نشست پکن: تاکید رهبران عربستان سعودی و چین بر آتش‌بس فوری در غزه و حمایت از راه‌حل دوکشوری

وزیر خارجه عربستان سعودی از جامعه بین‌الملل خواست تا به مسئولیتشان برای جلوگیری از تجاوزهای اسرائیل در غزه عمل کنند

نشست پکن دوشنبه ۲۰ نوامبر با حضور وزرای خارجه چین، عربستان سعودی، اردن،‌ مصر، اندونزی، تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان همکاری‌های اسلامی برگزار شد‌ــPedro PARDO / AFP

وزرای خارجه کشورهای عمدتا مسلمان و عرب روز دوشنبه ۲۰ نوامبر (۱۹ آبان)، در پکن خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه و «ارسال کمک‌های بشردوستانه» به سرزمین‌‌های ویران‌شده فلسطینی شدند.

به گزارش رویترز، در این دور از گفت‌وگوها وزیران خارجه عربستان سعودی، اردن،‌ مصر، اندونزی، تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان همکاری‌های اسلامی حضور دارند.

در این نشست، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، از جامعه بین‌الملل خواست تا به مسئولیتشان برای جلوگیری از تجاوزهای اسرائیل در غزه عمل کنند. شاهزاده فیصل گفت: «ما اینجاییم تا یک پیام روشن ارسال کنیم؛ اینکه باید جنگ و کشتار را فورا متوقف کنیم و کمک‌های بشردوستانه را فورا به غزه برسانیم.»

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود که ریاض «در پکن به دنبال همکاری بیشتر با دوستانش» است تا «این بحران و این وضعیت وخیم هرچه زودتر پایان یابد».

عربستان سعودی که به دنبال فشار بر ایالات متحده و اسرائیل برای پایان دادن به درگیری‌های خونین در غزه است، پیش‌تر رهبران کشورهای عمدتا عرب و مسلمان را در ریاض گرد هم آورده بود. در آن نشست که همین ماه به ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برگزار شد، سران کشورهای مسلمان و عرب از دادگاه کیفری بین‌المللی خواستند درباره «جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت اسرائیل» در سرزمین‌های فلسطینی تحقیق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانگ یی، وزیر خارجه چین، نیز با اعلام حمایت کامل کشورش از «راه‌حل دوکشوری» در غزه از جامعه بین‌الملل خواست با «همکاری مشترک» اوضاع را در غزه هرچه سریع‌تر آرام کنند و صلح را هرچه زودتر به خاورمیانه بازگردانند.

به گفته وزیر خارجه چین، «وضعیت غزه بر همه کشورهای جهان تاثیر می‌گذارد و درک درست و نادرست انسانی و عاقبت بشریت را زیر سوال می‌برد».

وانگ یی با اشاره به «فاجعه انسانی در حال وقوع در غزه»، از جامعه بین‌الملل خواست برای جلوگیری از گسترش آن، «اقدام فوری» انجام دهد.

با شروع جنگ غزه در ماه گذشته، مقام‌های چینی بارها خواستار «آتش‌بس‌ فوری» و بازگرداندن آرامش به منطقه شدند.

در این نشست، ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را متهم کرد به دنبال آن است تا «به حضور مردم فلسطین در آن بخش باقی‌مانده از سرزمین تاریخی‌شان» پایان دهد.

سران کشورهای عمدتا مسلمان و عرب قرار است با مقام‌های اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز دیدار کنند.

درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. حمله‌ای که نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ کشته به جا گذاشت و بیش از ۲۰۰ نفر نیز به‌ دست نیروهای حماس ربوده و به غزه برده شدند.

در پی آن، اسرائیل حمله هوایی سنگینی را به غزه آغاز کرد و تانک‌ها و پیاده‌نظامش را با هدف «نابودی حماس» روانه این منطقه کرد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس در غزه، در حملات اسرائیل به این منطقه بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر، عمدتا غیرنظامی از جمله بیش ‌از پنج هزار کودک و سه هزار زن، کشته شده‌اند.

برخی گزارش‌ها از نزدیک بودن توافق بر سر آزادی گروگان‌ها و وقفه چندروزه در درگیری‌ها برای سرعت بخشیدن به ارسال کمک‌های بشردوستانه حکایت دارد.

بیشتر از جهان