها است، اما بدنم ساز دیگری می‌زند... فکر می‌کردم آدم سال‌های آخر عمر به این بیماری مبتلا می‌شود... اما از قرار معلوم اینطور نیست!»

او در ادامه نوشت: «از ژانویه خیلی درد داشتم. از زانوهایم شروع شد و بعد به مچ دست، انگشتان دست و الان به مچ پا و انگشتان پایم رسید.»

توماس توضیح داد: «هیچ نمی‌دانستم چه اتفاقی دارد می‌افتد و سرانجام پس از چندین آزمایش خون و مراجعه مکرر به پزشک و بیمارستان، تشخیص دادند که به روماتیسم مفصلی دچار شده‌ام.»

اما این بازیگر که در قسمت امسال «باید بیای برقصی» حضور دارد، گفته است که «برای این چالش آماده است».

او به طرفدارانش گفت: «الان واقعا از هر وقت دیگری بهتر بود، من کاملا باور دارم که هر اتفاقی به دلیلی رخ می‌دهد، و می‌دانم مسیری که در آن بوده‌ام، قرار بوده همین باشد، تا هیچوقت چیزهای کوچک زندگی را ... مثل اینکه بروم بدوم، با بچه‌هایم بازی کنم و بدون درد راه بروم، بدیهی ندانم.»

«می‌دانم که دشوار خواهد بود و تعادل کارم قطعا به هم خورده است، اما برای این چالش آماده‌ام و بی‌صبرانه منتظرم که روی صحنه رقص بروم!!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روماتیسم مفصلی چیست؟‌

روماتیسم مفصلی بیماری خودایمنی و مزمنی است که معمولا دست، پا و مچ‌ها را درگیر می‌کند.

بنجامین الیس، مشاور روماتولوژی و مشاور ارشد سیاست بالینی [موسسه] ورسس آرتریتیس (بزرگ‌ترین موسسه خیریه آرتروز در بریتانیا) به ایندیپندنت گفت:«روماتیسم مفصلی ممکن است در هر سنی به سراغ افراد بیاید و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی – نظام دفاع طبیعی بدن – از تعادل خارج می‌شود و به مفاصل حمله و آن‌ها را ملتهب،‌ متورم و دردناک می‌کند.»

برخی مبتلایان به روماتیسم مفصلی به مشکلاتی در سایر قسمت‌های بدن، یا نشانه‌های عمومی‌تری مانند خستگی و کاهش وزن دچار می‌شوند.

به گفته سازمان ملی خدمات سلامت (ان‌اچ‌اس)، این بیماری اغلب در بازه سنی۳۰ تا ۵۰ سال به سراغ افراد می‌آید و در زنان بیش از مردان رخ می‌دهد.

چه چیزهایی موجب روماتیسم مفصلی می‌شود؟

به گفته سازمان ملی خدمات سلامت، مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد این مشکل در سیستم ایمنی بدن می‌شود، اما زنان، سیگاری‌ها و کسانی که سابقه خانوادگی [ابتلا به] روماتیسم مفصلی دارند، بیش‌تر در معرض خطر قرار دارند.

بسته به میزان دردی که فرد [مبتلا] داشته باشد، انجام کارهای روزانه‌ دشوار می‌شود و اتمام آنها بیشتر طول می‌کشد.

آیا درمانی برای روماتیسم مفصلی وجود دارد؟‌

هیچ درمانی برای روماتیسم مفصلی وجود ندارد، اما تشخیص بهنگام و مراقبت، باعث می‌شود که مبتلایان بتوانند فاصله بین موارد بروز درد را طولانی‌تر کنند.

سازمان ملی خدمات سلامت می‌گوید که گزینه‌های اصلی درمان شامل مصرف دارو برای تسکین عوارض، درمان‌های حمایتی مانند فیزیوتراپی، و جراحی برای اصلاح هرگونه مشکل مفصلی است.

الیس به ایندیپندنت گفت که درمان بموقع، خطر آسیب بلندمدت مفصل را کاهش می‌دهد.

الیس گفت:«درمان‌های فوری و ویژه برای متعادل کردن دوباره سیستم ایمنی، موجب بهبود نشانه‌ها می‌شود و خطر آسیب بلند‌مدت و ناتوان‌کننده مفصل را در اثر این التهاب، کاهش می‌دهد. اما تاخیرهای سازمان ملی خدمات سلامت باعث می‌شود که همه نتوانند درمان ضروری خود را بموقع دریافت کنند.»

«ادامه فعالیت جسمی برای مفاصل مهم است؛ فرقی نمی‌کند مبتلا به چه نوع روماتیسم مفصلی باشید. بهترین کار، انتخاب فعالیتی است که از انجام آن لذت می‌برید، و به [واکنش‌های] بدنتان توجه کنید تا مقداری را که برایتان مفید است، انجام دهید؛ چه پیاده‌روی باشد چه یوگا، شنا یا رقص.»

عوارض روماتیسم مفصلی چیست؟‌

ابتلا به روماتیسم مفصلی گاهی اوقات به بیماری‌های دیگری نظیر سندروم تونل کارپال [نشانگان مجرای مچ‌ دست] یا التهاب سایر نواحی بدن می‌انجامد که عوارض بیشتری پدید می‌آورد.

سازمان ملی خدمات سلامت می‌گوید که برخی از عوارض، مانند افزایش خطر حمله قلبی و سکته، ممکن است جدی‌تر باشد. اما توصیه می‌کند که مدیریت بهنگام این بیماری برای کاهش خطر عوارض مفید است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زندگی با روماتیسم مفصلی، به پایگاه سازمان ملی خدمات سلامت رجوع کنید.

برای پشتیبانی و کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری به www.versusarthritis.org رجوع کنید یا با شماره رایگان ۵۲۰-۵۲۰۰-۰۸۰۰  تماس بگیرید.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان