سی‌ان‌ان‌ به نقل از مقام‌های ایالات متحده: آمریکا باید به جای زرادخانه‌‌ها رهبران حوثی‌ها را هدف قرار دهد

به گزارش سی‌ان‌ان، اگرچه جمهوری اسلامی هم نسبت به اقدامات حوثی‌ها نگران است، اما هنوز هیچ‌نشانه‌ای مبنی بر دست‌کشیدن تهران از حمایت آن‌ها وجود ندارد

حوثی‌ها و کشتی نظامی آمریکایی در دریای سرخ - خبرگزاری فرانسه و وزارت دفاع ایالات متحده

سی‌ان‌ان در یادداشتی به قلم «ناتاشا برتراند» و «کتی بو لیلیز» به نقل از منابع آگاه به افزایش نگرانی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از ادامه حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ پرداخته است.

در حالی که ایالات متحده به دنبال راهی برای فشار بیشتر بر شبه‌نظامیان حوثی با هدف بازگرداندن امنیت کشتیرانی به دریای سرخ است، برخی از مقام‌های آمریکایی با انتقاد از رویکرد به گفته آن‌ها «محافظه‌کارانه» دولت بایدن، می‌گویند به جای زرادخانه نظامی شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی، باید رهبرانشان را هدف قرار داد.

با شروع حمله هوایی و زمینی گسترده ارتش اسرائیل به غزه از اواسط ماه اکتبر، حوثی‌ها در همبستگی با فلسطینیان، حمله به کشتی‌های تجاری «مرتبط با اسرائیل» در دریای سرخ را به‌عنوان راهی برای فشار بر کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برگزیدند.

در پی آن، ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای مقابله با تهدیدهای حوثی‌ها، تاکنون بارها مواضع این گروه را در یمن هدف حمله‌های هوایی قرار داده است.

در ادامه این یادداشت، به نقل از مقام‌های آمریکایی آمده که هنوز ارزیابی دقیقی از قابلیت نظامی حوثی‌ها وجود ندارد و مشخص نیست ایالات متحده چه تغییری در رویکرد نظامی خود برای رویارویی با این گروه، و تضمین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ ایجاد خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ویژه که شبه‌نظامیان حوثی بارها تاکید کرده‌اند که از تصمیم خود عقب نمی‌نشینند و به حمله‌های خود به کشتی‌های تجاری ادامه می‌دهند.

با گذشت بیش از چهار ماه و نیم از شروع جنگ در غزه، بلومبرگ نیز اخیرا در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که حوثی‌های یمن در حال تقویت قابلیت‌های نظامی و دفاعی خود برای ادامه حمله به کشتی‌های تجاری در منطقه‌اند.

دسته‌ دیگری از مقام‌های سابق آمریکا، با اشاره به تجربه «موفق» این کشور در عراق و سوریه، تمرکز پنتاگون بر نابودی تسلیحات نظامی حوثی‌ها و نه رهبران این گروه را بخش بزرگی از دلیل شکست کاخ سفید در بازدارندگی‌ا‌ش می‌دانند.

بنا بر اعلام پنتاگون، پس از کشته شدن دو فرمانده اصلی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق، حمله‌ها به مواضع نیروهای ایالات متحده در سوریه و عراق به‌طور کامل متوقف شده است. در همین حال، برخی گمانه‌زنی‌ها نشانگر آن است که تهران به این گروه‌ها دستور عقب‌نشینی داده است.

دسته دیگری از مقام‌های آمریکایی نیز با اشاره به کاهش حمله‌های حوثی‌ها در مدت یک هفته آتش‌بس موقت ماه نوامبر، می‌گویند با پایان جنگ در غزه احتمالا حمله‌های حوثی‌ها متوقف خواهد شد. با این حال، معلوم نیست جنگ در غزه چه زمانی پایان خواهد یافت.

از این‌رو، دسته‌ دیگری از مقام‌های آمریکایی استدلال می‌کنند که ایالات متحده اکنون باید به یک کارزار فشار بین‌المللی قدرتمند‌تری روی آورد که حمله‌های حوثی‌ها را به‌عنوان مانعی بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردمان آسیب‌پذیر از جمله ساکنان یمن برجسته کند. به این ترتیب، به گمان آن‌ها حوثی‌ها وجهه و اعتبار خود را نزد افکار عمومی داخلی و بین‌المللی از دست خواهند داد.

بنا بر اعلام ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، برخورد یکی از موشک‌های حوثی‌ها در روزهای گذشته به بدنه کشتی آمریکایی حامل غله به مقصد یمن خسارت جزئی به همراه داشته است. سنتکام تاکید کرده که این کشتی در طول پنج سال گذشته ۱۱ بار محموله‌های کمک‌های بشردوستانه را به یمن رسانده است.

سی‌ان‌ان پیشتر گزارش داده بود که اگرچه جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها است از حوثی‌ها حمایت می‌کند، اما نمی‌تواند بر آن‌ها کنترل کامل داشته باشد و نگرانی فزاینده‌ای نسبت به «تاکتیک‌های حوثی‌ها‌» دارد.

با این حال، به گفته مقام‌های آمریکایی، هنوز هیچ‌نشانه‌ای مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران به صورت فعال از حمایت حوثی‌ها دست‌کشیده است، وجود ندارد.

یادداشت سی‌ان‌ان در پایان، با اشاره به حمایت برخی از متحدان عرب ایالات متحده در منطقه از این کارزار، نتیجه می‌گیرد که باید با اقدام‌های بیشتری، این پیام را به حوثی‌ها رساند که آن‌ها در صحنه جهانی به حاشیه رانده می‌شوند.