وضع اسفبار بازنشستگان در ایران؛ خروج ۴۰۰ قلم دارو از پوشش بیمه‌های پایه

«با توجه ‌به الکترونیکی شدن نسخه پزشکان، مستنداتی نیز نزد بازنشستگان وجود ندارد تا بازنشسته شکایت کند و بگوید از من مبلغی بابت دارو اخذ شده است» 

اعتراض بازنشستگان- عکس مهر

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری در ایران از خروج ۴۰۰ قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خبر داد و آن  را ظلم به بازنشستگان کشور دانست و گفت که برخی از این داروها برای زندگی فرد بازنشسته اهمیت بسیاری زیادی دارند.

رضا اسدی یکشنبه، ۵ شهریور (۲۷ اوت)، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که با توجه ‌به الکترونیکی شدن نسخه پزشکان، مستنداتی نیز نزد بازنشستگان وجود ندارد تا بازنشسته شکایت کند و بگوید از من مبلغی بابت دارو اخذ شده است.

او با انتقاد از نبودن نماینده بازنشستگان در شورای ‌عالی بیمه، گفت: «خود شرکت‌های بیمه و دولت در شورای‌ عالی بیمه حضور یافته و پاسخگوی خواسته‌های بازنشستگان نیستند.»

در هفته‌های اخیر بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران تجمع کرده و اعتراض خود به وضع معیشتی و شرایط درمان را اعلام کردند. جامعه بازنشستگی ایران میزان دریافتی خود را در قیاس با نرخ تورم، ناعادلانه می‌دانند و خواستار افزایش مبالغ دریافتی به ‌تناسب گرانی‌ها در کشورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، این سازمان را مکلف کرده است که دستکم سالی یک بار، حقوق بازنشستگان را برابر با نرخ تورم افزایش دهد، بازنشستگان در تجمع‌های اعتراضی خود تاکید دارند که در حالیکه به گفته مقام‌های دولتی، تورم در کشور بیش از ۶۰ درصد است و‌ به ‌صورت ماهیانه رشد می‌کند، افزایش ‌نیافتن دریافتی بازنشستگان متناسب با نرخ تورم، معیشت‌ آن‌ها را به خطر انداخته است.

به گفته بازنشستگان حاضر در تجمع،  با اینکه به گفته برخی نمایندگان مجلس و مدیران و مسئولان حکومتی، خط فقر در کشور از ۱۰ میلیون تومان هم فراتر رفته است، حقوق ماهانه بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان تا سقف پنج میلیون تومان است و کفاف حداقل‌های معیشتی را نمی‌دهد.

عضو کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی همچنین از گفت‌وگو‌ با نمایندگان مجلس خبر داده و گفته است: «در حال تعامل با مجلس هستیم تا دولت مکلف شود حقوق بازنشستگان را به‌اندازه تورم افزایش دهد تا هرساله نیازمند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نباشیم.»

بازنشستگان در تجمع خود همچنین مسئله معوقات متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ را مطرح می‌کنند و اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور، در این‌ باره تصریح کرده است: «۷۵ درصد متناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صورت گرفت، اما ۲۵ درصد آن ماند. از ابتدای سال ۱۴۰۰ توانستیم برای این میزان معوقه متناسب‌سازی را بگیریم که بازنشستگان انتظار دارند معوقه ۱۴۰۰ را نیز پرداخت کنند.»

بازنشستگان معترض مدعی‌اند که ۲۵ درصد باقیمانده در احکام آن‌ها نیز آمده، اما پرداخت نشده است.

امروز، یکشنبه، ۵ شهریور (۲۷ اوت)، بازنشستگان در شهرهای دزفول، اهواز، شوشتر، کرمانشاه، شوش و هفت‌تپه با تجمع برابر اداره‌ تامین اجتماعی، علیه مدیران این سازمان و دولت شعارهای اعتراضی سر دادند و در شوش و هفت‌تپه به‌صورت نمادین، سفره‌ای خالی پهن کردند.

اعتراض به متناسب نبودن دریافتی با تورم، گرانی مواد غذایی و فساد حاکم بر کشور، محور شعارهای اعتراضی بازنشستگان معترض در شهرهای مختلف ایران است.

بازنشستگان تجمع‌های خود را با عنوان یکشنبه‌های اعتراضی، هر هفته برگزار می‌کنند.. این تجمع‌ها در مواردی، در شهرهای مختلف به حضور نیروی انتظامی و تنش در محل برگزاری منجر شده است.

تورم و گرانی در حوزه مواد خوراکی، مسکن، هزینه‌های درمانی و دارو، بازنشستگان ایران را به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه بدل کرده و به گفته نمایندگان آن‌ها، موجب شده است که برخی بازنشستگان با وجود کهولت سن و بیماری ناچار شوند برای تامین هزینه‌های زندگی به دستفروشی و مشاغل مختلف که از توان جسمانی آن‌ها خارج است، رو آورند.