شائبه زدوبند در قیمت‌گذاری و فروش تابلوهای نقاشی موزه امام علی

عضو شورای شهر تهران از قطعی‌بودن فروش تابلوهای امانت گرفته‌شده موزه امام علی خبر داد و گفت برخی تابلوهایی که از کشور خارج شده‌اند، فروخته شدند و به کشور باز نمی‌گردند

در حالی که ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، از قطعی بودن فروش تابلوهای امانت گرفته‌شده موزه امام علی خبر می‌دهد و می‌گوید برخی از تابلوهایی که از کشور خارج شدند، فروخته شده‌اند و دیگر به کشور باز نمی‌گردند، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در جمع خبرنگاران درباره حواشی تابلوهای موزه امام علی تاکید کرد که موضوع «بیخود شلوغ شده است» و چندان اهمیتی ندارد.

ناصر امانی روز یکشنبه اول مهر ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگاران خواستار برخورد با مدیران شهرداری تهران شد و اعلام کرد: «بیرون از شهرداری تهران به ما اطلاع دادند که مدیران شهرداری تهران ۳۰ تابلو از موزه امام علی به امانت گرفته‌اند. امانت هم یعنی باید برگردانده شود؛ در حالی‌ که این آثار با دستور شفاهی از بالا در سه صورتجلسه خارج شده‌ و به موزه بازگردانده نشدند.»

به گفته امانی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بعد ازاین تاریخ یک تفاهم‌نامه با موسسه‌ای منعقد کرد و در آن قید شد یک هیئت کارشناسی مرکب از سه منتخب از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دو نفر از موسسه انتخاب می‌شوند تا این آثار را قیمت‌گذاری کنند و این موسسه به فروش برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر غیرقانونی بودن این اقدام تصریح کرد که برای فروش تابلوهای موزه روال قانونی طی نشده است.

اظهارنظر عضو شورای شهر تهران به منزله رد اظهارات مدیران شهرداری تهران است که در سخنانی متناقض، مدعی شدند تابلوهای امانت گرفته‌شده از موزه امام علی به این موزه بازگردانده شدند و پس از تکذیب این ادعا از سوی مدیران موزه، در اظهارنظری دیگر، از فروش برخی از این آثار به دلیل بی‌ارزش بودن آن‌ها خبر دادند.

 یکی از اعضای هیئت‌مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با رد گزارش رسانه‌ها مبنی بر ارزش دست‌کم ۳۰ میلیارد تومانی آثار فروخته‌شده، ادعا کرد ارزش این آثار کمتر از سه میلیارد تومان است.

سعید صدراییان گفت: «مدل نگهداری موزه‌ها و مدل آثار هنری ما صحیح و فنی نیست و سیستم اطفای حریق، خنک‌کننده و نگهداری فیزیکی درستی نداریم که برای حل این مسائل در هیئت‌مدیره جلسه برگزار شد و پیشنهادی ارائه شد مبنی بر اینکه ما با فروش برخی از این آثار و از محل سود حاصل از فروش مشکلات موجود را رفع کنیم.»

صدراییان با شرح جزئیات روند فروش آثار از تشکیل کمیته‌ قیمت‌گذاری در این سازمان، شامل صدرائیان به‌عنوان نماینده هیئت‌مدیره، نمایندگان حراست، بازرسی، موزه امام علی و مدیریت تجسمی، همچنین  دو نفر از هنرمندان قدیمی سازمان و متولیان موسسه و حوزه هنری خبر داد.

در شرایطی که فروش آثار هنری متعلق به گنجینه موزه‌های کشور نیازمند دستوری فراتر از تصمیم مدیران سازمان‌هایی چون شهرداری تهران است، مسئله نامشخص بودن وضعیت ۱۶ تابلویی که هنوز فروخته نشده‌اند، بر ابهام این ماجرا می‌افزاید.

روزنامه سازندگی ۲۹ شهریورماه در گزارشی مدعی شد بر اساس اطلاعات سایت ورلد آرت دبی، ۱۴ اثر از ۳۰ اثر ارزشمند هنرمندان ایرانی که از موزه امام علی خارج شدند، در کشور امارات و شهر دبی فروخته شده‌اند و از ۱۶ اثر دیگر خبری در دست نیست.

قرارداشتن پنج اثر از عنایت‌الله نظری‌نوری، چهار اثر از علی‌اکبر صادقی، دو اثر از هانیبال الخاص، رضا هدایت و رضوان صادق‌زاده و یک اثر از آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلی‌فرد، خسرو خسروی، آنه محمد‌تاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخ‌الحکما، علی شیرازی، نعمت لاله‌ای و بابک خدابنده در فهرست آثاری که از کشور خارج شده‌اند، جدا از روند غیرقانونی خروج  تابلوها موزه، مسئله ارزش ادعایی مدیران این سازمان برای این آثار را رد و شائبه زدوبند مالی با موسسه واسطه‌ فروش را مطرح کرده است.

مدیران سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در شرایطی تاکید دارند این آثار فاقد ارزش هنری بودند یا ارزش مجموع آن‌ها کمتر از سه میلیارد تومان است که با فرض فروش تنها ۱۴ تابلو با قیمت ادعایی سه میلیارد تومان، می‌توان گفت مدیران شهرداری تهران و موسسه‌ای که مسئولیت فروش آثار را بر عهده داشته، به طور میانگین برای هر تابلو کمتر از ۲۱۵ میلیون تومان قیمت در نظر گرفته‌اند؛ عددی که به باور کارشناسان هنری، حتی از قیمت آثار هنرمندان کمتر شناخته‌شده در سطح گالری‌ها نیز کمتر است.

مورد دیگری که می‌تواند ادعای مدیران شهرداری تهران را زیر سوال ببرد، نام هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، علی‌اکبر صادقی و هانیبال الخاص در فهرست هنرمندانی است که آثار آن‌ها از موزه امام علی خارج شده است. قیمت چکش‌خورده برای دیگر آثار این هنرمندان در دوره‌های اخیر حراج تهران بسیار بالاتر از رقم اعلام شده است.

تابلو شکار حیوانات علی‌اکبر صادقی هشت سال قبل در حراج سال ۱۳۹۵ تهران با مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رسید که به گفته کارشناسان هنری امروز حداقل قیمت پیش‌بینی‌شده برای هر کدام از آثار این هنرمند نمی‌تواند کمتر از دو تا سه میلیارد تومان باشد.

آیدین آغداشلو نیز از جمله هنرمندانی است که طی آخرین دوره‌های حراج تهران همواره آثار او با ارقامی بیش از ۱۰ میلیارد تومان فروخته شده است. یکی از آثار مجموعه خاطرات انهدام این هنرمند در آخرین دوره حراج تهران که تیرماه برگزار شد، با رقم ۱۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شد که چهار برابر بیش از مجموع ارزش آثار فروخته شده موزه امام علی به ادعای مدیران شهرداری تهران است.

در شرایطی که جامعه فرهنگی ایران خواستار ورود پیدا کردن نهادهای نظارتی به پرونده فروش آثار موزه امام علی است، ریاست شورای شهر تهران با انتقاد از جنجال پدیدآمده گفت که این موضوع با حضور مدیران سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در صحن شورا قابل‌حل است.

مهدی چمران که از حامیان علیرضا زاکانی محسوب می‌شود، در اظهارنظری خلاف قوانین مربوط به فروش آثار هنری موزه‌ها روز یکشنبه یکم مهرماه گفت: «موضوع فروش برخی از تابلو‌ها یک مسئله مرسوم در بسیاری از موزه‌ها است.»

منتقدان مدیریت علیرضا زاکانی در شهرداری تهران پرونده مربوط به فروش آثار موزه امام علی را در ادامه مسیر تخریب اماکن تاریخی و فرهنگی شهر در دوره مدیریت او می‌دانند که نشانگر نگاه فرهنگی شهردار تهران است.

تخریب پارک‌های شهری در کنار تلاش برای ساخت مساجد در محوطه‌های بوستان‌های تاریخی تهران و نادیده‌ گرفتن روند تخریب اماکن و بناهای تاریخی طی دوره شهرداری زاکانی سرعت گرفت. طی روزهای اخیر رنگ‌آمیزی دیواره‌های محله تاریخی عودلاجان و برج طغرل آخرین مواردی بودند که شهرداری تهران با زدن خسارتی بزرگ به آن‌ها، به هویت تاریخی و فرهنگی پایتخت آگاهانه آسیب وارد کرد.