سه گردشگر اسپانیایی در تیراندازی افراد مسلح در بامیان افغانستان کشته شدند

طالبان مدعی‌اند در افغانستان امنیت برقرار ‌است و گردشگران خارجی می‌توانند بدون نگرانی به سراسر این کشور سفر کنند

ترکیبی از عکس مجسمه‌های بودای بامیان و صحنه حمله به گردشگران اسپانیایی‌ــ AFP

در تیراندازی افراد مسلح ناشناس به گروهی از گردشگران اسپانیایی در شهر بامیان، مرکز افغانستان، که بعدازظهر جمعه ۲۸ اردیبهشت رخ داد، سه گردشگر اسپانیایی و یک شهروند افغانستان کشته و چهار شهروند خارجی و سه شهروند افغانستان زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌ها یکی از زخمی‌شدگان نیز شهروند اسپانیا است، اما ملیت سه خارجی دیگر هنوز اعلام نشده‌ است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای حمله به گردشگران و کشته شدن چهار نفر را تایید کرد، اما در مورد هویت قربانیان اطلاعاتی نداد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که از شنیدن خبر حمله به شهروندان اسپانیا در افغانستان شوکه شده‌ است. او اضافه کرد که تلاش‌ها برای ارائه خدمات درمانی به زخمی‌ها و تماس با خانواده‌ قربانیان ادامه دارد.

رویترز به نقل از وزارت خارجه اسپانیا نوشت که برای کمک به قربانیان حمله در بامیان یک واحد کمکی به افغانستان اعزام شده‌ است.

حسن (نام مستعار)، یک راهنمای گردشگری در بامیان، به ایندیپندنت فارسی گفت که حمله به گردشگران در بامیان که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد همه را شوکه کرده است و تاثیر زیادی روی کسب‌وکارهای محلی خواهد گذاشت. این راهنمای گردشگری که اخیرا توانسته بود تعدادی گردشگر خارجی به بامیان بیاورد، تصریح کرد: «علی‌رغم تبلیغ طالبان مبنی بر برقراری امنیت، اوضاع امنیتی شکننده‌ است.» او گفت که  افراد مسلح در بامیان چندی پیش با تهدید کیف یک گردشگر ژاپنی را از او گرفته بودند و حادثه روز جمعه بدتر شدن اوضاع برای گردشگران خارجی خبر می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامیان، در مرکز افغانستان، با آثار تاریخی و فرهنگی فراوان یکی از مکان‌های موردتوجه سازمان عملی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) است. دو مجسمه غول‌پیکر بودا با قدمت حدود یک هزار و ۵۰۰ سال که طالبان در سال ۲۰۰۱ آن‌ها را تخریب کردند از جاذبه‌های این شهر است. این مجسمه‌ها و منطقه اطراف آن که از مناطق تحت حفاظت یونسکو است، به منبع درآمد طالبان تبدیل شده‌اند و طالبان برای بازدید از مکان‌های تاریخی و فرهنگی بامیان که در دولت پیشین افغانستان برای عموم رایگان بود، ورودیه گذاشته‌اند و از مجسمه‌های تخریب‌شده بودا هم درآمدزایی می‌کنند.

بامیان در جریان ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری و جنگ گسترده طالبان، از مناطق امن افغانستان به شمار می‌رفت و در دو سال و هشت ماه سلطه طالبان نیز جز چند مورد انفجار مین مغناطیسی، حملاتی مرگبار مانند آنچه در کابل اتفاق می‌افتد، آنجا رخ نداده و این نخستین‌بار است که گردشگران خارجی هدف حمله افراد مسلح در بامیان قرار می‌گیرند.

تا لحظه آماده‌سازی این مطلب، هیچ شخص یا گروهی مسئولیت حمله به گردشگران را برعهده نگرفته‌ است و سخنگویان طالبان نیز در مورد هویت عاملان این حمله چیزی نگفته‌اند.

حمله به گردشگران اسپانیایی در بامیان در حالی صورت گرفت که رژیم طالبان یک ماه پیش، سازمانی را برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر از سراسر جهان افتتاح کرد. مقام‌های این گروه ادعا می‌کنند که افغانستان برای شهروندان همه کشورهای جهان امن است و گردشگران می‌توانند بدون نگرانی به سراسر افغانستان سفر کنند.

طالبان که در دور نخست حاکمیتشان بر افغانستان (۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱)، بخش بزرگی از آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و موزه‌های افغانستان را تخریب کردند، حالا مدعی‌اند که افغانستان را به مکان جذاب برای گردشگران از سراسر جهان تبدیل کرده‌اند.

گروهی از گردشگران از کشورهای مختلف در بامیان-رسانه‌های اجتماعی
 

نیویورک تایمز در مطلبی نوشت که افغانستان در طول دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بخشی از مسیر زمینی به نام «مسیر هیپی» در سراسر آسیا بود و خارجی‌ها مجذوب مناظر طبیعی غنی، مساجد چند صد ساله و آثار باستانی این کشور می‌شدند. اشغال افغانستان به دست شوروی و پس از آن وقوع جنگ داخلی ویرانگر میان احزاب جهادی و سر برآوردن طالبان از میان این جنگ‌ها، باعث ویرانی گسترده افغانستان از جمله از بین رفتن آثار تاریخی و فرهنگی آن شد.

در تابستان سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، شماری از گردشگران به ویژه فعالان در یوتیوب (یوتیوبرها) از کشورهای مختلف غربی به افغانستان سفر کردند و در ویدیوهایی که منتشر کردند مدعی شدند «رفتار طالبان بسیار دوستانه‌ است». با این حال افزایش حملات مرگبار داعش خراسان به طالبان و غیرنظامیان سفر یوتیوبرهای غربی را که به نظر می‌رسید در هماهنگی با نهادهای تبلیغاتی رژیم طالبان برای برجسته کردن ادعاهای این گروه صورت می‌گرفت، کاهش داد.

داعش در دسامبر ۲۰۲۲ به هتل محل اقامت شهروندان چینی در کابل حمله کرد و سفارتخانه‌های روسیه و پاکستان را نیز هدف قرار داد.

بیشتر از جهان