شیخ نواف احمد جابر الصباح، امیر کویت درگذشت

حاکم فقید کویت در دوران امارتش با برخی بحران‌های داخلی، از جمله استعفای دولت و انحلال مجلس، مواجه بود

شیخ نواف ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ به مقام امیری کویت رسید‌- AFP

نواف احمد جابر الصباح، امیر کویت و فرمانده نیروهای مسلح این کشور، نزدیک به سه سال و سه ماه پس از قرار گرفتن در این جایگاه، چشم از جهان فروبست. او شانزدهمین امیر کویت و ششمین امیر این کشور پس از استقلال از بریتانیا بود.

شیخ نواف در سال ۲۰۲۰، پس از مرگ صباح الاحمد الجابر الصباح، برادر ناتنی‌اش و در حالی‌ که پیرترین ولیعهد جهان به شمار می‌رفت، در ۸۳ سالگی به مقام امیری کویت رسید.

او که فرزند احمد الجابر الصباح، امیر پیشین کویت از همسر یازدهمش، الیمامه، بود، ۲۵ ژوئن ۱۹۳۷ در مرکز شهر کویت به دنیا آمد و در کاخ داسمان بزرگ شد که در زمان امارت پدرش خانه حاکم کویت به شمار می‌رفت.

شیخ نواف بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۰ در مدارس مختلف کویت تحصیل کرد و تحصیلات تکمیلی را نیز در کشورش گذراند. او در جوانی با شریفه سلیمان الجاسم الغانیم، دختر سلیمان الجاسم الغانیم، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج چهار پسر و یک دختر به نام‌های احمد، فیصل، عبدالله، سالم و شیخه است.

حاکم فقید کویت فعالیت‌های اجرایی و سیاسی‌اش را از اوایل جوانی آغاز کرد. او در ۲۵ سالگی، استاندار حولی شد و تا حدود ۱۶ سال در این جایگاه بود؛ پس از آن نیز وزیر کشور کویت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نواف ااحمد جابر الصباح در ژانویه ۱۹۸۸، پس از حدود ۱۰ سال تجربه در وزارت کشور به عنوان وزیر دفاع کویت منصوب شد. در سال ۱۹۹۱ نیز در پی آزادسازی کویت، مسئولیت سرپرستی وزارت کار و امور اجتماعی این کشور را برعهده گرفت و تا حدود یک سال در این جایگاه ماند.

شیخ نواف در سال ۲۰۰۳ بار دیگر وزیر کشور کویت شد و در همان سال با حکم امیر وقت کویت به مقام معاون اولی نخست‌وزیر این کشور رسید. امیر فقید کویت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ ولیعهد این کشور بود.

انتخاب شیخ نواف به عنوان ولیعهد برخلاف رویه‌ مرسوم در کویت بود، زیرا تا قبل از آن، حکومت به شکل دوره‌ای بین خاندان الجابر و السالم دست به دست می‌شد اما این بار در دو نوبت ولیعهدی و امارت کویت به خاندان الصباح رسیده بود.  

شیخ نواف ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ به مقام امیری کویت رسید و به فاصله اندکی پس از آن، شیخ مشعل ااحمد، برادر ناتنی‌اش را به عنوان ولیعهد خود انتخاب کرد. شیخ مشعل نیز که اکنون ۸۳ ساله است، مانند برادرش در دوره ولیعهدی، پیرترین ولیعهد جهان محسوب می‌شد.

شیخ نواف در دوران امارتش در کویت با برخی بحران‌های داخلی، ازجمله استعفای دولت و انحلال مجلس، مواجه بود. کمک به حمایت و ایجاد یکپارچگی امنیتی در شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای عربی را از دستاوردهای شیخ نواف در دوران امارتش در کویت می‌دانند.

شیخ نواف، پس از توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط، این توافق را «مهم و سازنده و گامی مهم در راستای تحقق امنیت منطقه و جهان» توصیف کرد و گفت که این به «سود» تمام ملت‌های منطقه است.

با اعلام خبر درگذشت، شیخ نواف احمد جابر الصباح ۸۶ساله، امیر پیشین کویت، براساس قانون اساسی این کشور، شیخ مشعل احمد جابر الصباح ۸۳ساله حاکم جدید کویت می‌شود. 

بیشتر از جهان