تلاش هالیوود برای کوتاه‌تر نشان دادن زنان در مقابل مردان

زنان قدبلند زیادی طبق قانون نانوشته‌ای در هالیوود، در فیلم‌ها و پوسترهای تبلیغاتی، کوتاه‌تر از هم‌بازی‌های مردشان تصویر می‌شوند

نیکول کیدمن، هنرپیشه استرالیایی، همیشه بلندقدتر از کروز، هم‌بازی و همسر سابقش، بود-TORSTEN BLACKWOOD /AFP

از گذشته، قد بلند به‌عنوان یکی از مولفه‌های زیبایی در دنیای هنر، مد و سرگرمی شناخته می‌شده است، اما به نظر می‌رسد هالیوود در به تصویر کشیدن زنی بلندقامت‌تر از مرد مقابلش، چندان راحت نیست؛ تا جایی که با روش‌های متعدد سعی می‌شود که زنانی را که قد بلندتری به نسبت همبازی مردشان دارند، کوتاه‌تر یا اقلا هم‌قد نشان دهد.

چندی پیش «مینی درایور» (Minnie Driver)، هنرپیشه بریتانیایی که قدی حدود ۱۷۷ سانتی‌متر دارد، از اینکه در حین یک فیلمبرداری او را در گودالی قرار دادند تا از همبازی‌اش کوتاه‌تر شود، شکایت کرد و گفت: «این خیلی نفرت‌انگیز و احمقانه است».

با بررسی شواهد موجود، به نظر می‌رسد همبازی‌ای که درایور از او نام می‌برد «کریس اودانل» باشد، که در فیلم «حلقه دوستان» در سال ۱۹۹۵ نقش مقابل او را بر عهده داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قد کریس حدود ۱۷۵ سانتی‌متر است، اما در صحنه‌های متعدد فیلم، بسیار بلندتر از درایور به نظر می‌رسد.

ماجرای کوتاه‌قد نشان دادن زنان بلند قامت در مقابل هم‌بازی‌های مرد در هالیوود چیز تازه‌ای نیست. اسامی معروفی را نیز در بین آن‌ها می‌توان پیدا کرد. نیکول کیدمن، سیگورنی ویور و گوئینت پالترو، تنها تعدادی از زنان مشهوری‌اند که از حد متوسط بلند‌قامت‌ترند.

در ادامه برخی از مشهورترین نمونه‌هایی را که هالیوود تلاش کرده تا در آنها زنان قدبلند، کوتاه‌تر از هم‌بازی‌هایشان دیده شوند، بررسی می‌کنیم.

مینی درایور و کریس اودانل

مینی درایور(Minnie Driver): ۱۷۷.۸ سانتی‌متر

کریس اودانل (Chris O'Donnell): ۱۷۵.۲ سانتی‌متر

اختلاف قد: ۲.۵ سانتی‌متر

دیلی میل، از درایور ۵۱ ساله نقل می‌کند که در اوایل کارش، تپه‌ای گودالی حفر شده بود تا او در آن قرار بگیرد و از همبازی خود کوتاه‌تر به نظر برسد. آن‌طور که درایور تشبیه می‌کند «در باتلاقی غرق بودم».

فیلم «حلقه دوستان» (Circle of Friends) در ایرلند فیلمبرداری شده و در همانجا نیز جریان دارد، و یکی از اولین فیلم‌های درایور، تا قبل از درخشش در «ویل هانتینگ نابغه» (Good Will Hunting) در سال ۱۹۹۷ است.

او در ادامه اضافه می‌کند که واقعا عجیب بود. نمی‌شد او روی چیزی بایستد؟ یا هر دویمان بنشینیم؟ او همچنین ادامه می‌دهد این تصور که مردان باید قدرتمند و از یک زن بلندتر باشند، نفرت‌انگیز و احمقانه است.

نیکول کیدمن و تام کروز

نیکول کیدمن: ۱۸۰.۳ سانتی‌متر

تام کروز: ۱۷۰.۱ سانتی متر

اختلاف قد: ۱۰ سانتی‌متر

نیکول کیدمن، هنرپیشه استرالیایی، همیشه بلندقدتر از کروز، هم‌بازی و همسر سابقش، بود.

نیکول خجالتی در نوجوانی آرزو می‌کرد که رشدش متوقف شود، زیر به او گفته شده بود که برای ستاره شدن بیش از حد بلند است «آن‌ها گفتند من نمی‌توانم بازیگر شوم زیرا از همه مردان مشهور بلندتر خواهم بود».

پس از فیلم موفق «سکوت قبرستانی» (Dead Calm) در سال ۱۹۸۹، او برای بازی در فیلم «روزهای تندر» (Days Of Thunder) برای ایفای نقش در مقابل تام انتخاب شد. اختلاف قد هیچ مانعی در رابطه بین آن‌ها نبود، زیرا آن‌ها در پایان همان سال ازدواج کردند.

اما تونی اسکات، کارگردان فیلم، در بسیاری از صحنه‌ها او را واداشت که بنشیند، تا این اختلاف قد به چشم نیاید. حتی گفته می‌شود کیدمن پس از طلاق از کروز گفته بود «حالا می‌توانم دوباره کفش پاشنه‌دار بپوشم».

سیگورنی ویور و مل گیبسون

سیگورنی ویور (Sigourney Weaver): ۱۸۰.۳ سانتی‌متر

مل گیبسون (Mel Gibson): ۱۷۷.۸ سانتی‌متر

اختلاف قد: ۲.۵ سانتی‌متر

سیگورنی ویور در درام عاشقانه‌ «سال زندگی خطرناک» (The Year of Living Dangerously) که در سال ۱۹۸۲ ساخته شد، نقش معشوقه مل گیبسون را بازی می‌کرد. او در حالی در همه عکس‌های تبلیغاتی و صحنه‌های فیلم از گیبسون کوتاهتر به نظر می‌رسید که ۲.۵ سانتی‌متر نیز از او بلندتر بود.

ویور می‌گوید که نقش‌های زیادی را به‌دلیل قدش از دست داده است. او که با کفش پاشنه‌دار حدود ۱۹۰ سانتی متر قد دارد، تهیه‌کنندگان را کوتاه می‌داند و معتقد است که از نظر یک تهیه‌کننده [با قد] متوسط جذاب نیست.

جنیفر لارنس و جاش هاچرسون

جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence): ۱۷۵.۲ سانتی‌متر

جاش هاچرسون (Josh Hutcherson):  ۱۶۵ سانتی‌متر

اختلاف قد: ۱۰ سانتی‌متر

جنیفر لارنس در مجموعه فیلم‌های «بازی‌های گرسنگی» (The Hunger Games) در نقش کتنیس اوردین، در مقابل جاش هاچرسون، در نقش دوستش پیتا ملارک بازی کرد. هر چند قد بلندتر لارنس در فیلم‌ها مشخص بود، اما در پوسترها با اختلاف کمی، او کوتاه‌تر از جاش نشان داده شد.

زندایا و تام هالند

زندایا (Zendaya): ۱۷۷.۸ سانتی‌متر

تام هالند (Tom Holland): ۱۷۲.۷ سانتی‌متر

اختلاف قد: ۵ سانتی‌متر

زندایا در مجموعه فیلم‌های اسپایدرمن، نقش «ام‌جی» دوست دختر اسپایدرمن، را در مقابل تام هالند بازی می‌کند. این تفاوت قد در برخی صحنه‌های فیلم مشخص است، اما در فیلم‌ها و عکس‌های تبلیغاتی، با ترفندهای تصویربرداری، تلاش شده که هالند بلندتر از زندایا به نظر برسد.

هر چند این دو با اختلاف قدشان مشکلی ندارند و سال‌ها است که با یکدیگر در رابطه عاطفی قرار دارند، اما تست بازیگری برای اسپایدرمن را به صورت نشسته انجام دادند، تا تهیه‌کنندگان متقاعد شوند که زندایا برای این نقش مناسب است.

الیزابت دیبکی و تام هیدلستون

الیزابت دیبکی (Elizabeth Debicki): ۱۹۰.۵ سانتی‌متر

تام هیدلستون (Tom Hiddleston): ۱۸۷.۹

اختلاف قد: ۲ سانتی‌متر

قد بلند الیزابت دیبیکی، یکی از مشکلات او در مقابل هم‌بازی‌های مردش است. در سریال «مدیر شب» (The Night Manager) او از هر دو هم‌بازی‌اش، هیو لری (Hugh Laurie) و تام هیدلستون، که هر دو مردان قدبلندی محسوب می‌شوند، بلند‌تر است.

در یکی از صحنه‌ها که قرار بود، لری و دیبیکی روی تخت بنشینند، بالشتکی به لری داده شد که روی آن بنشیند تا کمی بلندتر از دیبیکی دیده شود.

گویینت پالترو و رابرت داونی پسر

گویینت پالترو (Gwyneth Paltrow): ۱۷۵.۲

رابرت داونی پسر (Robert Downey Jr): ۱۷۰ سانتی‌متر

اختلاف قد: ۵ سانتی‌متر

پالترو از سال ۲۰۰۸ در فیلم‌های «مرد آهنی» (The Iron Man)، «انتقام‌جویان» (Avengers) نقش «پپر پاتس» را در مقابل «تونی استارک» با بازی رابرت داونی پسر بازی کرد، اما در حالی که حدود پنج سانتی‌متر از رابرت بلندتر است، در صحنه‌های فیلم و فیلم‌های تبلیغاتی حداقل هفت سانتی‌متر کوتاه‌تر از او به نظر می‌رسد.

در تصاویر پشت صحنه فیلم «انتقام‌جویان پایان بازی» (Avengers Endgame)، برای ضبط یک سکانس عاشقانه به نظر می‌رسد داونی روی چهارپایه‌ای ایستاده است، و برخی معتقدند که او در برخی صحنه‌ها کفش پاشنه‌دار می‌پوشیده است.

بیشتر از زندگی