آینده صنعت مد عربستان سعودی مملو از فرصت است

صنعت مد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، سهمی ۱۲.۵ میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی این کشور داشته است

نمایش لباس طراحی سعودی در نمایش مد تفرجگاه دریای سرخ، جده، ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱‌ـ Amer HILABI / AFP

 بنا بر اعلام کمیسیون مد عربستان سعودی، صنعت مد داخلی این کشور بیشترین رشد را در مقایسه با سایر بازارهای بزرگ و پردرآمد داشته است.

به نوشته عرب نیوز، این کمیسیون گزارش «وضعیت مد در پادشاهی عربستان سعودی» را که در ماه ژوئن منتشر کرده بود، اخیرا در مجمع ریاض ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، بخش مد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، با مشارکت ۱.۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر اقتصاد کشور داشته است. این میزان بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار می‌شود و حاکی از نقش اساسی این صنعت در رشد و تنوع‌ اقتصادی عربستان سعودی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش پیش‌بینی شده است که در فاصله سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، میزان فروش در بخش مد عربستان سعودی ۴۸ درصد افزایش پیدا کند که برابر با ۱۳ درصد رشد سالانه است.

بوراک چاکماک، مدیر این کمیسیون، می‌گوید نکته قابل‌توجه این گزارش رشد ۱۳ درصدی تا سال ۲۰۲۶ است، که به‌معنای گردش ۳۲ میلیارد دلاری در این بخش است.

در این گزارش، با اشاره به اشتغال‌زایی این حوزه آمده است که در سال ۲۰۲۲، شمار افرادی که در مشاغل مرتبط با مد مشغول به کار بودند به ۲۳۰ هزار نفر رسید. این رقم ۹۰ هزار شغل در مشاغل اصلی این صنعت و ۱۴۰ هزار شغل در بخش‌های فرعی را شامل می‌شد.

نتیجه تمرکز و تلاش کمیسیون مد عربستان سعودی در تقویت اشتغال زنان نیز سهم ۵۲ درصدی زنان در مشاغل این حوزه بوده است.

در گزارش کمیسیون مد عربستان سعودی آمده است که احداث مراکز خرید جدید در سراسر کشور حاکی از رونق فروش فروشگاه‌ها است. اما فروش آنلاین نیز سهمی ۹ درصدی در مجموع فروش صنعت مد دارد.

در این گزارش همچنین به طرح‌های ابتکاری عربستان سعودی در زمینه محیط زیست از جمله زیست‌بوم‌های سبزتر، نوآوری‌ها در تولید لباس و پارچه، و تلفیق فناوری‌ مواد پیشرفته‌تر اشاره شده است.

در حالی که این کشور توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی را جلب کرده است، هدف از این گزارش ارائه سندی است که به فعالان این حوزه امکان دهد عملکردشان را مرور و ارزیابی کنند.

این کمیسیون همچنین به طراحان داخلی کمک کرده است که از طریق طرح ابتکاری «۱۰۰ برند سعودی» کارشان را به جهان نشان دهند و این فرصت داشته‌اند تا در هفته‌های مد پاریس و میلان شرکت کنند.

بیشتر از اقتصاد