تماس نهادهای امنیتی با دانشجویان به بهانه صدور بیانیه سالگرد مهسا

شورای صنفی: کمیته‌های انضباطی با مثلث «تعهد، تعلیق و اجرای حکم» برای دانشجویان آزار روانی ایجاد می‌کنند

نهادهای امنیتی عمدتا با فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تهران، بهشتی، خواجه نصیر و علم صنعت تماس گرفته‌اند که در یک هفته اخیر  در خصوص سالگرد کشته شدن مهسا امینی بیانیه منتشر کرده‌اند‌ــ Telegram/EEAUT

بیانیه صادر کردن دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران به مناسبت سالگرد کشته شدن مهسا امینی، باعث شد تا نهادهای امنیتی موج جدیدی از فشارها بر فعالان دانشجویی را آغاز کنند.

در این راستا، خبرنامه امیرکبیر اعلام کرد که دفتر پیگیری وزارت اطلاعات پس از انتشار بیانیه این دانشگاه با فعالان دانشجویی تماس گرفته و آنان را تهدید کرده است.

خبرنامه امیرکبیر نوشت: «پس فروکش کردن موج اول احضار‌ها به نهادهای امنیتی، کمتر از یک هفته مانده به بازگشایی دانشگاه‌ها، حالا خبر رسیده است که نهادهای امنیتی (از جمله دفتر پیگیری وزارت اطلاعات) مجددا با تماس از شماره‌های خصوصی و ناشناس به دنبال جلوگیری از شروع اعتراض‌ها در دانشگاه‌های کشورند!»

بر اساس این گزارش، تماس نهادهای امنیتی عمدتا با فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تهران، بهشتی، خواجه نصیر و علم صنعت و سایر دانشگاه‌هایی بوده است که در یک هفته اخیر در خصوص سالگرد کشته شدن مهسا امینی بیانیه داده‌اند. اغلب دانشجویانی که در جریان خیزش سراسری فعالیت بیشتری داشته‌اند، هدف این دور از تماس‌های تهدیدآمیز بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسیده از دانشگاه‌‌های تهران، بیشتر واحد‌های حراست این دانشگاه‌‌ها طی دو هفته گذشته جلسات متعددی با نهادهای امنیتی از جمله اداره کل اطلاعات استان تهران برگزار کرده‌اند و از آغاز هفته جاری، امنیتی‌سازی دانشگاه‌ها شدت گرفته است.

این رسانه دانشجویی در واکنش به این تماس‌ها اعلام کرد: «چنین تماس‌های ناشناسی از منظر حقوقی غیرقانونی‌اند و هیچ لزومی به پاسخگویی وجود ندارد. تنها در صورتی که ابلاغیه قضایی از طریق سامانه ثنا برای دانشجویان ارسال شود، امکان پیگرد قانونی وجود خواهد داشت.»

از سوی دیگر، کانال دانشجویان متحد نیز روز دوشنبه خبر داد که نهادهای امنیتی در روزهای اخیر با ده‌ها دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل تماس‌ گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، تماس‌ها با هدف ایجاد ارعاب و ترس از فعالیت در فضای مجازی بوده‌اند و دانشجویان به بازداشت یا ایجاد وقفه و مشکل در تحصیل تهدید شده‌اند.

خبرنامه امیرکبیر از این دانشگاه نیز گزارش داد که در دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، تردد دانشجویان برای ورود به دانشگاه به پر کردن مشخصات کاملشان قبل از ورود از درهای دانشگاه منوط شده و ورود تنها با ثبت اطلاعات و تطبیق تصویر با مشخصات هویتی امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر، شوراهای صنفی دانشجویان خبر داد که سارا مددی، دانشجوی کارشناسی رشته سینما دانشگاه سوره، بدون طی شدن روند قانونی تشکیل پرونده و ابلاغ حکم رسمی، به اتهام رعایت نکردن ضوابط پوشش به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده است.

این دانشجو در صفحه شخصی‌اش عنوان کرد که پیش از این در بهمن ۱۴۰۱ به «تغییر محل تحصیل» محکوم شده که با امضای تعهدنامه، این حکم به حالت تعلیق درآمده بود؛ اما این بار دانشگاه بدون احضاریه، جلسه تفهیم اتهام و اخذ دفاعیات، دسترسی این دانشجو به سامانه آموزشی را قطع و در پاسخ به پیگیری‌های او، به صورت شفاهی اتهام و حکم این دانشجو را ابلاغ کرده است.

اتهام «رعایت نکردن ضوابط پوشش» و این محکومیت تنها به علت مقنعه سر نکردن به او وارد شده است؛ آن هم در حالی که این دانشجو در آستانه فارغ‌التحصیلی قرار دارد و تنها دفاع از پروژه کارشناسی‌اش باقی مانده است.

دانشجویان دانشگاه هنر نیز کماکان با مشکلاتی که نهادهای امنیتی برای فعالان این دانشگاه ایجاد کرده‌اند، دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، فرشید عزیزپور، دانشجوی کارشناسی رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر، در حساب شخصی‌اش، شرحی از رخداد‌های یک‌ سال گذشته و سرکوب‌های صورت گرفته علیه‌ خود را به اشتراک گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این متن آمده‌ است: «آقای عزیزپور از ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ تا پایان ترم ممنوع‌الورود بودند و به دلیل شرکت نکردن در کلاس‌ها، ترم گذشته را مشروط شدند». کمیته انضباطی هم طی حکمی در خردادماه، این دانشجو را یک ترم از تحصیل محروم کرد. حال در آستانه آغاز ترم جدید، دانشگاه به او اطلاع داده‌ که محرومیتش بخشیده شده است و باید انتخاب واحد کند، در غیر این صورت برای ترم سوم مشروط و اخراج خواهد شد. پس از این بازی روانی مسئولان دانشگاه با این دانشجو، او با این بخشودگی مخالفت کرده‌ است.

شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرد که روند طی‌شده برای این فرد مشابه بسیاری دانشجویان دیگر است؛ ممنوع‌الورود شدن‌های غیرقانونی، صدور احکام انضباطی طی روندهای غیرقانونی و با اتهامات دروغین که بدون‌ سند و مدرک اجرایی می‌شوند و در نهایت بخشودگی ناگهانی که خود دستاویزی است برای سرکوب بیشتر دانشجویان در برزخ «تعهد و تعلیق و اجرای حکم» و مشروعیت‌بخشی به حکم غیرقانونی باقی می‌مانند.

بلاتکلیفی و بازی روانی با دانشجویان با کمک نیروهای حراست دانشگاه به یکی از روش‌های غالب دستگاه‌های امنیتی تبدیل شده است. بر اساس گزارش دانشجویان از کمیته انضباطی دانشگاه یزد، این دانشگاه طی فرایند‌های مختلف دانشجویان را در کمیته‌ انضباطی آزار می‌دهد. این آزار‌ها از جانب معاونت دانشجویی، نماینده‌ نهاد رهبری و رئیس دانشگاه به شکل مداوم متوجه دانشجویان شده‌اند و با فشار زیاد و تهدید از طرف دانشگاه، در سکوت خبری تداوم دارند.

شوراهای صنفی اعلام کرد که دانشجویانی که در دانشگاه یزد حکم انضباطی قطعی دریافت نکرده‌ بودند، با ممنوعیت‌های طولانی‌مدت از تحصیل و امکانات رفاهی مواجه شدند و پس از دریافت حکم قطعی نیز مجددا از تحصیل آنان ممانعت شد. همچنین در مواردی، دانشگاه با اخذ تعهد یا گذراندن بخشی از محکومیت انضباطی به دانشجویان قول بازگشت به تحصیل  رامی‌دهد اما دقیقا در بازه انتخاب واحد، دسترسی آنان به سامانه آموزشی می‌بندد.

از سوی دیگر، دانشجویان در کمیته‌های انضباطی تهدید شده‌اند چنانچه نام دوستانشان را فاش نکنند، پرونده‌های انضباطی‌ آنان هرگز بسته نخواهد شد. دوستان و دانشجویان نزدیک به فعالان دانشجویی تعلیق‌شده با احضار به کمیته‌های انضباطی تهدید شده‌اند که در صورت انتشار خبر محرومیت دانشجویان از تحصیل، آن‌ها نیز به چنین سرنوشتی دچار خواهند شد. این تهدید‌ها در برخی موارد عملی هم شده‌اند ‌و چندین دانشجو، صرفا به علت حمایت از دوستانشان تعلیق و محروم از تحصیل شده‌اند.

در روشی دیگر، مسئولان دانشگاه یزد بدون ابلاغ هیچ‌گونه حکمی یک دانشجو را از تحصیل منع کرده‌ و به او گفته‌اند یا باید درخواست انتقالی بدهد یا اخراج خواهد شد.

مسئولان جمهوری اسلامی از یک‌سو دانشجویان را سرکوب می‌کنند و از سوی دیگر در تلاش‌اند با جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به این سرکوب‌ها از فشارها بر خود بکاهند.