مهسا امینی و ایلان ماسک نامزد دریافت جایزه حقوق بشر «ساخاروف» شدند

سه ائتلاف بزرگ پارلمان اروپا مهسا امینی را برای جایزه ساخاروف امسال انتخاب کردند

مهسا امینی و ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، در جمع نامزد‌های جایزه «ساخاروف برای آزادی اندیشه» قرار گرفتند.

 ساخاروف جایزه‌ای است که قصد دارد از حامیان حقوق بشر و کسانی که برای آزادی اندیشه در جهان تلاش‌ کرده‌اند، تقدیر کند. پارلمان اروپا هر سال این جایزه را به شخصیت‌‌های حقیقی و حقوقی اهدا می‌کند.

خبرگزاری فرانسه اعلام‌ کرد که پیشنهاد اهدای این جایزه حقوق بشری به مهسا امینی که سال گذشته در بازداشتگاه گشت ارشاد جان خود را از دست داد، با حمایت سه ائتلاف بزرگ پارلمان اروپا روبرو شده است و به نظر می‌رسد که مهسا امینی برنده جایزه «ساخاروف برای آزادی اندیشه» امسال باشد.

جایزه ساخاروف هر‌ساله در پایان سال میلادی و در ماه دسامبر اهدا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان پارلمان اروپا که «مهسا امینی» را در فهرست قرار داده‌اند، می‌گویند نام او به‌نوعی خالق جنبش مهم «زن، زندگی، آزادی» است. به گفته آن‌ها، این جنبش برگ جدیدی را در تاریخ تحولات اجتماعی در منطقه خاورمیانه و در جهان رقم خواهد زد. 

ایلان ماسک، مالک شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس و ایکس(توییتر) هم نامزد دریافت این جایزه است.

جعفر پناهی، فیلمساز و نسرین ستوده، وکیل مستقل‌، نخستین ایرانیانی بودند که در سال ۲۰۱۲ به‌طور مشترک موفق به دریافت این جایزه شدند. 

در سال‌های گذشته، الکسی ناوالنی، مخالف و منتقد ولادیمیر پوتین که در زندان است، ملاله یوسف‌زی، فعال پاکستانی و کوفی عنان، دبیرکل فقید سازمان ملل، این جایزه را گرفته‌اند. 

سال گذشته «مردم اوکراین» برنده این جایزه شدند. 

ساخاروف نام دانشمند فیزیک هسته‌ای و نویسنده منتقد روس در زمان اتحاد جماهیر شوروی است. او که به‌دلیل نوآوری‌هایش در زمینه تسلیحات پیشرفته شوروی شهرت داشت، به یکی از منتقدان اتحاد جماهیر شوروی تبدیل‌‌ شد و شدیدا سرکوب و نهایتا تبعید شد. پارلمان اروپا برای احترام به نام او، جایزه «ساخاروف برای آزادی اندیشه» را از سال ۱۹۸۸ ایجاد کرد.