سازمان اطلاعات آمریکا با انتشار ویدیو به زبان فارسی سراغ جذب جاسوس از داخل ایران رفت

سی‌آی‌ای پس از کارزار موفق جذب مخبر در روسیه، در تلاش است با افراد ناراضی در داخل ایران، چین و کره شمالی ارتباط برقرار کند

تصویری از پیام ویدیویی سی‌آی‌ای به زبان فارسی‌- CIA/Independent Persian Combo

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای، سیا) تلاشی جدید برای استخدام جاسوس‌های احتمالی در چین، ایران، و کره شمالی آغاز کرده است. این اقدام پس از کارزار مشابه موفق سی‌آی‌ای برای استخدام روس‌ها صورت می‌گیرد.

این سازمان روز چهارشنبه دستورالعمل‌هایی به زبان‌های چینی ماندارین، کره‌ای، و فارسی منتشر کرد تا افراد در این کشورها بتوانند به‌صورت «امن» با این سازمان تماس بگیرند.

مقام‌های سی‌آی‌ای که موفقیت کارزاری مشابه در روسیه ترغیبشان کرده است، در تلاش‌اند در شرایطی که همکاری چین با روسیه و ایران گسترش یافته است، با افراد ناراضی [در این کشورها] ارتباط برقرار کنند. 

این سازمان اعلام کرد که دستورالعمل‌هایی را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، فیسبوک، ایکس/توییتر، اینستاگرام، لینکداین، و یوتیوب منتشر کرده است تا افراد از طریق وب‌سایت‌های عمومی یا وب سیاه [دارک وب] بتوانند با این سازمان تماس بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سی‌آی‌ای در بیانیه‌ای گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم افراد تحت حکومت رژیم‌های اقتدارگرا بدانند که ما برای همکاری آماده‌ایم.»

سی‌آی‌ای پس از حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین در سال ۲۰۲۲ پیام‌های مشابهی به زبان روسی منتشر کرد.

چین، روسیه، کره شمالی و ایران به‌عنوان کشورهای «هدف سخت» شناخته می‌شوند، کشورهایی که دولت‌ها نفوذ سایر کشورها و در نتیجه اطلاع از کارهای آن‌ها یا دسترسی به سایر اطلاعات را دشوار کرده‌اند.

این کشورهای دسترسی به بسترهای رسانه‌های اجتماعی آمریکا مانند فیسبوک را مسدود می‌کنند، زیرا آن‌ها را برای دولت نامطلوب می‌دانند. با وجود این، وی‌پی‌ان‌ها و سایر ابزارها به‌عنوان راهی برای دور زدن این سانسور و نظارت استفاده می‌شوند. این امر در گذشته سبب شده بود افراد هدف مقام‌ها قرار بگیرند.

سی‌آی‌ای در ویدیوهایی که به‌صورت گسترده منتشر شده است دستورالعمل‌هایی می‌دهد که مخبرها چگونه می‌توانند با مقام‌های اطلاعاتی آمریکا تماس بگیرند بدون اینکه خودشان را به خطر بیندازند.

این سازمان از افراد درخواست کرد از دارک‌نت استفاده کنند، یک شبکه اینترنتی که فقط با استفاده از ابزارهای خاص که برای پنهان‌سازی هویت کاربر طراحی شده در دسترس است. 

نکات‌ ارائه‌شده در ویدیوهای متنی و اینفوگرافیک‌ها [اطلاع‌نگاشت‌] استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (وی‌پی‌ان‌) برای دور زدن محدودیت‌های اینترنت و نظارت، و استفاده از دستگاهی که به‌راحتی قابل ردیابی و شناسایی کاربر نباشد را شامل می‌شود.

سی‌آی‌ای همچنین از مخبران احتمالی خواست از مرورگرهای وب خصوصی استفاده کنند و تاریخچه جست‌و‌جوهای اینترنتی‌شان را پاک کنند تا ردشان را پنهان کنند.

در یک ویدیو به زبان ماندارین که در یوتیوب منتشر شد و فقط شامل دستورالعمل‌های مکتوب بود، به افراد توصیه شده است که از طریق وب‌سایت رسمی سی‌آی‌ای و با استفاده از وی‌پی‌ان‌های رمزگذاری‌شده قابل‌اعتماد یا شبکه تور با این سازمان تماس بگیرند.

در این پیام آمده بود: «امنیت و سلامت شما اولویت اصلی ما است.» این سازمان از افراد خواست همراه اطلاعاتی که ممکن است برای سی‌آی‌ای جالب باشد نام، مکان، و جزئیات تماسی ارائه دهند که با هویت واقعی‌شان مرتبط نباشد و هشدار داد که تضمینی برای دریافت پاسخ وجود ندارد و ممکن است مدتی طول بکشد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «افرادی از سراسر جهان سعی دارند با ما تماس بگیرند و ما دستورالعمل‌هایی برای نحوه انجام ایمن این کار ارائه می‌دهیم.»

دیوید کوهن، معاون رئیس سی‌آی‌ای، به نشریه بلومبرگ گفت: «افراد زیادی هستند که به اطلاعات دسترسی دارند و از رژیم شی در چین ناراضی‌اند.»

او در ادامه افزود: «افرادی در داخل کشور هستند که می‌بینند چه اتفاقی دارد می‌افتد، و با دلایل و انگیزه‌های متفاوت زیادی، اساسا از مسیری که شی [جین‌پینگ] دارد کشور را می‌برد خشنود نیستند، و متوجه می‌شوند که از طریق همکاری با ما، راهی هست تا به کشورشان کمک کنند.»

چین به این اقدام اعتراض کرده است، و آن را کارزار «سازماندهی‌شده و سازمان‌یافته» واشینگتن برای پخش اطلاعات نادرست علیه چین خوانده است.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین، گفت: «هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم چین و سی‌سی‌پی [حزب کمونیست چین] یا تضعیف پیوند نزدیک آن‌ها بی‌تردید شکست خواهد خورد.»

© The Independent