قیمت‌های نجومی نوشت‌افزار؛ بازار کساد و خانواده‌های نگران

خرید اقلام ضروری نوشت‌افزار برای یک دانش‌آموز دست‌کم چهار میلیون تومان تمام می‌شود

زن و دختری در فروشگاه نوشت‌افزار‌ــ دنیای اقتصاد

در حالی‌ که کمتر از یک هفته تا شروع سال تحصیلی جدید باقی است، فعالان بازار از «کسادی بی‌سابقه» بازار نوشت‌افزار خبر می‌دهند و می‌گویند خانواده‌ها توان خرید نوشت‌افزار باکیفیت را ندارند. گزارش‌های میدانی برخی رسانه‌های داخلی نیز نشان می‌دهد که خرید نوشت‌افزار با کیفیت متوسط شامل جامدادی، کوله‌پشتی، دفتر، مداد، خودکار، تراش، پاک‌کن و لوازم رنگ‌آمیزی برای یک دانش‌آموز دست‌کم چهار میلیون تومان تمام می‌شود.

بر مبنای گزارش روزنامه شرق، قیمت جامدادی‌های موجود در بازار آنلاین از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت بیشتر جامدادی‌های موجود در بازار بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و قیمت جامدادی‌ در فروشگاه‌های خیابان انقلاب بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.

قیمت کوله‌پشتی مدرسه نیز از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۰ میلیون تومان بالا می‌رود. با این حال، به گفته یکی از تولیدکنندگان کیف در محله پامنار تهران، کوله‌های ۲۵۰ هزار تومانی کیفیت لازم را ندارند و خانواده‌ها برای اینکه بتوانند کیف خوبی برای فرزندشان تهیه کنند که پاره نشود و از بین نرود، باید یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت بیشتر دفترهای موجود در بازار نیز بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. اگر در نظر بگیریم که هر دانش‌آموز در ابتدای سال تحصیلی حداقل به ۱۰ دفتر احتیاج داشته باشد و خانواده معمولی‌ترین دفتر بازار را تهیه کند، هزینه این تعداد دفتر مشق برای یک دانش‌آموز مبلغی بین ۶۰۰ هزار تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

لوازم نقاشی و رنگ‌آمیزی هم قیمت‌های متنوعی دارند؛ مثلا قیمت یک بسته مداد شمعی از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا می‌رود، با این حال برای خرید یک مداد شمعی با کیفیت متوسط باید بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

قیمت مدادرنگی از حدود ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و متوسط قیمت یک بسته ۱۲ عددی ماژیک رقمی بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است.

قیمت هر مداد در بیشتر فروشگاه‌های خیابان انقلاب ۲۰ هزار تومان و قیمت هر تراش در کمترین حالت ۵۰ هزار تومان است. خودکار باکیفیت در کمترین حالت ۳۰ هزار تومان قیمت دارد. پاک‌کن هم ۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است. یک مدادنوکی باکیفیت نیز دست‌کم ۲۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

مجموع این رقم‌ها نشان می‌دهد که خرید نوشت‌افزار با کیفیت متوسط برای یک دانش‌آموز دست‌کم چهار میلیون تومان هزینه دارد. چنانچه خانواده‌ای بخواهد لوازم با کیفیت‌تری تهیه کند، باید مبالغ بیشتری بپردازد.

به گزارش سایت تجارت‌نیوز، خرید نوشت‌افزار فانتزی و موردعلاقه دانش‌آموزان به معضلی جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است و در بازار نوشت‌افزار فانتزی از پاک‌کن‌های ۷۰۰ هزار تومانی تا کوله‌های هفت میلیون تومانی به چشم می‌خورد.

قیمت نوشت‌افزار نیز مانند دیگر اقلام در ایران به دلیل تورم سالانه و افزایش هزینه‌های تولید به‌طور فزاینده‌ای بالا رفته است و نوشت‌افزارهای فانتزی به‌دلیل طراحی خاص، استفاده از مواد اولیه گران‌قیمت در تولید و نام تولیدکننده نسبت به نوشت‌افزار معمولی قیمت بالاتری دارند.

هم‌زمان با افزایش قابل‌ملاحظه قیمت نوشت‌افزار، گزارش‌هایی از رکود و کسادی بازار در حال انتشار است. سایت اقتصادنیوز روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور، به نقل از محمدرضا فرجی تهرانی، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران، از رکود بازار خبر داد و نوشت: «اختلاف طبقاتی در جامعه مشهود است و برخی اقشار کم‌درآمد جامعه دیگر قدرت خرید نوشت‌افزار باکیفیت را برای فرزندشان ندارند.»

پیش از آن نیز خبرگزاری ایسنا در گزارشی میدانی از بازار نوشت‌افزار به نقل از برخی فروشندگان نوشت که والدین این روزها صرفا نیازهای اولیه و ضروری دانش‌آموزان را تامین می‌کنند و از خرید لوازم غیرضروری خبری نیست. 

گرانی‌ها به بازار نوشت‌افزار محدود نیست و دیگر هزینه‌ها مانند سرویس مدرسه و لباس فرم را هم شامل می‌شود. طبق بررسی‌های سایت اقتصادآنلاین، قیمت لباس فرم پسرانه برای مقطع ابتدایی بین ۴۴۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر است. قیمت لباس فرم دخترانه مقاطع مختلف تحصیلی از ۴۶۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان است. به این موارد باید هزینه‌هایی را که مدارس از خانواده‌ها تحت‌عنوان «کمک‌هزینه» دریافت می‌کنند نیز افزود.

بیشتر از اقتصاد