بنیاد نوبل دوباره نمایندگان جمهوری اسلامی ایران را به مراسم اهدا جوایز دعوت کرد

نماینده لیبرال پارلمان سوئد:بنیاد نوبل موضعی فوق‌العاده ساده‌لوحانه اتخاذ کرده است که انسجامی را که ما به آن نیازمندیم، تضعیف می‌کند

جمهوری اسلامی سال گذشته با توجه به سرکوب مخالفان و خیزش مردمی از شرکت در مراسم منع شد-© Nobel Media. Photo: Alexander Mahmoud

جمهوری اسلامی ایران، روسیه و بلاروس پس از یک‌سال ممنوعیت، دوباره برای شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل در استکهلم، پایتخت سوئد دعوت شدند.
جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با توجه به سرکوب مخالفان و خیزش مردمی از شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل منع شده بود. همچنین روسیه به دلیل جنگ اوکراین، سال گذشته از این مراسم کنار گذاشته شد. بلاروس هم به عنوان متحد اصلی روسیه، سال گذشته اجازه حضور در این مراسم را نداشت.
به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، بنیاد نوبل در بیانیه‌ای گفت می‌خواهد «حتی آن‌هایی را که به ارزش‌های جوایز نوبل پایبند نیستند را در بربگیرد».
یکی از نمایندگان پارلمان سوئد دعوت از نمایندگان این کشورها را «بسیار نامناسب» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


پنج مراسم از شش مراسم اهدای جوایز نوبل همه ‌ساله در استکهلم و مراسم اهدای «جایزه صلح نوبل» در اسلو، پایتخت نروژ برگزار می‌شود.
ویدار هلگسن، مدیر اجرایی بنیاد نوبل در تشریح تصمیم دعوت مجدد از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و بلاروس برای شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل در استکهلم گفت: «جهان به وضوح به صورت فزاینده‌ای به محدود‌ه‌های جدا‌گانه‌ای درحال تقسیم است و درنتیجه تبادل آرا و نظرات مختلف کاهش می‌یابد. به منظور مقابله با این روند، پهنه دعوت‌های خود را برای گرامی‌داشت و درک جایزه نوبل و اهمیت علم، فرهنگ و جوامع صلح‌‌طلب آزاد گسترش داده‌ایم.»
کارین کارلسبرو، نماینده لیبرال پارلمان سوئد، بنیاد نوبل را به بنیان نهادن «رسمی خطرناک» با «چراغ سبز نشان دادن به دعوت از مسکو به یک مهمانی فریبنده درحالی که موشک‌های روسیه در مراکز فرهنگی اوکراین سقوط می‌کنند و کودکان را می‌کشند» متهم کرد.
او در گفتگو با رادیو سوئد جمهوری اسلامی ایران ایران، روسیه و بلاروس را «حکومت‌های سرکش» خواند که «شهروندان خود را سرکوب می‌کنند و جنگ و ترور را علیه مردم خود و کشورهای همسایه راه می‌اندازند.»
کارلسپرو همچنین افزود: «این کشورها به هیچ عنوان به ارزش‌های دموکراتیک پایبند نیستند. جنگی در اروپا در جریان است. بنیاد نوبل موضعی فوق‌العاده ساده‌لوحانه اتخاذ کرده است. این موضع انسجامی را که ما در جامعه به آن نیازمندیم، تضعیف می‌کند.»

بیشتر از جهان