در دنیای پویای مد، طراحان اغلب از منابع مختلفی الهام میگیرند و عناصر گذشته و حال را با هم ترکیب میکنند تا مجموعههایی جذاب خلق کنند. اردم مورالی اوغلو، طراح ساکن بریتانیا هم که از پدری ترک و مادری بریتانیایی متولد شده است، برای مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۴ هفته مد لندن به سراغ یکی از زنان برجسته بریتانیایی رفته و جدیدترین مجموعهاش را با الهام از زندگی و سبک ظاهری او طراحی کرده است.
مجموعه بهاری اردم نمایشی از یک جشن عاشقانه انگلیسی و نامهای صمیمانه به دبورا کاوندیش فقید بود که به «دبو» مشهور است. دبو که به دلیل ازدواج با دوک دوونشایر و نقش محوریاش در حفظ خانه «چتسورت» (Chatsworth) شناخته میشود، منشا اصلی الهام در مجموعه اردم بود.
تاثیر دبو در مجموعه اردم از همان اولین سبکی که روی صحنه آمد و ظاهرش تلفیقی از کتهای کلاسیک بریتانیایی و کتهای حجیم اپرا بود، آشکار شد.
به گزارش نشریه ووگ، اردم توضیح داد که از این امتیاز برخوردار بوده که به واسطه همکاری با هلن مارچانت، منشی خصوصی سابق دبو، از نزدیک به بایگانی نساجی و جواهرات او در چتسورت دسترسی داشته است. این همکاری به او اجازه داد تا در دنیای دبو غوطهور شود و کمد لباس، پرترههای رسمی، عکسهای خانوادگی و خانه تاریخی چتسورت را بررسی کند.
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
چیزی که از این تعمق عمیق در میراث دبو پدید آمد، مجموعهای است که به طور یکپارچه سبکهای قدیمی و جدید را در هم آمیخته است. پارچههایی که گویی رد و اثر گذشت قرنها را بر خود دارند و با دامنهای چیندار، لباسزیرها نگیندار، کتهای بزرگتر از سایز و لباسهای بدننما درهم آمیخته شدهاند.
توجه دقیق اردم به جزئیات حتی پردههای گلدار دهه ۱۹۴۰ دبو را هم به دامن لباسشبها تبدیل کرد که نشانهای اثرگذاری از گذشته بود.
ویژگیها و علائق جذاب دبو نیز در این مجموعه مشهود بود. اردم عشق او به جواهرات با تم حشرات را در تزئینات لباسها و در تاجی شبیه شاخک حشرات به تصویر کشید. حتی کفشهایی هم که مدلها به پا داشتند، با تکهپارچههایی که به پر پرندگان شباهت داشت، به علاقه دبو به مرغهای نژاد کمیابی که پرورش میداد، اشاره داشتند.
مجموعه اردم فراتر از مد، داستان زندگی دبو را تعریف میکرد. او زمانی که دوک دوونشایر درگذشت، در نجات خانه چستورت نقشی اساسی ایفا کرد. این بخش تاریخی را میشد در تصاویری از خانه قرونوسطایی چاپشده روی پارچههای آبی و سفید دید.
نمایش اردم، صرفا یک نمایش مد نبود. این یک روایت تکاندهنده بود؛ تلفیقی از تاریخ و سبک زنی برجسته و میراث ماندگارش و مخاطبانی که کاملا تحت تاثیر توانایی اردم در تلفیق دنیای مد و تاریخ قرار گرفتند.