سازمان ملل با مسکو بر سر تسهیل صادرات غلات روسیه مذاکره کرد

هدف از این گفت‌وگو‌ها فراهم کردن «دسترسی بدون مانع» بازارهای جهانی به غلات و کود روسیه و اوکراین است

با به خطر افتادن گذرگاه صادرات اوکراین از طریق دریای سیاه، کی‌یف چندی پیش به راه‌های زمینی روی آورد‌ــ AFP

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور تجاری روز دوشنبه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) در مسکو با مقام‌های روسیه درباره صادرات غلات و کود گفت‌وگو کرد.

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، هدف دیدار ربه‌کا گرینسپن، مقام تجاری ارشد این نهاد بین‌المللی، از روسیه و گفت‌وگو با مقام‌های این کشور و فراهم کردن «دسترسی بدون مانع» بازارهای جهانی به غلات و کود روسیه و اوکراین بوده است.

رویترز به نقل از دوجاریک نوشت که مارتین گریفیت، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز به شکل مجازی در این جلسات حضور داشت.

سخنگوی سازمان ملل افزود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، «به عزمش برای تسهیل دسترسی بدون مانع بازارهای جهانی به محصولات غذایی و کودهای شیمیایی اوکراین و فدراسیون روسیه ادامه می‌دهد».

با پایان توافق صادرات غلات اوکراین با روسیه، مسکو ‌در ماه ژوییه از تمدید این توافق که به میانجی‌گری سازمان ملل متحد منعقد شده بود، خودداری کرد و تمدید آن را به هموار شدن مسیر صادرات محصولات کشاوری روسیه گره زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به لطف این توافق، اوکراین با وجود جنگ با روسیه توانسته بود در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۲ میلیون تن از غلاتش را به کشورهای جهان صادر کند.

خودداری دولت روسیه از تمدید توافق، واکنش غرب و سازمان ملل متحد را برانگیخت. آنتونیو گوترش هشدار داد که بهای این تصمیم روسیه را صدها میلیون نفر که با گرسنگی دست‌به‌گریبان‌اند، خواهند پرداخت.

غرب روسیه را به دلیل حمله نظامی به اوکراین هدف تحریم‌های گسترده‌ قرار داد. با اینکه صادرات مواد غذایی و کود روسیه مشمول این تحریم‌ها نمی‌شود، مسکو می‌گوید محدودیت‌های مربوط به پرداخت، تدارکات و بیمه مانع از صادرات کالاهایش شده است.

سازمان ملل وعده داده است که به تسهیل صادرات روسیه کمک کند. گوترش با هدف متقاعد کردن روسیه برای بازگشت به توافق غلات دریای سیاه، در ماه اوت طی نامه‌ای به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، برای بهبود صادرات و غلات روسیه پیشنهادهایی ارائه کرد.

روسیه با اینکه پیشنهادهای سازمان ملل را رد نکرده است، آن‌ها را «غیر واقعی» ارزیابی می‌کند.

بیشتر از جهان