نمایندگی آمریکا در سازمان ملل: طالبان حقوق اقلیت‌های مذهبی و فعالان مدنی را نقض می‌کند

به گفته سازمان ملل، طالبان تنها در شش ماه نخست امسال ۳۳۰ نفر را در ملاعام شلاق زده‌اند

طالبان در دو سال گذشته با اعمال فشار و اخاذی از هزاره‌ها آن‌ها را به کوچ اجباری از روستاهایشان وادار کرده‌اند‌ــ BULENT KILIC / AFP

دفتر نمایندگی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه دوم آبان (۲۴ اکتبر) با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که گروه‌های اقلیت مذهبی در افغانستان در ترس از آزار و اذیت و اخاذی زندگی می‌کنند. 

دیوید جانسون، مشاور ارشد ایالات متحده در آسیای جنوبی و مرکزی، در این بیانیه تاکید می‌کند که طالبان همچنان به صدور فرمان‌هایی علیه زنان و دختران افغان، مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، روزنامه‌نگاران، مقام‌های حکومت سابق و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله اقلیت‌های مذهبی و دگرباشان جنسی و جنسیتی ادامه می‌دهند و خاطرنشان می‌کند که «تبعیض علیه جامعه هزاره شیعه در قالب اخاذی، کار اجباری، آزار فیزیکی و بازداشت ادامه دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد که در دو سال گذشته، ده‌ها روزنامه‌نگار، فعال مدنی به ویژه زنان معترض و همچنین نظامیان حکومت پیشین، توسط طالبان دستگیر، زندانی و شکنجه شده اند. شماری از این فعالان مدنی و رسانه‌ای همچنین در زندان طالبان به‌سر می‌برند.

با این حال، جانسون تاکید کرده است که این اقشار آسیب‌پذیر (اقلیت‌های مذهبی و فعالان مدنی) در افغانستان در معرض بدرفتاری، ناپدید شدن یا سایر موارد نقض حقوق بشر قرار گرفته اند.

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان اعلام کرد که در چنین شرایطی، از تمدید ماموریت ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، به‌شدت حمایت می‌کند. 

در بیانیه این دفتر به نقل از دیوید جانسون آمده است که طالبان به قضات دستور داده اند که مجازات بدنی از جمله قصاص، اعدام و شلاق در ملاء عام را اجرا کنند.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۲۷۶ مرد، ۵۸ زن و دو پسر در ملاء عام از سوی طالبان در افغانستان شلاق خورده اند.

با این حال، مشاور ارشد ایالات متحده در آسیای جنوبی و مرکزی تاکید کرده است، تا زمانی که طالبان به تعهدشان مبنی بر احترام به حقوق همه افغان‌ها احترام نگذارند، جامعه جهانی باید اوضاع افغانستان را با هوشیاری زیر نظر داشته باشد و طالبان را پاسخگو کند. جانسون نوشت: «سوال ما این است: چگونه کشورهای عضو می‌توانند در قبال سوءاستفاده‌های مداوم از جمعیت‌ آسیب‌پذیر در افغانستان مسئولیت‌ بیشتری بپذیرند؟»

ریچارد بنت، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان، هم با ارائه گزارش تازه‌ای از وضعیت حقوق بشر در این کشور می‌گوید که افغانستان با طوفان نقض حقوق‌بشر مواجه است. در گزارش بنت که روز سه‌شنبه دوم آبان از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، آمده است که افغانستان با ترکیبی از چالش‌ها از جمله وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر به دلیل سیاست‌ها و اقدام‌های سرکوبگرانه طالبان، فرهنگ معافیت از مجازات، بحران انسانی و اقتصادی مداوم و زلزله‌های مرگبار اخیر مواجه است.

بنت می‌افزاید: «نگاهی اجمالی به حقوق بشر بسیاری از افغان‌ها به‌ویژه زنان و دختران و نیز گروه‌های دیگر از جمله مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، اقلیت‌های قومی و زبانی، دگرباشان جنسی، افراد مبتلا به معلولیت و مقام‌های دولت سابق به‌خصوص نظامیان پیشین دولت تصویری به‌شدت تیره‌وتار را نمایان می‌کند.»

این نگرانی نمایندگی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در حالی در مورد وضعیت حقوق بشر به ویژه وضعیت اقلیت‌های مذهبی در افغانستان مطرح می‌شود که در دو سال گذشته همزمان با تسلط طالبان، گروه‌های قومی و مذهبی افغانستان به طور هدفمند مورد آزارد و اذیت و تبعیض قرار گرفته است.