نامزدهای جمهوری‌خواه در دومین مناظره انتخاباتی: «چرا ترامپ نمی‌آید»

همزمان با دومین مناظره جمهوری‌خواهان، ترامپ در شیکاگو سخنرانی می‌کرد و بایدن در حال جمع آوری کمک برای کارزار انتخاباتی‌اش بود

دومین مناظره انتخاباتی جمهوری‌خواهان در کالیفرنیا-REUTERS/David Swanson

دومین مناظره انتخاباتی مقدماتی جمهوری‌خواهان در حالی چهارشنبه،‌ ۹ شب به وقت شرق آمریکا در کتابخانه رونالد ریگان در سیمی‌ولی کالیفرنیا برگزار شد که همزمان دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در جمع کارگران خودروسازی در شیکاگو سخنرانی می‌کرد و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سن‌فرانسیسکو به دنبال جمع‌آوری پول برای کارزار انتخاباتی‌اش بود.

هفت نامزد جمهوری‌خواه که در نظرسنجی‌ها با فاصله زیادی پشت سر دونالد ترامپ قرار دارند شامل: ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، ویوک راماسوامی، تاجر و کارآفرین، مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی، کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی و داگ برگم، فرماندار داکوتای شمالی در مناظره چهارشنبه شب به میزبانی فاکس‌نیوز حضور داشتند.

دونالد ترامپ که در نخستین مناظره جمهوری‌خواهان شرکت نکرده بود، تصمیم گرفت همزمان با این مناظره سخنرانی تک نفره خودش را انجام دهد. او در این سخنرانی بارها از سیاست‌های اقتصادی و مهاجرتی بایدن انتقاد کرد و گفت دمکرات‌ها و چپ افراطی در حال نابود کردن آمریکا هستند و او می‌خواهد آمریکا را از دست «طبقه گلوبالیست» نجات دهد. ترامپ بر تولید داخلی و حمایت از کارگران تاکید کرد و گفت رای دادن به او یعنی خودروهای آینده «تولید آمریکا» خواهند بود و رای دادن به بایدن به معنی ادامه خودروهای «تولید چین».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود اینکه ترامپ در این مناظره حاضر نبود اما مانند مناظره نخست، آن را تحت تاثیر قرار داد. تا جایی که برخی مناظره‌کنندگان از اینکه ترامپ در مناظره حضور ندارند انتقاد کردند. آنها سعی کردند با ادعای اینکه «ترامپ می‌‌ترسد»، احتمالا او را تشویق کنند که در مناظره بعدی شرکت کند. این موضوع تا جایی پیش رفت که کریس کریستی گفت اگر ترامپ همچنان به گفته او «خود را پنهان کند» باید او را «دونالد داک» (دونالد اردک) صدا کرد.

اما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بر این باور است که با توجه به فاصله زیادی که در نظرسنجی‌ها با دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه دارد، لزومی ندارد در مناظره‌ها در کنار آنها قرار گیرد.

در بخش‌های دیگر مناظره باز هم نام ترامپ به میان آمد. برخی سعی کردند از او انتقاد کنند و برخی مانند راماسوامی با وام گرفتن از مواضع ترامپ، برای مثال درباره تراجنسیتی‌ها، او را تکرار کنند. راماسوامی در پایان مصاحبه هم به صراحت گفت باوجود احترام به میراث ترامپ، شعار «اول آمریکا» فقط برای ترامپ نیست و نسل جوان باید این دستور کار را به سطح بعدی ارتقا دهد. اشاره‌ای به سن ترامپ ۷۷ ساله که اگرچه از بایدن ۸۰ ساله جوان‌تر است اما همچنان در زمره سیاستمداران مسن قرار دارد.

در مناظره چهارشنبه‌شب، باز هم موضوع انتقاد از چین، سیاست‌های مهاجرتی بایدن و جنگ اوکراین داغ بود و پرسش‌های مجری‌های فاکس نیز طیفی از موضوعات داخلی و خارجی را شامل می‌شد.

نیکی هیلی با انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی بایدن و ناامنی مرزها گفت که او برای مهاجران غیرقانونی پرچم سبز تکان می‌دهد. اسکات هم گفت که بایدن باید به جای بازدید از کارخانه خودروسازی به مرزهای جنوبی برود. مایک پنس هم در این زمینه اظهارات مشابهی مطرح کرد.

راماسوامی در انتقاد در این زمینه گفت که سیاست اعطای شهروندی به کودک متولد شده از مهاجران غیرقانونی در خاک آمریکا را متوقف می‌کند. او گفت برای مقابله با موج مهاجران غیرقانونی در مرزها ارتش را مستقر می‌کند.

دسنتیس هم گفت که در صورت پیروزی در انتخابات از ارتش برای مقابله با کارتل‌های مواد مخدر استفاده می‌کند.

نامزدهای جمهوری‌خواه در این مناظره سعی کردند هیجان بیشتری به نمایش بگذارند و بارها صحبت‌‌های یکدیگر را قطع کردند.

نخستین رای‌گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان برای تعیین نامزدهای نهایی حدود چهار ماه دیگر در آیووا برگزار می‌شود و نامزد نهایی پس از رقابت‌های مقدماتی ایالتی انتخاب می‌شود. 

انتخابات آمریکا سه‌شنبه، ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.