تداوم حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها؛ آمریکا می‌گوید نشانی از پایان حملات دیده نمی‌شود

در حال حاضر، پنج ناو جنگی آمریکا، فرانسه و بریتانیا در آب‌های دریای سرخ گشت می‌زنند و تاکنون ۱۷ پهپاد و ۴ موشک بالستیک ضدکشتی را سرنگون کرده‌اند

بنا بر اعلام ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، یک ناوشکن آمریکا روز شنبه ۳۰ دسامبر، در پاسخ به درخواست کمک یک کشتی باربری، دو موشک بالستیک ضدکشتی را که از سمت یمن شلیک شده بود هدف قرار داد و سرنگون کرد.

به گزارش گاردین، ناوشکن‌های گریولی و لبون از مرسک هانگژو، کشتی باربری دانمارکی که با پرچم سنگاپور تردد می‌کرد، درخواست کمک دریافت کردند. این کشتی باربری خبر داد هنگام عبور از دریای سرخ هدف اصابت موشک قرار گرفته است.

سنتکام اعلام کرد که موشک‌ها از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شده و «این بیست‌و‌سومین حمله غیرقانونی حوثی‌ها به کشتی‌رانی بین‌المللی» از ۱۹ نوامبر به این‌سو بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها کشتی‌ها را در مسیر کشتی‌رانی دریای سرخ هدف قرار می‌دهند و می‌گویند این حملات در حمایت از فلسطینی‌ها در جریان جنگ اسرائیل و حماس در غزه است.

در پی این حملات، چند شرکت کشتی‌رانی تردد در مسیر دریای سرخ را متوقف کرده‌اند و از مسیر طولانی‌تر عبور می‌کنند و آفریقا را دور می‌زنند، که مدت و هزینه سفر را افزایش می‌دهد. آمریکا برای حفاظت از مسیر کشتی‌رانی دریای سرخ، که ۱۲ درصد محموله‌های تجاری جهان از آن عبور می‌کنند، یک گروه ضربت دریایی چندملیتی تشکیل داده است. ‌

دریاسالار برد کوپر، فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه، روز شنبه در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفت هیچ نشانی از پایان حملات «بی‌پروای» حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دیده نمی‌شود، و کشورهای بیشتری به ماموریت دریایی بین‌المللی برای حفاظت از کشتی‌ها در این آبراه حیاتی پیوسته‌اند.

او در ادامه افزود از ده روز پیش که این ماموریت اعلام شد، ۱۲۰۰ کشتی تجاری از دریای سرخ عبور کرده‌اند و هیچ‌کدام هدف اصابت پهپاد یا موشک قرار نگرفته‌اند. انتظار می‌رود کشورهای بیشتری به این ماموریت بپیوندند.

به گفته کوپر، در حال حاضر، پنج ناو جنگی آمریکا، فرانسه و بریتانیا در آب‌های جنوب دریای سرخ و غرب خلیج عدن گشت می‌زنند و تاکنون ۱۷ پهپاد و ۴ موشک بالستیک ضدکشتی را سرنگون کرده‌اند.

بنا بر اعلام آمریکا، بیش از ۲۰ کشور در این ماموریت شرکت دارند، اما شماری از کشورها این موضوع را علنی تایید نکرده‌اند.