همکاری حکومت ایران با طالبان در استخراج معادن؛ یک سازمان مهندسی ایران دفتری در کابل ‏باز می‌کند

جمهوری اسلامی ایران و مقامات طالبان برای گشایش این دفتر به توافق اجرایی رسیده‌اند

مقامات جمهوری اسلامی در دیدار با مقامات طالبان بارها علاقمندی خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن ابراز کرده اند- SHAH MARAI/AFP

مسئولان سازمان نظام مهندسی معدن ایران می‌گویند این سازمان، برای همکاری با رژیم طالبان در بخش استخراج معادن، به‌زودی دفتری در کابل باز می‌کند که هدفش انتقال دانش فنی به افغانستان است. 

مرتضی جلالی‌فرد، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی ایران، روز چهارشنبه ۲۴ آبان در نشستی خبری گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان برای گشایش این دفتر به «توافق اجرایی» رسیده‌اند.

خبرگزاری ایسنا، مربوط به سپاه پاسداران ایران، به‌نقل از مرتضی جلالی‌فرد نوشته است: «خراسان‌ جنوبی زمینه صادرات دانش فنی به افغانستان در بخش معدن دارد.»

یک هفته پیش، ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، در راس هیئتی ۳۰ نفری به ایران سفر کرد و در دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی، درباره گسترش روابط تجاری و اقتصادی، افزایش میزان مبادله کالا میان دو کشور، و استفاده بازرگانان افغانستان از بندر چابهار برای صدور کالا به دیگر کشورها گفت‌وگو کرد.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استقبال گرم از هیئت طالبان در ایران این باور را تقویت کرد که پس از دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، جمهوری اسلامی ایران به‌تدریج بزرگ‌ترین حامی و شریک اقتصادی و سیاسی طالبان در منطقه می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان سفر ملا عبدالغنی برادر و هیئت همراهش را، که طی آن پنج تفاهم‌نامه با نهادهای ایرانی امضا شد، «دستاوردی بزرگ» خواندند و برای گسترش همکاری در بخش‌های گوناگون ابزار خوش‌بینی کردند.

با این حال، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی ایران گفته است که پس از سفر هیئت طالبان به ایران، تمام زمینه‌ها، از نگاه سیاسی و امنیتی، برای آغاز فعالیت این سازمان در افغانستان مساعد شده است.

مرتضی جلالی‌فرد در خصوص ارزش مواد معدنی افغانستان، که حدود سه تریلیون دلار است، گفته است: «تقریبا هر نوع معدن در آن کشور وجود دارد، در حالی که اکتشاف و استخراج آن بسیار ابتدایی است.»

پیش از این نیز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفته بودند که به طالبان پیشنهاد داده‌اند برای اکتشاف و استخراج و فراوری معادن افغانستان، یک کنسرسیوم مشترک با شرکت‌های مهندسی ایران تشکیل دهند. 

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، در ماه مهر اعلام کرد که این پیشنهاد در دیدار استاندار خراسان رضوی با شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان، مطرح شده است.
 

به گفته چمندی، در این دیدار «تشکیل کنسرسیوم مشترک در قالب اکتشاف، استخراج و فراوری معادن افغانستان با استفاده از دانش بخش خصوصی در یک برنامه راهبردی ۱۰ ساله مطرح شد.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی با این گروه برقرار کرده است و تلاش برای گسترش روابط اقتصادی میان دو طرف، بیشتر در رسانه‌های جمهوری اسلامی بازتاب یافته است.

یکی از علایق حکومت ایران سرمایه‌گذاری در استخراج معادن افغانستان زیر کنترل طالبان است.

سه ماه پیش، استاندار خراسان رضوی ایران در سفری به افغانستان با وزیر معادن و نفت طالبان دیدار و اعلام کرد: «ذخایر سرب، لیتیوم، و سنگ آهن در آن کشور بسیار زیاد است و خوشبختانه در مزایده‌هایی که حاکمان فعلی افغانستان [طالبان] برای سنگ‌آهن برگزار کرده‌اند، بیشترین برنده‌ها شرکت‌های ایرانی با همکاری شرکای افغانستانی بوده‌اند.»