ملاقات مد و میراث؛ نگاهی به مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۴ جورج حبیقه

این رویداد، نه تنها تجلیلی از مد، بلکه ترکیبی غیرمتعارف بین تاریخ، هنر و بشردوستی است

هم‌زمان با برگزاری هفته مد پاریس، ژرژ هوبیکا (جورج حبیقه) نیز از مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۴ خود رونمایی کرد؛ اما نه در پاریس، که کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر و در لبنان. این خانه مد برای نمایش جدیدترین مجموعه خود، به زادگاه موسسانش بازگشت تا اولین خانه مدی باشد که مجموعه خود را در معبد بعلبک به نمایش می‌گذارد و لحظه‌ای خارق‌العاده‌ و قصیده‌ای در مدح شگفتی‌های دنیای باستان خلق می‌کند.

براساس توضیحات هوبیکا در بیانیه مطبوعاتی خود، بعلبک که در دوران هلنیستی به هلیوپلیس (شهر خورشید) معروف بود، یک شگفتی معماری است که از سال ۱۹۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از بهترین نمونه‌های ساخت‌وساز رومی به شمار می‌رود که همچنان پابرجا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعلبک جایگاه برخی از بزرگ‌ترین و محافظت‌شده‌ترین معابد رومی است که جهان تاکنون به خود دیده است. این آثار باستانی تلفیقی استثنایی از معماری رومی را با سنت‌های طراحی و چیدمان محلی نشان می‌دهد و برجسته می‌کند.

همکاری بین خانه مد ژرژ هوبیکا و وزارت فرهنگ لبنان، از تمایل مشترک آن‌ها برای به‌نمایش‌گذاشتن میراث غنی لبنان از منظری تازه نشات گرفت. این بخشی از ماموریت ژرژ و جاد هوبیکا، در حمایت از محیطی است که در آن رشد کرده و شکوفا شده‌اند.

در راستای این حمایت بین مد و فرهنگ که تا عمق جامعه گسترش می‌یابد، خانه مد هوبیکا با همراهی وزارت فرهنگ، هدفی خیرخواهانانه را نیز برای حمایت در نظر گرفته است و بخشی از درآمد این مجموعه آماده را به مرکز سرطان کودکان لبنان اهدا خواهد کرد.

این رویداد، نه تنها تجلیلی از مد، بلکه ترکیبی غیرمتعارف بین تاریخ، هنر و بشردوستی است.

مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۴ژرژ هوبیکا(جورج حبیقه) چه ویژگی‌هایی دارد؟

تصویری امروزی و در عین حال جاودانه، زنانگی ذاتی خود را به مجموعه آماده بهار/تابستان ۲۰۲۴ ژرژ هوبیکا می‌آورد. الهه عشق و زیبایی یا آن‌طور که در اساطیر یونانی شناخته می‌شود، آفرودیت، انگیزه‌ پشت این قصیده خلاقانه در مدح عاشقانگی، شکوه و احساسات است.

این مجموعه از نقاشی «زایش ونوس» اثر بوتیچلی - مشهورترین تصویر این الهه در تجسم رومی - نیز الهام می‌گیرد که برخاستن زنی از میان امواج را نشان می‌دهد.

پارچه‌های رها، سایه‌های پیچیده و ترکیب‌های رنگی ظریف حس شعر را در مجموعه‌ای بسیار خلاق القا می‌کنند که ویترینی عالی از گلدوزی‌های مجلل و قریحه تزئینی به‌عنوان امضای کار این مزون است.

درست همان‌طور که ونوس بوتیچلی از دریا به ساحل پا نهاد، لباس‌های هوس‌‌انگیز این فصل نیز به نظر می‌رسد بدن را تنگ دربرگرفته و از طریق لایه‌بندی ظریف پارچه موسلین پاستلی و توری، با شفافیت واضح خود ذهن را به بازی می‌گیرند.

رنگ‌های درخشان طلایی و رنگین‌کمانی، انعکاس درخشش کف روی امواج را زیر تابش نور خورشید تداعی می‌کنند. پارچه‌های آبشاری که بی‌عیب و نقص روی بدن‌ها رها شده‌اند، شبحی الهه‌مانند را در ثنای استقامت زنانه و قدرت عشق ایجاد می‌کنند. توجه به جزئیات به همان اندازه وسواس‌گونه است و نماد بصری قلمرو آفرودیت را منعکس می‌کند.

مرواریدها و صدف‌های دریایی (نمایانگر خلوص و ظرافت)، به‌علاوه برگ‌های درخت انگور، گل‌ها و علف‌ها بر روی لباس‌ها چه در نقش‌های چاپی، یا عناصر بافتی، داستانی اسطوره‌ای را روایت می‌کنند.

لوازم تزئینی جانبی نیز با این موضوع بازی می‌کنند، از جمله یک گوشواره مارپیچ صدفی با جزئیات مروارید و کمربند مرواریدی که با گیره‌ای به شکل ارکیده مزون ژرژ هوبیکا بسته شده است.

پارچه‌ها از جین، کرپ و ژرژت با منظومه غروب یونان باستان که در مناظر پیچیده‌ای از ستون‌ها، پرندگان، ماهی‌ها، پروانه‌ها و انبوهی از عناصر طبیعی دیگر روی موسلین‌های پر نقش و نگار، پوشیده شده‌اند، بازتابی شگفت‌‌انگیز دارد.

توری سفارشی به شکل شنل دایره‌ای، تصویری از اساطیر باستان و همچنین نمادهای خود مزون را نشان می‌دهد، در حالی که طرح دوم آن‌ها از صندلی‌های حصیری عتیقه الهام گرفته است.

نسخه‌ای از این طرح مشبک نیز با رافیا (نوعی نخ که بافتی شبیه حصیر ارائه می‌کند) کار شده است و به بخشی از آنچه نشان داده می‌شود، ابعاد بیشتری می‌بخشد.

دیگر بافت‌ها شامل جزئیات طناب‌بافی است که با تضادهای بصری بازی می‌کنند؛ گلدوزی‌ پر و سنگین که امضا و بخشی از میراث ژرژ هوبیکا است با تمام درخشندگی قابل انتظارش حاضر است، اما همچنین برای ایجاد حسی غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی، کار با نخ مات نیز به چشم می‌خورد. به همین ترتیب، خود ظواهر نیز بین تزئین‌شده و تزئین‌نشده به‌تناوب تغییر می‌کنند و روایتی را شکل می‌دهند که از دوره کلاسیک به معاصر و امروز در چرخش است.

بیشتر از مُد و زیبایی