طالبان در پاسخ به اتهام قاچاق چای از کنیا: در افغانستان کسی چای سیاه نمی‌نوشد

طالبان اتهام دست داشتن در قاچاق چای سیاه کنیایی به ارزش بیش از ۷۵ میلیون دلار از پاکستان به افغانستان را رد کردند

یک چایخانه سنتی در شهر قدیم کابل‌ــ MASSOUD HOSSAINI / AFP

رسانه‌های کنیایی گزارش دادند که مقام‌های طالبان اتهام‌های واردشده به این گروه را مبنی بر اینکه از قاچاق چای سیاه کنیا از طریق افغانستان به پاکستان سود هنگفتی برده‌اند، رد کردند. این در حالی است که بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، قاچاق چای سیاه کنیا از افغانستان به پاکستان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، بیش از ۱۵۹ درصد افزایش یافته است.

رسانه پاکستانی نیشن (The Nation) گزارش داد که مقام‌های طالبان در پاسخ به این اتهام‌ها ادعا کرده‌اند که «در افغانستان کسی چای سیاه نمی‌نوشد» و این بازرگانان پاکستانی‌اند که چای سیاه کنیا را از پاکستان به افغانستان وارد می‌کنند و سپس با استفاده از قوانین و تسهیلات ترانزیتی میان دو کشور، آن را به عنوان کالایی معاف از عوارض گمرکی (دیوتی‌فری)، دوباره از افغانستان به پاکستان می‌برند.

توافقنامه تجارت ترانزیت (ATT) میان افغانستان و پاکستان برای جابه‌جایی کالا بین دو کشور تسهیلاتی را فراهم می‌کند؛ توافقی که مقام‌های طالبان مدعی‌اند بازرگانان پاکستانی با بهره‌برداری از آن به نفع خود، چای واردشده به افغانستان را دوباره به کشورشان قاچاق می‌کنند.

چای سیاه پرمصرف‌ترین نوع چای در پاکستان است و به گزارش رسانه‌های پاکستانی، مردم این کشور بیشتر چای سیاه مصرفی‌شان را از بازارهای قاچاق تهیه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنیا اخیرا اعلام کرده که میزان قابل‌توجهی از چای سیاه این کشور که یکی از محصولات کشاورزی مهم و جزو اقلام صادراتی کنیا به شمار می‌رود، به ارزش ۱۱ میلیارد شیلینگ کنیایی معادل بیشتر از ۷۵ میلیون دلار آمریکا، از طریق پاکستان به افغانستان قاچاق شده‌ است. مقام‌های کنیا طالبان را به دست داشتن در این قاچاق متهم می‌کنند، اما مقام‌های طالبان می‌گویند چای سیاه در افغانستان خریداری ندارد و این چای به پاکستان بازگردانده می‌شود.

طالبان در حالی این ادعا را مطرح کرده‌اند که چای سیاه و سبز هر دو در افغانستان به یک اندازه مصرف‌کننده دارند. چای سبز بیشتر در سال‌های اخیر در افغانستان رایج شد و بیشترین در شهرها مصرف می‌شود، در حالی که چای سیاه از دیرباز در سراسر افغانستان نوشیده می‌شد و در واقع تا سال‌های اخیر، تنها چای مورداستفاده بیشتر مردم افغانستان بود.

گزارش اداره آمار پاکستان نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ارزش چای سیاه صادرشده از پاکستان به افغانستان ۲۹ میلیون دلار بوده که در فاصله سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به ۷۵ میلیون دلار رسیده‌ است.

به گزارش رسانه پاکستانی نیشن، مقام‌های طالبان در پاسخ به مقام‌های بازرگانی کنیا گفته‌اند که چای وارداتی به افغانستان دوباره به پاکستان قاچاق می‌شوند و طالبان هیچ نقشی در آن ندارند. این در حالی است که در دو سال و نیم گذشته و پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، میزان قاچاق مواد خوراکی، پوشاک و سایر تجهیزات و حتی دلار از پاکستان به افغانستان به میزان سرسام‌آوری افزایش یافته است.

بیشتر از جهان